Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Die Religion ... ist das Opium des Volkes (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126713)

porpo 30 juli 2009 00:53

Die Religion ... ist das Opium des Volkes

Een paar vragen!

Bedoelde Karl Marx hiermee alle religies (hij had dus veel kennis over alle religies)?

Stel dat hij vandaag zou leven, zou hij niet 'media' gebruiken ipv 'dé religie', denkt u ?

Hoe zou hij het misbruiken van "islam/moslim", "terrorisme", "vogelsgriep", "varkensgriep" .. interpreteren, denkt u?

Steve_M 30 juli 2009 01:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door porpo (Bericht 4253308)
Een paar vragen!

Bedoelde Karl Marx hiermee alle religies (hij had dus veel kennis over alle religies)?

Stel dat hij vandaag zou leven, zou hij niet 'media' gebruiken ipv 'dé religie', denkt u ?

Hoe zou hij het misbruiken van "islam/moslim", "terrorisme", "vogelsgriep", "varkensgriep" .. interpreteren, denkt u?

Ik weet dat je me negeert na mijn gruwelijke belediging

http://forum.politics.be/showpost.ph...6&postcount=19

maar toch ga ik reageren op je post. Ik heb het in een aantal andere threads al gehad over Marx' uitspraak. Hij beschouwde geloof zowel als een uitdrukking van de onderdrukte als middel van de onderdrukker. Je verwarring van religie met zaken zaken zoals ziekten laat ik, gezien het late uur, voor jouw rekening.

Sjaax 30 juli 2009 08:21

Citaat:

Alle godsdienst is opium. Het verdooft, maakt minder weerbaar. Maar het helpt ook het lijden (tegenslag, ongelukken, dood van familie en vrienden) te verzachten.
Mits verstandig en in beperkte mate gebruikt, kan godsdienst zeker nut hebben. Een overdosis (fundamentalisme) is niet aan te bevelen.

Kodo Kodo 30 juli 2009 16:54

Citaat:

Een paar vragen!

Hij bedoelde gelovigheid, niet religie.

The Syndrome 30 juli 2009 19:48

Citaat:

Een paar vragen!

Karl Marx had makkelijk praten , zijn atheisme leidde tot een bloedbad , net als het sociaal Darwinisme van dolf.
Ach atheisten , ge kunt er intussen ook al de straten mee leggen .

Fallen Angel 30 juli 2009 22:03

Citaat:

Een paar vragen!

Hij bedoelde alle religies en in het bijzonder de georganiseerde religies (met geestelijke/morele leiders).

Religie verdooft het kritische vermogen en verblindt de geest net zoals opium.
Ook is religie net als drugs een manifestatie van escapisme.

Waar mijn mening verschilt van die van Marx is dat voor mij iedereen wel recht heeft op religie of drugs.

koppijn 30 juli 2009 22:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome (Bericht 4254572)
Karl Marx had makkelijk praten , zijn atheisme leidde tot een bloedbad , net als het sociaal Darwinisme van dolf.
Ach atheisten , ge kunt er intussen ook al de straten mee leggen .

Atheïsten bestaan niet.
God daarentegen..
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome (Bericht 4251296)
Waar ik nu eens niet in geloof zijn atheisten.

Liegen , liegen , liegen , en als ze niet meer kunnen liegen dan zwijgen ze

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 02:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be