Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   CO2 uitstoot (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126537)

Mambo 23 juli 2009 13:59

CO2 uitstoot
 
CO2 uitstoot
Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca 2,4 kg CO2 vrij. [1]
Dit is uitsluitend de CO2 die aanwezig is in benzine zelf en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2-uitstoot die benzine als product veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van benzine, en dat is nogal wat, toegerekend aan de CO2-uitstoot van benzine. Dat kan wel zo'n 30% bedragen, daarmee komt de uitstoot op 3,1 kg CO2 per liter benzine. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld.
----------------

Nu ben ik geen wetenschapper , maar men moet mij eens uitleggen hoe men uit benzine met een soortelijk gewicht van 0,70 per liter er in slaagt 2,4 kg co2 er uit te krijgen. Zonder de 30% extra mee te rekenen dus.

Iemand die dit kan verklaren?

kelt 23 juli 2009 14:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4243571)
CO2 uitstoot
Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca 2,4 kg CO2 vrij. [1]
Dit is uitsluitend de CO2 die aanwezig is in benzine zelf en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2-uitstoot die benzine als product veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van benzine, en dat is nogal wat, toegerekend aan de CO2-uitstoot van benzine. Dat kan wel zo'n 30% bedragen, daarmee komt de uitstoot op 3,1 kg CO2 per liter benzine. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld.
----------------

Nu ben ik geen wetenschapper , maar men moet mij eens uitleggen hoe men uit benzine met een soortelijk gewicht van 0,70 per liter er in slaagt 2,4 kg co2 er uit te krijgen. Zonder de 30% extra mee te rekenen dus.

Iemand die dit kan verklaren?


verbinding met zuurstof uit de lucht ?

Ik ga me niet uitspreken over die kilograms uit de bijdrage,maar er zit geen CO2 in benzine,wel koolstof/waterstofverbindingen en nog een fraktie andere elementen :oops:

Nr.10 23 juli 2009 15:08

Interressante vraag.
Echt iets voor het subforum ecologie.

Micele 23 juli 2009 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4243619)
verbinding met zuurstof uit de lucht ?

Ik ga me niet uitspreken over die kilograms uit de bijdrage,maar er zit geen CO2 in benzine,wel koolstof/waterstofverbindingen en nog een fraktie andere elementen :oops:

Idd, en bij verbranding met de nodige hoeveelheid lucht verbinden zich *12 g koolstof met *32 g zuurstof (molaire massa)

De dichtheid van benzine is:
Citaat:

0,720–0,775 kg/L (15 °C)
omrekening brandstofverbruik in liter/100 km naar CO2 in g/km:
http://www.ruemmele.ch/eco/co2.php
benzine 10 l/100 km zou idd 233 g/km geven, nu nog weten hoe de formule is:
euhmm 0,75 x *32/12 = 2,0 kg... x ? = 2,33 kg ?

(LPG is opmerkelijk, mag 51% meer verbruiken als diesel voor hetzelfde CO2)

Citaat:

http://de.wikipedia.org/wiki/Treibst...toffverbrauchs

Der Kohlenstoffanteil von Kraftstoffen ist konstant und ein Kohlenstoffatom mit zwei Sauerstoffatomen bildet ein CO2-Molekül. Andere Verbindungen bilden sich kaum. Daher lässt sich vom Verbrauch unmittelbar die Menge des erzeugten CO2 berechnen, indem entsprechend der Molaren Masse zu jeweils 12 g Kohlenstoff 32 g Sauerstoff addiert werden.

Bei der Verbrennung entsteht aus

1 kg Kohlenstoff 3,67 kg CO2
Wasserstoff kein CO2 nur Wasser

Neben Wasser und geringen Mengen anderer Verbrennungsprodukte entsteht bei der Verbrennung aus

1 l Diesel etwa 2,65 kg CO2[3]
1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2[3]
1 l Autogas etwa 1,8 bis 2,0 kg CO2
1,16 l Autogas etwa 2,1 bis 2,3 kg CO2 (entspricht etwa der Energie in 1 l Benzin, da die Energiedichte von Benzin höher ist)

Man erkennt, dass bei der Verbrennung von 1 l Diesel 13 % mehr CO2 entsteht als bei 1 l Benzin, d. h. wenn ein Ottomotor einen Mehrverbrauch von 13 % gegenüber einem Dieselmotor hat, sind die Motoren hinsichtlich CO2-Ausstoß gleichwertig. Daher können Benzin- und Dieselfahrzeuge nicht nur über den Kraftstoffverbrauch gemessen in Litern verglichen werden. Die Ursache sind Unterschiede im spezifischen Gewicht sowie im Verhältnis zwischen Kohlenstoff- und Wasserstoffatomen in den Molekülen beider Kraftstoffe. Der von der Europäischen Kommission vorgeschlagene Richtwert von 130 g CO2 pro km entspricht einem Verbrauch von 5,0 l/100 km Diesel bzw. 5,6 l/100 km Benzin. Das im Jahr 2012 in Kraft tretende EU-Emissionsgesetz schreibt eine Flottenemission von 120 g CO2/km vor.
@ Mambo: gewoon wat verder klikken in Wiki... ;-)

Gun 23 juli 2009 16:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4243571)
CO2 uitstoot
Bij de verbranding van 1 liter benzine komt ca 2,4 kg CO2 vrij. [1]
Dit is uitsluitend de CO2 die aanwezig is in benzine zelf en die vrijkomt bij verbranding. Dit is echter maar een gedeelte van de totale hoeveelheid CO2-uitstoot die benzine als product veroorzaakt. Volgens de well to wheel methodiek wordt alle CO2 die ontstaat bij het opsporen, produceren, raffineren, transporteren en opslaan van benzine, en dat is nogal wat, toegerekend aan de CO2-uitstoot van benzine. Dat kan wel zo'n 30% bedragen, daarmee komt de uitstoot op 3,1 kg CO2 per liter benzine. Biobrandstoffen worden op een vergelijkbare wijze beoordeeld.
----------------

Nu ben ik geen wetenschapper , maar men moet mij eens uitleggen hoe men uit benzine met een soortelijk gewicht van 0,70 per liter er in slaagt 2,4 kg co2 er uit te krijgen. Zonder de 30% extra mee te rekenen dus.

Iemand die dit kan verklaren?

Bij verbranding voeg je O² toe aan de koolwaterstoffen (C & H) + O² vormt CO² + H²O ... zuurstof is het zwaarste atoom van de drie maar zit oorspronkelijk niet in Benzine ... deze is nodig om te kunnen verbranden

Gun 23 juli 2009 21:07

1 Bijlage(n)
Snel ff een fotootje ... Benzine + zuurstof geeft bij verbranding CO² en H²O

Moleculaire massa toegevoegd

Tavek 23 juli 2009 21:14

Antwoord is al lang gegeven. Oxidatie dus....

Micele 23 juli 2009 23:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 4244196)
Snel ff een fotootje ... Benzine + zuurstof geeft bij verbranding CO² en H²O

Moleculaire massa toegevoegd

Zeer Goed Gun ;-), maar Mambo bedoelde hoe bij een verbranding van 1 liter of ca. 0,75 kg benzine men juist aan die 2,33 kg CO² komt ?

Kunt ge dat in een formule gieten, als ge weet dat bvb een bepaalde benzinemotor voor 1 kg benzine te verbranden 14,7 kg lucht nodig heeft ?

http://de.wikipedia.org/wiki/St%C3%B...erh%C3%A4ltnis

of is het zo?
benzine 0,75 kg = 114 gr C verbrandt met 400 gr O2 uit lucht naar 352 gr CO2 en 162 gr H2O;
of enkel 0,75 x 352/114 = 2,316 kg CO2 ?

Micele 24 juli 2009 00:20

in feite zo?
benzine 0,75 kg = 114gr (C8H18) verbrandt met 400 gr (12,5-O2) uit lucht naar 352 gr (8-CO2) en 162 gr (9-H2O);

of enkel 0,75 kg benzine x 352/114 = 2,316 kg CO2 ?
afgerond 2,32 kg CO2 wat klopt met Wiki.
Citaat:

1 l Benzin etwa 2,32 kg CO2[3]
:-)

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun
C8H18 + 12,5.O2 --> 9.H2O + 8.CO2

C8H18 is wel 100 Oktaan dus minstens superplus
Citaat:

Der Zahlenwert der Oktanzahl bis 100 gibt an, wie viel %-Volumenanteil Isooktan C8H18 (ROZ = 100)

Normal mindestens 91 ROZ 82,5 MOZ
Super / Bleifrei 95 mindestens 95 ROZ 85 MOZ
> SuperPlus / Bleifrei 98 mindestens 98 ROZ 88 MOZ (meist schon auf 100,0 ROZ umgestellt)
> Shell V-Power 100+ mindestens 100 ROZ 88 MOZ
> Aral / BP ultimate mindestens 100 ROZ 88 MOZ
http://de.wikipedia.org/wiki/Oktanzahl
De dichtheid van benzine is:
Citaat:

Citaat:
0,720–0,775 kg/L (15 °C)

Mambo 24 juli 2009 22:01

De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 755 gram, en omdat de molecuulmassa van CO2 44 is, en die van benzine ongeveer 14 per C-atoom, moet deze massa met 44/14 vermenigvuldigd worden.[1]

oké...dus als ik een grote ballon achter mijn uitlaat hang heb ik dus een liter benzine later 2,4 kilo zuivere co2 aantoonbaar op de weegschaal?

Micele 24 juli 2009 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4246006)
oké...dus als ik een grote ballon achter mijn uitlaat hang heb ik dus een liter benzine later 2,4 kilo zuivere co2?

zou zo moeten zijn, en als ge 10 l/100 km verbruikt hebt ge na 100 km 24 kg CO2 de lucht in gejaagd.

Nu nog de echte schadelijke gassen en stoffen uitrekenen ;-)
bvb een diesel, interessant zijn de roetdeeltjes (PM)

dat zijn wel de waardes van de ECE-test op een rollenbank, daar moogt ge gerust 50% bijtellen.
Citaat:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_emissiestandaard

Europese emissiestandaard voor Passenger Cars (Categorie M1*), g/km

Emissiestandaard Datum CO HC HC+NOx NOx PM
Diesel
Euro I�* July 1992 2.72 (3.16) - 0.97 (1.13) - 0.14 (0.18)
Euro II, IDI Jan. 1996 1.0 - 0.7 - 0.08
Euro II, DI Jan. 1996 1.0 - 0.9 - 0.10
Euro III Jan. 2000 0.64 - 0.56 0.50 0.05
Euro IV Jan. 2005 0.50 - 0.30 0.25 0.025
;-)

Mambo 24 juli 2009 22:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4246021)
zou zo moeten zijn, en als ge 10 l/100 km verbruikt hebt ge na 100 km 24 kg CO2 de lucht in gejaagd.

Nu nog de echte schadelijke gassen en stoffen uitrekenen ;-)
;-)

Zou zo moeten zijn....eh ja ...maar dan mag niemand aan de zuurstof toevoer gekomen zijn hé?
T' is dus niet zo.
Me dunkt dat we met een "wilde geest" (spiritus sylvestre) te maken hebben.



Bij afkoeling tot −78 °C gaat koolstofdioxide direct over in een vaste stof, ook wel droogijs of koolzuursneeuw genoemd. Dus als we een wagen laten draaien in een vrieskamer bij die temperatuur, ligt er dus 2,4 koolzuursneeuw achter de uitlaat ?

Test dat ooit iemand in de praktijk feitelijk?

Uiteraard als men alle meters afgesteld heeft op die waarde, zullen alle uitslagen ook die richting nemen.
Bon in principe zou dus alle personen buiten en binnen de auto in de file morsdood moeten liggen.

kelt 25 juli 2009 10:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4246039)
Zou zo moeten zijn....eh ja ...maar dan mag niemand aan de zuurstof toevoer gekomen zijn hé?
T' is dus niet zo.
Me dunkt dat we met een "wilde geest" (spiritus sylvestre) te maken hebben.



Bij afkoeling tot −78 °C gaat koolstofdioxide direct over in een vaste stof, ook wel droogijs of koolzuursneeuw genoemd. Dus als we een wagen laten draaien in een vrieskamer bij die temperatuur, ligt er dus 2,4 koolzuursneeuw achter de uitlaat ?

Test dat ooit iemand in de praktijk feitelijk?
.

De relevantie van een autorijtest ,of uberhaupt enigerlei uitstoottest, bij -78°C ontgaat vermoedelijk de ganse auto-industrie en de regelgevers ;-)

Mambo 25 juli 2009 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kelt (Bericht 4246277)
De relevantie van een autorijtest ,of uberhaupt enigerlei uitstoottest, bij -78°C ontgaat vermoedelijk de ganse auto-industrie en de regelgevers ;-)

Ik ben er zeer zeker van dat niemand dat tot hiertoe getest heeft.

Of wel?

En wat als blijkt dat hun standaard maateenheid foutief is?

brother paul 25 juli 2009 16:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4246746)
Ik ben er zeer zeker van dat niemand dat tot hiertoe getest heeft.

Of wel?

En wat als blijkt dat hun standaard maateenheid foutief is?

Die test moet zelfs niet gedaan worden, je gaat uit van de structuurformules van koolwaterstoffen, en je schrijft de reacties, dat zijn allemaal vaste gegevens.
Daar is feitelijk niets fout mee. Het enige dat kan verschillen in details is die densiteit van een vloeistof, de soorten koolwaterstoffen bvb als er meer alcohol in zit, maar dat zal de redenering niet veel veranderen hoor

De CO2 emissie is dus inderdaad een veelvoud van de verbrande liters.
Anderzijds is het probleem nog groter

Je hebt ook nog een veelvoud zuurstof verbrand. Dus qua impact op ons laagje zuurstof die boven ons hoofd hangt is dat niet te versmaden.

Nu moet je met de wet van Lavoisier (of hoe noemt hij weer de gaswet) het volume eens bekijken... 1mol gas neemt altijd 24liter
Dus je hebt 400g zuurstof verbruikt of 12.5mol 02 atomen en 8mol CO2 atomen
Dus het verbranden van 114g levert dus 300liter minder zuurstof uit de atomosfeer. Maar zuurstof zit maar voor 30% in onze atmosfeer, dus je bent 1m3 lebensraum kwijd, en hebt het vervangen door CO2 die voor ons lichaam afval is.

Nu maak u geen zorgen, zelfs aan dat tempo dat we nu bezig zijn gaan we NOOIT alle zuurstof verbranden.
De impact is ergens becijferd op 5% of zo.

Gun 25 juli 2009 16:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4246039)
Bon in principe zou dus alle personen buiten en binnen de auto in de file morsdood moeten liggen.

:?

Gun 25 juli 2009 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mambo (Bericht 4246039)
Bij afkoeling tot −78 °C gaat koolstofdioxide direct over in een vaste stof, ook wel droogijs of koolzuursneeuw genoemd. Dus als we een wagen laten draaien in een vrieskamer bij die temperatuur, ligt er dus 2,4 koolzuursneeuw achter de uitlaat ?

Bij -78°C zal uw motor niet draaien, benzine stolt ook ... dus geen uitstoot;-)

Mambo 25 juli 2009 18:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gun (Bericht 4246822)
Bij -78°C zal uw motor niet draaien, benzine stolt ook ... dus geen uitstoot;-)

Uw auto moet niet -78°c draaien hé.
Enkel de eind-uitlaat bevriezen is voldoende.

Of wil men niet? ;-)

Mambo 25 juli 2009 18:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4246814)
Die test moet zelfs niet gedaan worden, je gaat uit van de structuurformules van koolwaterstoffen, en je schrijft de reacties, dat zijn allemaal vaste gegevens.
Daar is feitelijk niets fout mee. Het enige dat kan verschillen in details is die densiteit van een vloeistof, de soorten koolwaterstoffen bvb als er meer alcohol in zit, maar dat zal de redenering niet veel veranderen hoor

De CO2 emissie is dus inderdaad een veelvoud van de verbrande liters.
Anderzijds is het probleem nog groter

Je hebt ook nog een veelvoud zuurstof verbrand. Dus qua impact op ons laagje zuurstof die boven ons hoofd hangt is dat niet te versmaden.

Nu moet je met de wet van Lavoisier (of hoe noemt hij weer de gaswet) het volume eens bekijken... 1mol gas neemt altijd 24liter
Dus je hebt 400g zuurstof verbruikt of 12.5mol 02 atomen en 8mol CO2 atomen
Dus het verbranden van 114g levert dus 300liter minder zuurstof uit de atomosfeer. Maar zuurstof zit maar voor 30% in onze atmosfeer, dus je bent 1m3 lebensraum kwijd, en hebt het vervangen door CO2 die voor ons lichaam afval is.

Nu maak u geen zorgen, zelfs aan dat tempo dat we nu bezig zijn gaan we NOOIT alle zuurstof verbranden.
De impact is ergens becijferd op 5% of zo.

Maak u maar wel zorgen, want van gans die berekening is het enige dat er misschien in klopt een constante waarde.
Maar die is er niet.
Dus klopt er niks.

Maar goed een kleine test in de praktijk kan ja of nee ten gronde bewijzen.

Dus waarom test men niet?
We betalen er toch voor?

Haal me 2,4 kilo pure co2 tevoorschijn uit 1 liter benzine...uit een benzine motor.

Mambo 25 juli 2009 21:26

De emissie van CO2 bedraagt ongeveer 2,4 kg CO2 per liter benzine: de massa van een liter benzine is ca. 755 gram, en omdat de molecuulmassa van CO2 44 is, en die van benzine ongeveer 14 per C-atoom, moet deze massa met 44/14 vermenigvuldigd worden.

Met dit regeltje heeft men voor alle wagens krak dezelfde uitstoot berekend, volgens het verbruik. Je kan het zelfs omdraaien, via de co2 uitstoot kan je zijn verbruik evengoed ook uitrekenen, klopt altijd als een bus.

En het veranderd fiscaal zelfs niet ook al verbruik je het driedubbel meer of minder. :roll:

Waarom is co2 taks niet via de literprijs aan de pomp dus ?

yep...grootste bullshit ooit op planeet aarde.:-P


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be