Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
(Bericht 4227254)
Die net zo goed stemmen krijgen en dus verkozen zijn.
|
Maar niet de voorkeur genoten. Het is dus de partij die hierin beslist, niet de kiezer.
Citaat:
Ik praat over hoe het systeem in elkaar zit, jij speculeert er op los hoe het er intern bij de partijen aantoe gaat.
|
Kom kom, kijk naar het verschil tussen de peilingen omtrent het migrantenstemrecht en de stemming in het parlement enkele jaren terug, kijk naar de manier waarop Frankrijk en NL plots geen referendum meer hielden over het verdrag van Lissabon (en dit land er zelfs nog niet aan dacht om een referendum uit te schrijven).
Dat is geen speculatie over interne partijpolitiek, dat is constatatie van externe nationale en internationale politiek.
Citaat:
en practisch hoe ga je dit doen?
|
Een handtekeningendrempel lijkt mij het meest werkbaar.
www.democratie.nu heeft daar veel meer info over.
Citaat:
Als heel de wereld zegt dat iets zwart is en het ook zo beschouwd, en jij komt af dat het wit is, scheelt er iets aan jouw defenitie denk ik.
|
Maar heel de wereld zegt dat niet. Nu ja, we hebben intussen samen vastgesteld dat het de partijtop is die in dit land de macht heeft. Je mag mij altijd eens vertellen waar in het woordje "democratie" het woordje "elito", "parti", of "oligarchie" verstopt zit.
Citaat:
Belgie net zoals de meeste andere landen worden beschouwd als een democratie.
|
Door sommigen wel, door anderen niet. Het komt alvast niet overeen met de betekenis van het woord.
Citaat:
Is die perfect? Verre van maar dat veranderd niks aan het feit dat het nog steeds een democratie is. Zelfs met jouw BROV in gelijk welke vorm zou het verre van perfect zijn.
|
Ik streef niet naar perfectie, ik streef naar een democratie. En dat is dit land niet.
Citaat:
IPV dus te zeggen "belgie is geen democratie" zou je beter uitleggen hoe je dan wel de belgische democratie wil verbeteren.
|
Nogmaals, via het BROV. De burger moet in staat zijn zelf wetten te stemmen, wetten af te voeren, politici weg te sturen, ...
Citaat:
Dat is in belgie hetzelfde. Niemand is verplicht op partijen/personen te stemmen start je eigen partij als je denkt dat dit zal aanslaan.
|
Ah, het gemakkelijkheidsargument. "Effe" een partij opstarten, de fondsen verwerven om campagne te voeren, van de andere partijen mogen meespelen, hen zover krijgen om democratie in het regeerakkoord te zetten (dus om hun macht af te staan).
Hoeveel je wel moet gedaan krijgen om een stem te hebben zou al een belletje moeten doen rinkelen over onze "democratie"...
Citaat:
Ten dele de partijtop is een mengelmoes van huidige oude en nieuwe ministers voorzitters en gewone "persoonlijkheden".
|
En dan? Dat neemt niet weg dat eht de partijtop is en dat zij de touwtjes in handen hebben.
Citaat:
Toch niet, sorry maar hoe kan ik voor jou een policiti zoeken is toch puur persoonlijk?
|
Het zegt toch genoeg dat jij geen politicus kan opnoemen die het volk en niet de partij vertegenwoordigt?