Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Monarchie faalt (https://forum.politics.be/showthread.php?t=125916)

Cal 7 juli 2009 17:29

Monarchie faalt

Ongetwijfeld is dit al ergens op het forum aangehaald, maar het staat alleszins niet bij de actieve onderwerpen op dit moment. Vandaar dat ik maar meteen een nieuwe discussie heb geopend.

Wie onder jullie blijft trouw aan het koningshuis en wie vindt dat we beter af zouden zijn zonder?

Ik verkies eerder een Republiek (met President) boven een Monarchie (koning) zoals we nu hebben. Dan kan je ten minste je 'meerdere' verkiezen en als hij het niet goed doet dan wordt hij/zij niet herverkozen. In USA hebben ze met Obama eindelijk een goede te pakken denk ik. Maar een koning (ja, met kleine letter voor mij) daar blijf je levenslang mee zitten. Ik kijk niet echt uit naar een toekomst waar we geregeerd worden door Filip...

Shadowke 7 juli 2009 17:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cal (Bericht 4217714)
Ongetwijfeld is dit al ergens op het forum aangehaald, maar het staat alleszins niet bij de actieve onderwerpen op dit moment. Vandaar dat ik maar meteen een nieuwe discussie heb geopend.

Wie onder jullie blijft trouw aan het koningshuis en wie vindt dat we beter af zouden zijn zonder?

Ik verkies eerder een Republiek (met President) boven een Monarchie (koning) zoals we nu hebben. Dan kan je ten minste je 'meerdere' verkiezen en als hij het niet goed doet dan wordt hij/zij niet herverkozen. In USA hebben ze met Obama eindelijk een goede te pakken denk ik. Maar een koning (ja, met kleine letter voor mij) daar blijf je levenslang mee zitten. Ik kijk niet echt uit naar een toekomst waar we geregeerd worden door Filip...

liever Willem en Maxima dan Filip en Mathilde als vorstenpaar.
mooie vervanging van het Belgisch frankofoon koningshuis.

Cal 7 juli 2009 17:43

Wel ja, dat zou ik nog zien zitten.

Het grootste probleem bij ons is de onbekwaamheid van de koninlijke familie.

Shadowke 7 juli 2009 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cal (Bericht 4217747)
Wel ja, dat zou ik nog zien zitten.

Het grootste probleem bij ons is de onbekwaamheid van de koninlijke familie.

steun onze strijd voor de hereniging der nederlanden.

Ernst Niessen 7 juli 2009 18:19

Citaat:

Willem Alexander for President! Het Nederlandse koningshuis is een vorm van cult. Mensen moeten er niet zo zwaar aan tillen. Je moet toch niet eraan denken dat een lid van het koningshuis diverse, rode, Italiaanse bolides in garageboxen van zijn villa's heeft staan en daarmee alle wettelijke snelheidsbeperkingen aan zijn laars lapt, en in de media te boek komt te staan als nationale operette- en schandaalprins. We weten allemaal over wie ik het heb. Dat is voor de Vlamingen de reden om te bedanken voor de koninklijke eer. Maar voor de Oranjes geldt een heel ander verhaal. Verdiep u eens, lees de biografieën van de hand van Cees Fasseur en steun onze zaak. Van harte welkom, Cal.

system 7 juli 2009 18:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4217785)
steun onze strijd voor de hereniging der nederlanden.

En de kroonprins van Nederland die in opspraak komt omdat hij als prins zetelt als commissaris bij de Nederlandse Bank (heeft er anders ook niet veel van gebakken tijdens de crisis). Zijn moeder, de koningin zit in de olie. En dan maar zwaaien met Nederlandse vlagjes. Want mijnheer, 'ze zijn toch zo lief die Oranjes'. Daar waar het grote geld te rapen valt, is Oranje present. Maar de kroonprins zal dat wel van zijn grootvader Bernhard hebben. Die was ook niet vlug verlegen wanneer het om geld ging.

Wiley E Coyote 7 juli 2009 18:21

Er is iets inherent ondemocratisch aan monarchieën. Gewoon omdat je in het juiste bed op het juiste moment geboren bent en omwille van een (eventueel discutabele) verdienste van een verre voorvader, mag geen criteria zijn om als staatshoofd op te treden. Monarchie? WEG ERMEE.

Fetai 7 juli 2009 18:21

Van mij mogen de Oranjes vandaag nog weg.

Shadowke 7 juli 2009 18:33

laat een referendum beslissen of de oranjes weg moeten of niet.
dat is het meest democratische.

LiberaalNL 7 juli 2009 20:11

Ik heb liever een constitutionele monarchie als die van Nederland dan een republiek als Frankrijk.

AyneRand 7 juli 2009 20:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door LiberaalNL (Bericht 4217987)
Ik heb liever een constitutionele monarchie als die van Nederland dan een republiek als Frankrijk.

De fransen denken er net hetzelfde over, maar dan omgekeerd! :lol::lol:

Shadowke 7 juli 2009 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 4218016)
De fransen denken er net hetzelfde over, maar dan omgekeerd! :lol::lol:

euhm de Louis' waren wel echte tirannen.

AyneRand 7 juli 2009 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4218019)

We spreken niet over hetzelfde constituele monarchie is niet het zelfde als monarchie ... :roll::roll:

Shadowke 7 juli 2009 20:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 4218028)
We spreken niet over hetzelfde constituele monarchie is niet het zelfde als monarchie ... :roll::roll:

de Franse president heeft naar mijn weten GEEN protocolaire rol.
in Frankrijk bestaat dus geen parlementaire republiek maar een echte republiek met alle macht bij de president.

MaGNiFiCaT 7 juli 2009 20:31

Citaat:

Och God, nog een anti-royalist.:? Trouwens, je onderwerp is hier al tot in den treure herhaalt, als een oude platendraaier dat blijft doordraaien op dezelfde lijn.:?

MaGNiFiCaT 7 juli 2009 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4217723)
liever Willem en Maxima dan Filip en Mathilde als vorstenpaar.
mooie vervanging van het Belgisch frankofoon koningshuis.

En wie zal julie vorstenpaar dan zijn? 8O :? :roll:

AyneRand 7 juli 2009 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4218034)
de Franse president heeft naar mijn weten GEEN protocolaire rol.

Hij is ook geen constituele monarch dus waarom zou hij maar een protocolaire rol mogen hebben?

Shadowke 7 juli 2009 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door AyneRand (Bericht 4218040)
Hij is ook geen constituele monarch dus waarom zou hij maar een protocolaire rol mogen hebben?

in Duitsland is dat toch?

Shadowke 7 juli 2009 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT (Bericht 4218038)
En wie zal julie vorstenpaar dan zijn? 8O :? :roll:

dat staat er toch in?

MaGNiFiCaT 7 juli 2009 20:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Shadowke (Bericht 4218019)

Tjah, in welke tijd leefden de Louis'? De Guillaume's waren in die tijd niet beter, integendeel!

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:31.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be