Jeronimo |
30 juni 2009 21:04 |
Ijzerbedevaart
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 't Pallieterke van deze week
Voor iedereen?
Op 30 augustus hebben er rond de Ijzertoren in Diksmuide twee evenementen plaats: een soortement Vlaamse kermis en ten tweede wat nog steeds genoemd wordt de Ijzerbedevaart - een mens vraagt zich af waarom? Beide evenementen hebben een afzonderlijke affiche. Op alle twee zijn alle kleuren van de regenboog te zien, behalve geel en zwart. Op geen van de twee is een Vlaamse Leeuw te zien, zelfs niet de officiële met rode tong en klauwen. En ja, Vlaanderen is voor iedereen. En dat wordt ook geïllustreerd, van links naar rechts: een gebruinde mens met open hemd en wilde haardos, een oud koppel met hond, een jong koppel met kind, een gehandicapte medemens in een rolstoel, een bruin jongetje van kennelijk vreemde origine, een moslimmeisje met hoofddoek, en kennelijk een autochtoon met hanenkam in... de tricolore kleuren. De verzameling aan de Ijzer is er dus voor iedereen, behalve voor de Vlamingen blijkbaar.
|
De affiche van de Ijzerbedevaart: http://www.ijzertoren.org/?action=on...&onderdeel=109
Ik wist dat het erg gesteld was met de Ijzerbedevaart, maar het totaal vermijden van Vlaamse symbolen en zelfs belgische symbolen gebruiken? Walgelijk, dan hebben we eens een symbool, de Ijzertoren, waarvoor mijn grootouders samen met andere Vlaamsgezinden voor hebben gewerkt en gedokt, en dan zijn die echte Vlaamsgezinden niet meer welkom en wordt ONZE toren ingepikt door dit gespuis.
Nu is Vlaanderen beter af dan 50 jaar geleden, dat zal niemand betwisten veronderstel ik. Maar ik had liever toen geleefd, toen vriend en vijand nog duidelijk waren en ze onze beweging niet probeerde kapot te knuffelen.
|