Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door eno2
(Bericht 4226973)
Ik erger me blauw aan de obligate water-naar-zee-dragerij in dit landje.
|
Ik erger me blauw aan uw zwart/wit denken.
Citaat:
Hier kan geen behoeftige geholpen worden zonder dat een welgestelde ook iets krijgt.
|
Welgesteld is een zeer rekbaar begrip. Definieer dus welgesteld. Dan kunnen we praten. Indien u mij als welgesteld beschouwd (lees verder hieronder) vind ik uw uitspraak een groffe belediging.
Citaat:
En dan maar klagen dat de sociale zekerheid onbetaalbaar wordt.
|
Omdat mensen het niet eens zijn met uw visie hebben ze bij deze geen recht van spreken meer? Erg sociaal hoor.
Citaat:
Ze wordt onbetaalbaar gemaakt door het ontbreken van middelencontrole en de daaruit volgende uitkeringen aan bemiddelden.
|
Ik neem aan dat dit uw mening is. Sociale en fiscale fraude en profetariaat zijn volgens mij minstens even belangrijk. Het is even belangrijk dat hij/zij die een bijdrage kan leveren, dit ook doet. Maar we vergeten weer het begin van alles: wat is bemiddeld?
Citaat:
Niets voor niets eisen de progressieven bewegingen het invoren van een vermogenskadaster...
|
Ik zal mijzelf als voorbeeld nemen. Ik heb geen vermogen in de schoot geworpen gekregen en heb mijn bescheiden vermogen zelf bijeengespaard door jarenlang een eigen opgesteld spaarplan te volgen, waarvoor ik toen het nodig was ook de tering naar de nering heb gegezet. Ik kom steevast in de hoogste belastingsschaal terecht en heb meestal geen recht op sociale voorzieningen zoals bijvoorbeeld sociale leningen, sociale tarieven, studietoelagen, of (sinds dit jaar) de jobkorting. Mijn spaarcenten zijn mijns inziens reeds ruim voldoende belast. Als ik kom te sterven heeft mijn erfgenaam ook nog eens een flink pak successierechten te betalen op dit reeds belast "vermogen", waarvan elke verantwoording waarom de maatschappij daar recht op zou hebben mij persoonlijk ontgaat.
Die progressieven van u, die mij momenteel blijkbaar als "vermogend" beschouwen, hebben de afgelopen jaren ondanks vertegenwoordiging in alle regeringen helemaal niets gedaan voor de actieve bevolking. De stijgende vastgoedprijzen zijn een zeer goed voorbeeld, net als de energieprijzen.
Anderzijds kennen wij allemaal wel de kleine zelfstandige die niets verdient maar wel 3 luxewagens + een villa bezit, een weduwe of weduwnaar die sinds lang gelukkig is met een nieuwe partner, ook een mooi feest geeft, maar officieel niet hertrouwt omdat hij/zij dan de extra uitkering verliest. Mensen met een OCMW woning die hun laatste kind bij hen gedomicilieerd laten, omdat ze anders duurder moeten gaan huren. Gehandicapten die een leven lang uitkering krijgen omwille van een slechte arm of rug, maar met diezelfde arm of rug wel doodleuk de tuin staan om te spitten. En ga zo maar verder.
Ik heb er geen problemen mee om solidair te zijn met behoeftigen, als men de discussie ten gronde durft te voeren. Laat ook behoeftigen waar zij kunnen bijdragen aan de maatschappij (daarom niet materieel), voer een activeringsbeleid dat de zaken durft te stellen zoals ze zijn en misbruiken durft te identiciferen zonder hiervoor gestigmatiseerd te worden, definieer "vermogen" en "rijkdom" op een behoorlijke manier, maak werk van degelijke bestrijding van fiscale fraude (zodat vermogens effectief correct belast werden) en stop aub met het stigmatiseren van hen die elke dag de rekening betalen en in ruil enkel eerlijke redelijkheid terugvragen.
Geen rechten zonder plichten, zo eenvoudig is dat.