Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   H. Van Rompuy: "Mijn taak zit erop in 2011" (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126505)

Jan Rap en z'n maat 22 juli 2009 11:00

H. Van Rompuy: "Mijn taak zit erop in 2011"

Premier Herman Van Rompuy is van plan om deel te nemen aan de voor 2011 geplande federale verkiezingen, maar hij zal daarbij geen kandidaat zijn om zichzelf op te volgen aan het hoofd van de regering. Dat heeft hij woensdag gezegd in een interview op Bel-RTL.

'Ik zal natuurlijk kandidaat zijn voor de verkiezingen, maar mijn taak, mijn opdracht, zit er naar mening op in 2011. Ik hoop dat we over twee jaar belangrijke dingen kunnen doen voor het land', aldus Van Rompuy, die nog eens herhaalde dat het eersteministerschap 'niet mijn voorkeur wegdroeg, echt helemaal niet'.

De premier vindt dat het akkoord over asiel en migratie een 'goed compromis' is. Zoals hij ook op Radio 1 te kennen gaf, 'hebben de verkiezingen voor de déclic gezorgd. Men heeft de politieke wil getoond om verder te gaan, ook met het probleem van asiel en migratie.'

Het feit dat de regering over zo'n 'delicaat thema' een compromis kon vinden, betekent voor Van Rompuy dat zijn ploeg een grote test doorstaan heeft.

Over Yves Leterme, die vorige week aantrad als de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken, zei Van Rompuy dat hij een zeer belangrijke functie bekleedt. 'Na de job van eerste minister, is het een job waar iedereen jaloers op is'. Van Rompuy zal dan ook 'hand in hand' met Leterme samenwerken 'om België te vertegenwoordigen in het buitenland en in Europa'.

bron: http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090722_012

"Ik hoop dat we over twee jaar belangrijke dingen kunnen doen voor het land." :-D

Everytime 22 juli 2009 11:27

Welke taak?

Bobke 22 juli 2009 11:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4241455)
Welke taak?

Van depanneur.

Wiley E Coyote 22 juli 2009 12:15

Hij gedraagt zich al maanden alsof zijn taak er al op zit...

daiwa 22 juli 2009 14:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 4241539)

Een deel zit er toch al op.
Hij lukte er in een ongrondwettelijke regering samen te stellen en de Franstaligen voor 80% gelijk te geven in het migrantendossier. Rest nu nog via een akkoord - lees toegevingen - beletten dat de Vlamingen van hun democratisch stemrecht gebruik maken om BHV te splitsen.
Tegen maart volgend jaar is het namelijk gedaan voor de Franstaligen met op hun toeters en bellen te blazen.

kelt 22 juli 2009 15:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Wiley E Coyote (Bericht 4241539)

Meneer Martens (met onverwachte spoed teruggegroepen van een officieel bezoek aan Disneyland) heeft nu eenmaal Meneer van Rompuy min of meer moeten slepen aan diens laatste haren naar de funktie van premier.....

Omar Torrijos 22 juli 2009 16:36

Het moet echt "vreselijk" zijn om minister van dit land waar alles kan en niks mag te moeten spelen.. Ocharme, Vanrampuy, ik krijg al compassie... How's that caviar and Scandinavian Vodka mixed with 2 pounds of lobster digesting van den dééfieléé?

Maar, hey, als je dat postje zo érg vindt, Yves zou daar geen probleempjes van maken...

system 22 juli 2009 16:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Rap en z'n maat (Bericht 4241418)
Premier Herman Van Rompuy is van plan om deel te nemen aan de voor 2011 geplande federale verkiezingen, maar hij zal daarbij geen kandidaat zijn om zichzelf op te volgen aan het hoofd van de regering. Dat heeft hij woensdag gezegd in een interview op Bel-RTL.

'Ik zal natuurlijk kandidaat zijn voor de verkiezingen, maar mijn taak, mijn opdracht, zit er naar mening op in 2011. Ik hoop dat we over twee jaar belangrijke dingen kunnen doen voor het land', aldus Van Rompuy, die nog eens herhaalde dat het eersteministerschap 'niet mijn voorkeur wegdroeg, echt helemaal niet'.

De premier vindt dat het akkoord over asiel en migratie een 'goed compromis' is. Zoals hij ook op Radio 1 te kennen gaf, 'hebben de verkiezingen voor de déclic gezorgd. Men heeft de politieke wil getoond om verder te gaan, ook met het probleem van asiel en migratie.'

Het feit dat de regering over zo'n 'delicaat thema' een compromis kon vinden, betekent voor Van Rompuy dat zijn ploeg een grote test doorstaan heeft.

Over Yves Leterme, die vorige week aantrad als de nieuwe minister van Buitenlandse Zaken, zei Van Rompuy dat hij een zeer belangrijke functie bekleedt. 'Na de job van eerste minister, is het een job waar iedereen jaloers op is'. Van Rompuy zal dan ook 'hand in hand' met Leterme samenwerken 'om België te vertegenwoordigen in het buitenland en in Europa'.

"Ik hoop dat we over twee jaar belangrijke dingen kunnen doen voor het land." :-D

Van Rompuy heeft dat goed gezegd. En de asielkwestie vrij snel opgelost. Nu nog Brussel-Halle Vilvoorde.

Zwartengeel 22 juli 2009 16:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4242125)
Van Rompuy heeft dat goed gezegd. En de asielkwestie vrij snel opgelost. Nu nog Brussel-Halle Vilvoorde.

Als het daar ook een oplossing wordt 'op zijn Van Rompuys' zoals de asielkwestie, dan hou ik mijn hart nu al vast. Dan hoeft het voor mij gewoon niet meer. Laat de boel dan maar verrotten tot hij helemaal ontploft.

system 22 juli 2009 16:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4242130)
Als het daar ook een oplossing wordt 'op zijn Van Rompuys' zoals de asielkwestie, dan hou ik mijn hart nu al vast. Dan hoeft het voor mij gewoon niet meer. Laat de boel dan maar verrotten tot hij helemaal ontploft.

U bedoelt dat u uw hart vasthoudt moest het wel eens opgelost worden. Ik begrijp dat wel, want moest dat gebeuren, dan wordt u quasi-werkloos op dit forum.

Jantje 22 juli 2009 16:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Rap en z'n maat (Bericht 4241418)

CD&V wilde deze of de 2 vorige regeringen dan ook helemaal niet.
Zij zijn gedwongen geweest door het koningshuis om ze te vormen en te leiden.

En dat Van Rompuy de volgende formateur niet wil zijn, geloof ik best.
Wie is er nu wel gegadigde voor een job waarvan je op voorhand weet dat ze tot mislukken gedoemd is.
Juist ja, enkel Verhofstadt is daar kandidaat voor hij heeft het reeds meermaals bewezen Vlaanderen en Wallonië te verkopen voor postjes en België uit te verkopen voor zijn eigen belang.
Maar België is onbestuurbaar door het huidige politiek systeem en niemand wil het veranderen.

Zwartengeel 22 juli 2009 16:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4242136)
U bedoelt dat u uw hart vasthoudt dat het wel eens opgelost zou kunnen worden. Ik begrijp dat wel, want moest dat gebeuren, dan wordt u werkloos op dit forum.

Lees ook de post #5 van daiwa in deze draad: Van Rompuy zal om de Franstaligen ter wille te zijn - en zijn eigen vel te redden - een onderhandelde oplossing proberen te forceren vooraleer de belangenconflictencarroussel opgebruikt is en de Vlamingen met een gewone meerderheid de splitsing kunnen stemmen. En een onderhandelde oplossing betekent op zijn minst een uitbreiding van Brussel met de faciliteitengemeenten. Een oplossing die op voorhand uit zal gaan van de Vlaamse capitulatie en waarvan het sop voor Vlaanderen de kool niet waard is, met andere woorden.

Zwartengeel 22 juli 2009 16:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4242136)
Ik begrijp dat wel, want moest dat gebeuren, dan wordt u quasi-werkloos op dit forum.

Ja en? Denk je dat ik er persoonlijk belang bij heb om hier op dit forum te zitten? Dan kan ik me tenminste terug met interessanter en nuttiger dingen gaan bezighouden. Ik heb echt nog andere dingen in mijn leven dan hier continu te zitten en voor de drieduizendste keer dezelfde discussie te voeren zoals jij hier dag in dag uit zit te doen. :roll:

elcid 22 juli 2009 17:04

Je zou ook kunnen zeggen dat tegen dan de taak van de federale staat er op zit

Rr00ttt 22 juli 2009 17:07

Citaat:

Hoezo 'opgelost'? Er is beslist dat CDH en PS onbeperkt paspoorten mogen gaan uitdelen. Is dat een oplossing?

Kan je - zelfs als je voorstander bent van regularisering - zeggen dat een regering die (claimt) niet eens een idee over de aantallen of de kostprijs te hebben goed bezig is? En dat in tijden van budgettaire crisis?

Ik vind het crapuleus wanbeleid. Van Rompuy heeft lang een imago van een zekere degelijkheid gehad maar in de herfst van zijn carrière valt hij enorm door de mand.

Jantje 22 juli 2009 17:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4242147)
Lees ook de post #5 van daiwa in deze draad: Van Rompuy zal om de Franstaligen ter wille te zijn - en zijn eigen vel te redden - een onderhandelde oplossing proberen te forceren vooraleer de belangenconflictencarroussel opgebruikt is en de Vlamingen met een gewone meerderheid de splitsing kunnen stemmen. En een onderhandelde oplossing betekent op zijn minst een uitbreiding van Brussel met de faciliteitengemeenten. Een oplossing die op voorhand uit zal gaan van de Vlaamse capitulatie en waarvan het sop voor Vlaanderen de kool niet waard is, met andere woorden.

Een onderhandelde oplossing kan enkel, met een 2/3 meerderheid met minstens 50% langs beide zijden

Rr00ttt 22 juli 2009 17:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4242147)

Wedden dat de 'vlamingen' - NVA op kop - wel weer een excuus zullen vinden om vooral niet over BHV te stemmen.

Mijn gok: "zo dicht op de verkiezingen van 2011 kan je toch deontologisch niet meer aan de kieskringen gaan sleutelen?" (argumentatie CD&V) waarna N-VA deemoedig het hoofd buigt.

Zwartengeel 22 juli 2009 17:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4242170)
Een onderhandelde oplossing kan enkel, met een 2/3 meerderheid met minstens 50% langs beide zijden

Er zullen in het Parlement wel nuttige idioten gevonden worden om 'in het belang van de natie' de nodige stemmen aan te leveren om aan die dubbele meerderheid te geraken.

Jan Rap en z'n maat 22 juli 2009 17:13

Citaat:

Het akkoord regelt niets structureel mbt de asiel- en migratieproblematiek. Van Rompuy geeft zelf toe dat de wetgeving omtrent nationaliteit, gezinshereniging en schijnhuwelijken nog moet worden aangepast. Bovendien werd de financiële impact van het akkoord niet berekend.

system 22 juli 2009 18:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jan Rap en z'n maat (Bericht 4242174)
Het akkoord regelt niets structureel mbt de asiel- en migratieproblematiek. Van Rompuy geeft zelf toe dat de wetgeving omtrent nationaliteit, gezinshereniging en schijnhuwelijken nog moet worden aangepast. Bovendien werd de financiële impact van het akkoord niet berekend.

Dat is zo. Maar wat niet kon in jaren, kan nu op twee dagen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:27.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be