![]() |
Hoe achterlijk is LDD ?
Citaat:
Maar wat kan meneertje überhaupt opmerken met de verplaatsingswijze van zijn voorkeur ? Goddank zijn de 6 miljoen Vlamingen ontsnapt aan dit totale gebrek aan visie op en kennis van mobiliteit ! Trouwens : 40 jaar geleden ? Was dat niet ongeveer het ogenblik waarop pijnlijk duidelijk werd dat de ondermeer de omschakeling van tram naar auto van na de oorlog onhoudbaar zou zijn ?? Trefwoord : 'Club van Rome'. |
De titel van deze topic is een retorische vraag neem ik aan.
|
Sinds de uitvinding van de rubberen luchtband is volgens mij spoorvervoer totaal ouderwets, onflexibel en duur, trams op de openbare weg zelfs zeer onveilig, daarenboven is het ook niet zo milieuvriendelijk als men steeds placht te denken, want het verkeer "op banden" en in de lucht heeft enorme vorderingen gemaakt; ik denk aan de nieuwe emissienormen Euro 5 (vanaf sept 2009) en Euro 6 (sept 2014) voor auto´s.
Alle verkeer kan op (snel)bussen of kleinbussen en met auto´s (ook taxi) geschieden, naast het verkeer in de lucht en op het water. (Snel)bussen kunnen ook op aparte beddingen rijden bovengronds/ondergronds (vb Roergebied) Enkel voor bepaald stadsverkeer boven/ondergronds (metro / aparte bedding) zie ik nog toekomst. TGV (+ 300 kmh) is eigenlijk te duur en meestal milieuonvriendelijker als een modern vliegtuig (volledig kostenplaatje!), naja... de zeer dure sporen liggen er nu eenmaal. Hangt er vanaf hoe ge de stroom opwekt (F heeft wel veel kernenergie, valt goed mee) Bij de ICE (tot 250 kmh) op wat kortere afstanden als de TGV, valt het i.p. iets beter uit. Welk vervoer zou het milieuvriendelijkste zijn (personenkm) als men alle kosten meerekend ? (paste copy uit eigen zoekwerk) Vliegtuig, trein, bus, auto ? (ik ga toch alles citeren vooraleer de link(s) verdwijnt) 1. Deze beperktere studie hield geen rekening met de totale kosten: (alle infra, daardoor extra milieukost... ) Citaat:
2. tov "volledige" studie: Citaat:
Een (*benzine-)auto -zelfs met twee personen- scoort veel beter als ik dacht, met vier personen lijkt de auto wel het milieuvriendelijkste te zijn, zeer moderne (reis)bussen (euro5 norm, nog beter CNG...) zullen het ook zeer goed doen, ze nemen tenslotte ook de openbare (snel)weg. *Om een idee te geven wat de fijnstofuitstoot is in personenkm: let vooral op het verschil tussen benzineauto en bus (enkel de CNG-bus evenaart de benzineauto), zie grafisch p 4 van 5 (fig 1): Citaat:
- Voor CNG-auto´s zijn er geen openbare CNG-tankstations... (10-tal "privé" waar men best eerst telefoneert) - LPG-auto staat niet in de grafiek, maar is zeker evenwaardig als een moderne benzine - CNG-auto ook niet, maar is wel (navenant CNG-bus) het milieuvriendelijkste. betreft CNG: (kan men googlen ;-)) Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Als ik goed begrepen heb pleit hij niet om de trams in de grote steden af te schaffen. |
Citaat:
http://jsp.vlaamsparlement.be/docs/s...bijlage001.pdf files oplossen door een tramnetwerk... mmh Brussel bedoel je ? Wie rijdt er allemaal naar Brussel en waar/hoe gaan die overstappen op de tram ? Gaan die dan sneller en/of komfortabeler op hun werk geraken ? Waar gaan ze hun auto (gratis) parkeren ? bij de (nieuwe) tramstations ? Gaat men die auto-pendelaars kunnen overtuigen ? Hoeveel %-autopendelaars denkt ge op die extra-trams te krijgen ? Hoeveel trams (en frequentie) zou ge voor euhm 1 % pendelaars nodig hebben ? Extra veel betere tramlijnen aanleggen... trams kopen ... extra personeel ... stations ... tja, ik stel me daar veel vragen bij. |
Citaat:
Als morgen het openbaar vervoer een écht alternatief wordt voor mijn woon/werk verkeer (dat grotendeels met de auto gebeurt en als het kan met de fiets), dan laat ik de auto lekker thuis. Maar dan moet dat openbaar vervoer: - niet te duur worden (let op, ik zeg niet 'goedkoop') - deftige verbindingen aanbieden met een goede dekking - een paar niveaus stijgen qua dienstverlening Ik zie de geplande investeringen niet als nutteloos. |
ik vind trams nog niet zo slecht...
meer trams, meer treinen, meer bussen maar ze moeten dan wel veel frequenter, en stipter rijden. |
Citaat:
Een echt snelle tramverbinding (100-120 kmh) vanuit bepaalde dichtbevolktere "hoeken" naar Genk en/of Hasselt (evtl Neerpelt) gaat rendabel worden, als men natuurlijk de capaciteit aan snelle treinverbindingen naar de Vlaamse ruit navenant aanpast. In Limburg is er ook nog relatief veel plaats zulke snelle tramlijnen (eigen bedding) aan te leggen met de nodige parkeerplaatsen auto´s/fietsen enz... aan de nieuwe tramhaltes. Citaat:
Zeker als men het autorijden nog wat duurder maakt... (bij dieselaccijns zit nog tot 20 cent/liter potentiaal tov onze buurlanden... oei nu moet ik zwijgen ;-)) Maar files kan men natuurlijk op een betere en goedkopere manier fel verminderen... even rekenen: Een pechstrookvrijgave zoals in NL en D geeft ca. 1300-1500 vtg meer per uur extra capaciteit op een enkele richting (snelweg) tijdens de spitsuren, het kan zijn dat er dan helemaal geen file of stremming meer is... 1400 vtg �* 2 personen = 2800 personen/uur of wacht gemiddelde bezettingsgraad in Be is 1,4 pers./auto = 1960 personen/uur extra capaciteit (ref NIS) Hoeveel extra-trams heb je daarvoor nodig per uur in één richting ? Zeggen we tien trams per uur ? Dat is elke 6 minuten een tram op hetzelfde spoor in één richting ? :? Gaat dat ? Zitten bepaalde treinen en trams nu al niet vol tijdens de spits ? |
Citaat:
|
Ik begrijp niet wat men nu plots in trams ziet. Ik zie niet in wat het voordeel is van een tram t.o.v. een bus. De flexibiliteit is veel geringer, de capaciteit is niet spectaculair veel groter, er zijn extra investeringskosten voor tramlijnen en deze trams integreren zich vaak moeilijk in het andere verkeer(kijk maar hoe het bij momenten in Mortsel loopt). Ik begrijp dus echt het nut niet inzake mobiliteit.
|
Citaat:
Maar weet ge wat, we zullen wachten tot iemand uitlegt wat al die voordelen van een tram zijn tov een bus. ;-) |
Citaat:
Maar een tram die door woonwijken rijdt is te gek voor woorden. |
Citaat:
*Die kustbus rijdt dan ook in zijn afzonderlijk aangelegde busstrook (waar de sporen lagen) In elk geval is zijn remweg gemiddeld al de helft korter (los uit de pols), moest er noodgeremd worden. Hoe botsvriendelijk is een gemiddelde tram tov een bus ? Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk dat het bij JMDD vooral is omdat hijzelf een fervent en veelvuldig autogebruiker is en niet (of nauwelijks) met de tram of bus rijdt. Dat verklaart waarschijnlijk zijn reactie. |
Citaat:
Volledig electrisch is wel stiller als een verbrandingsmotor, alhoewel dieselhybride bussen ook stil kunnen zijn. |
Citaat:
Ijzer op ijzer en stil gaat niet samen. |
Citaat:
In Zwitserland is de streektram nog springlevend. En dat is een land waar JMD anders wel lof voor heeft... |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be