Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   meer geld voor jeugdverenegingen (https://forum.politics.be/showthread.php?t=12636)

Woody 24 april 2004 21:11

de jeugdverenegingen in vlaanderen zitten met een tekort aan leiding en aan financien wat kan daar aan verbeterd worden???

Guderian 24 april 2004 21:51

Allemaal lid worden van de Viking-jeugd? :lol:

zorroaster 25 april 2004 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Woody
de jeugdverenegingen in vlaanderen zitten met een tekort aan leiding en aan financien wat kan daar aan verbeterd worden???

Je hebt absoluut gelijk dat financiëen bij veel jeugdbewegingen een nijpend probleem zijn. Ik heb al vier jaar ervaring als KSA-leider en ben van plan van de jeugdbewegingproblematiek het hoofdthema van mijn campagne te maken als N-VA-kandidaat bij deze verkiezingen.

De jeugdbewegingen zijn in feite de grootste slachtoffers van de ontzuiling: Veel lokalen zijn in bezit van de parochie, waar de meeste jeugdbewegingen nauw mee verbonden waren. Door het achteruitboeren of verdwijnen van een groot aantal parochies verliezen velen nu hun lokaal. De leidingsploeg moet dan de taak op zich nemen om een nieuw, eigen lokaal te bouwen, dat echter aardig duur is.
Daarin ligt voor een groot deel ook de reden voor het afhaken van veel leiding: Leiding geven, dat wel, maar jarenlang jezelf uit de naad werken voor een lokaal in de verre toekomst...
Bovendien is door de toenemende woningdruk in Vlaanderen veel open ruimte verloren gegaan, waardoor er niet eens plaats is voor een jeugdbeweginglokaal wanneer het geld er eenmaal is

Daarvoor zie ik twee oplossingen:

1. Doorgeefleningen (waarbij de overheid de lening afbetaalt en de jeugdvereniging aan de overheid betaalt) en renteloze leningen aanbieden aan de jeugdbewegingen die willen bouwen.

2. Rekening houden met het belang van de jeugdbewegingen bij het opstellen van de ruimtelijke ordening: Het openstellen van groengebieden en het behouden van kampplaatsen en jeugdhemen als prioriteit voor het toekomstige jeugdbeleid.

Seba 25 april 2004 01:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
1. Doorgeefleningen (waarbij de overheid de lening afbetaalt en de jeugdvereniging aan de overheid betaalt) en renteloze leningen aanbieden aan de jeugdbewegingen die willen bouwen.

zolang jeugdvereningingen niet enige (beperkte) vorm van rrechtspersoonlijkheid krijgen zal dat zeer moelijk zijn denk ik eerlijk gezegd, de banken zullen immers geen enkel risico willen lopen. Zijn er bijvoorbeeld geen misschien geen mogelijkheden om iets aan het het statuut van jeugverenigingen te doen?

Bobke 25 april 2004 01:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

zolang jeugdvereningingen niet enige (beperkte) vorm van rrechtspersoonlijkheid krijgen zal dat zeer moelijk zijn denk ik eerlijk gezegd, de banken zullen immers geen enkel risico willen lopen. Zijn er bijvoorbeeld geen misschien geen mogelijkheden om iets aan het het statuut van jeugverenigingen te doen?

VZW”s worden ?

Herman Desmedt ©HD 25 april 2004 02:03

Een gedeelte van hun tijd spenderen aan "gemeenschapsdienst".

franke fritz 25 april 2004 02:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herman Desmedt ©HD

dat doen ze

Herman Desmedt ©HD 25 april 2004 02:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz
Citaat:

dat doen ze

Dat mag ook tegen betaling.

franke fritz 25 april 2004 02:25

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz
dat doen ze

Dat mag ook tegen betaling.

dan moet er ook wel een betaling zijn

zorroaster 25 april 2004 10:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Seba
Citaat:

Je slaat de nagel op de kop: Banken lenen niet graag aan VZW's of feitelijke verenigingen (de gebruikelijke statuten van jeugdbewegingen), waardoor het erg moeilijk is een lening te krijgen. Als je die dan überhaupt krijgt, vraagt de bank meestal persoonlijke garanties.
Als leider jezelf garant stellen voor een paar miljoen is echter een bijzonder moeilijk geval: Jaren nadat je de jeugdbeweging in kwestie verlaten hebt kan men bij jou komen aankloppen om de schuld bij jou persoonlijk te gaan innen.
Vind maar eens mensen die zo'n verantwoordelijkheid wensen

Mijn voorstel is dus om de overheid, toch een solvabele instelling, als tussenpersoon tussen bank en jeugbeweging aan te stellen. De overheid stelt zich garant voor de lening en betaalt deze aan de bank, en de jeugdbeweging betaalt aan de overheid.
Dit systeem kost de overheid niets en maakt het voor de jeugdbewegingen niet alleen stuk goedkoper, maar ook een stuk eenvoudiger om een eigen lokaal te bouwen.

Vlaanderen Boven 25 april 2004 10:59

Citaat:

jeugdverenegingen

Meer geld voor onderwijs :wink:

zorroaster 25 april 2004 23:03

Citaat:

Hoe omschrijf jij "belangeloos vrije tijd spenderen aan de gratis opvang van kinderen en jongeren" anders misschien?

Luddo 25 april 2004 23:08

Jeugdbewegingen zijn babysitters geworden!

zorroaster 25 april 2004 23:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Jeugdbewegingen zijn babysitters geworden!

Maar dan wel verrekt goedkope. En nog goede ook!

Trouwens, het jeugdbewegingsproject houdt wel wat meer in dan vrijblijvende kinderopvang. Het is een leerschool voor het leven van onschatbare waarde!

Woody 25 april 2004 23:11

je kunt dat zo niet stellen een jeugdbeweging is veel meer. Ze leren de jongeren iets aan, schouts vooral met hun proeven, ....

zorroaster 25 april 2004 23:12

Citaat:

je kunt dat zo niet stellen een jeugdbeweging is veel meer. Ze leren de jongeren iets aan, schouts vooral met hun proeven, ....

Bij de KSA doen we geen proeven voor badges en lintjes allerhande, bij ons primeert vooral het teamwork en het respect voor elkaar.

Dergelijke lessen in verbondhenheid, dat is iets waar je nergens anders leert.

franke fritz 25 april 2004 23:15

wie kan er tegen zijn? investeren in de jeugd is inversteren in de toekomst en daar plukken we allemaal de vruchten van.

blankenberge 26 april 2004 00:49

Hoe zit het met de subsidiëring van het VNJ?

TL 26 april 2004 08:52

Aangezien ik zelf jarenlang in de Chiro heb gezeten wil ik hier ook wel mijn woordje placeren.
Jeugdbewegingen zijn meer dan een babysit. Al spelend worden waarden meegegeven en men leert om samen te werken en te zoeken naar oplossingen. Of dat nu de KSA, Scouts, Chiro, KLJ, ... is, is niet meer zo van belang: de tijd dat de Chiro voor de katholieken en de KSA voor de studenten was, is lang voorbij.
Leidingstekorten zijn inderdaad aan de orde. De grote keuze aan hobby's en de (soms te hoge) lat die wordt gelegd voor studies, dragen hier ook toe bij.
Ik vermoed dat de meeste lokalen van jeugdverenigingen van de parochie zijn, meestal met als grote nadeel dat men de lokalen niet enkel voor eigen gebruik heeft maar moet delen met andere verenigingen. Een eigen lokaal is dan weer duur.
De gemeente kan via de jeugdraad wel aardig helpen bij de bouw of herstellingen van een lokaal. Zo krijgt een jeugdvereniging bij ons de helft van de factuur van werken uitgevoerd aan de lokalen of duurzame materialen die werden aangekocht terugbetaald (met een maximum van 12.500 euro per jaar). Werkingssubsidies worden uitbetaald adhv een puntensysteem waar ledenaantal, ledenboekje, organisatie bivak, 'opleiding' leiding, etc. in rekening worden gebracht.
Er wordt hierbij geen onderscheid gemaakt tussen Chiro, KSA of VNJ (geen Scouts, KLJ, ... in mijn vroegere gemeente).

Het zou zeker geen slecht idee zijn om wat meer geld vrij te maken voor de jeugdbewegingen, vooral op gebied van huisvesting. Er zijn al vele jeugdverenigingen die de voorbije jaren uit (een deel van) hun lokalen zijn gezet of wiens speelterrein werd ingepalmd.

TL

TL 26 april 2004 08:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door blankenberge
Hoe zit het met de subsidiëring van het VNJ?

Er wordt (bij ons althans) geen onderscheid gemaakt tussen de verschillende jeugdverenigingen. Subsidies worden verkregen adhv een objectief puntensysteem.

TL

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:23.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be