Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De taalcliché draad (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126052)

backfire 10 juli 2009 14:04

De taalcliché draad

In navolging van de uitzending van Midi Libre op radio 1, graag je lijst met meest ergerlijke taalclichés.

Ik bijt de spits af:

'cavakes?' 'ciaokes',
'ik heb zoiets van'
'naar de mensen toe'
'dit moeten we eerst benchmarken/finetunen, ...'

allé. Laat u maar eens goed gaan.

Jazeker 10 juli 2009 14:09

'vet'

backfire 10 juli 2009 14:28

Net binnengelopen in mijn inbox:

'Vwala sie'

De aanhef van de mail was: 'helaba''

Zucht.

Derk de Tweede 10 juli 2009 14:34

Heb jij al geshopt voor de kids, bij Kidsfasion is er sale ?

Ik haat het woord kids, shoppen, fashion en vooral sale.

backfire 10 juli 2009 14:36

Eerst 'inpilsen' en dan 'lunch'

Sammael 10 juli 2009 14:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede (Bericht 4222869)
Ik haat het woord kids, shoppen, fashion en vooral sale.

2.

Vooral dat "kids". Bah, bah, driewerf bah. Wat is er in godsnaam verkeerd met "kinderen"? Wie kan mij dat uitleggen? Wie? Grrrr...

In dezelfde categorie : re-stylen.

En de meesten die hun Nederlands om ter belachelijkst doorspekken met Engels, zijn doorgaans niet in staat één fatsoenlijke zin te produceren.

En nog eentje waar ik stenen testikels van krijg: de uitroep "Goh!"

Zulke mensen zouden moeten gekastijd worden.

Ambiorix 10 juli 2009 15:04

akkoord: het woord "kids" is echt verschrikkelijk

Jazeker 10 juli 2009 15:14

'hip'

Derk de Tweede 10 juli 2009 15:23

Zwartengeel 10 juli 2009 15:37

Een zin die vaak in mijn mailbox terechtkomt: 'wie maakt er de 'review' van de plaat?' (terwijl het correcte Nederlandse woord 'bespreking' niets meer kost)

From_Vlaanderen 11 juli 2009 00:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4222992)
Een zin die vaak in mijn mailbox terechtkomt: 'wie maakt er de 'review' van de plaat?' (terwijl het correcte Nederlandse woord 'bespreking' niets meer kost)

Daar kan ik nog mee leven, met dat verengelsen.
Beter nog: We kan ff die vette schijf reviewen?

Daimanta 11 juli 2009 01:23

"je ding doen"

Een grijze haar voor elke keer dat ik die woordencombi hoor.

Scarabaeida 11 juli 2009 03:52

Het onrechtmatig gebruik van het woord 'dinge' is verantwoordelijk voor een zware woordenschatverarming. Mijn vader hanteert dat woord constant dat ik soms zin heb af en toe me van hem af te zonderen, uit pure angst om mijn taal te verliezen. Men lijkt wel terug te stappen naar de voorouders van de mens van vóór hij spraak ontwikkelde.

Raf 11 juli 2009 07:51

[kirrend]"Oooohhh, wat een schoon kindje! Hoe noemt het?"[/kirrend]

Brrrrrrrrrrrrrrr...

[geërgerd]"Ja mens, ik was mijn kind elke dag en hij heet Thomas!"[/geërgerd]

kiko 11 juli 2009 07:57

Good old "noemen <=> heten" dicussie. Op taalkundig gebied evenwel één van de meest overbodige, kunstmatige discussies ooit.

Raf 11 juli 2009 08:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4223879)
Good old "noemen <=> heten" dicussie. Op taalkundig gebied evenwel één van de meest overbodige, kunstmatige discussies ooit.

Het gaat dan ook om twee totaal verschillende woorden met totaal verschillende betekenissen, die echter nog al te vaak door elkaar gehaspeld worden. Eén van de meest ergerlijke fouten in de Nederlandse taal. Er is m.a.w. niets overbodigs aan die discussie. Taalverloedering is een trieste zaak.

kiko 11 juli 2009 08:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4223882)
Het gaat dan ook om twee totaal verschillende woorden met totaal verschillende betekenissen, die echter nog al te vaak door elkaar gehaspeld worden. Eén van de meest ergerlijke fouten in de Nederlandse taal. Er is m.a.w. niets overbodigs aan die discussie.

Taalverloedering is een trieste zaak.

Ik noem het eerder taalevolutie.

Zonder enige twijfel gebruik jij ook in het dagdagelijkse leven uitdrukkingen en woorden die in vroeger tijden een toch andere betekenis hadden, terwijl jij absoluut niets aan verkeerd vindt aan het huidig gebruik ervan.

Raf 11 juli 2009 08:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4223884)
Ik noem het eerder taalevolutie.

Een vaak voorkomende fout is geen evolutie. Dat is taalverarming.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4223884)
Zonder enige twijfel gebruik jij ook in het dagdagelijkse leven uitdrukkingen en woorden die in vroeger tijden een toch andere betekenis hadden, terwijl jij absoluut niets aan verkeerd vindt aan het huidig gebruik ervan.

Nee.

Scarabaeida 11 juli 2009 08:06

Evoluties zijn ook onderhevig aan menselijk ingrijpen, daar gekloof ik ook in. Zolang het plebs voldoende blootgesteld wordt aan een diepzinnigere variant van een taal zal het ook een rijkere taal beheersen. Het is dus van cultureel levensbelang dat mensen zichzelf niet verzuipen in wat de VTM en VRT hen bieden.

Raf 11 juli 2009 08:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4223886)
Evoluties zijn ook onderhevig aan menselijk ingrijpen, daar gekloof ik ook in. Zolang het plebs voldoende blootgesteld wordt aan een diepzinnigere variant van een taal zal het ook een rijkere taal beheersen. Het is dus van levensbelang dat mensen zichzelf niet verzuipen in wat de VTM en VRT hen bieden.

Gekloof je dat ècht?

;-)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be