Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Onbestraft ontsnappen uit de gevangenis ... (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126741)

Blue Sky 30 juli 2009 18:02

Onbestraft ontsnappen uit de gevangenis ...

Ik keek toch wel even raar op toen ik dit bericht las - alhoewel dit si en blijft België natuurlijk.

Waarom zou je als gevangene eigelijk niet proberen te ontsnappen als je toch geen bijkomende sanctie riskeert ... "Wie niet waagt, niet wint" nietwaar?

SDX 30 juli 2009 18:06

Iedereen heeft het 'recht' om te streven naar vrijheid - daar kan men je niet voor straffen - behalve als je dat ontsnappen koppelt aan criminele zaken zoals, geweld, gebruik van wapens, bedreigen, gijzelen, verwonden, doden etc...

An Arkos 30 juli 2009 18:07

wel, als je probeert te ontsnappen wordt je bestempeld als 'vluchtgevaarlijk' en steken ze je in een strenger regime, dat is al 1 reden.

lollysticky 30 juli 2009 18:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door An Arkos (Bericht 4254407)
en steken ze je in een strenger regime.

krijg je dan maar 1 dessertje ipv 2 elke dag? tmoet nogal wat zijn, dat 'strenge' regime in de belgische luxe gevangenissen :')

willem1940NLD 30 juli 2009 19:02

Ik denk dat ontsnappen in geen enkel beschaafd land strafbaar is.

willem1940NLD 30 juli 2009 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4254439)
krijg je dan maar 1 dessertje ipv 2 elke dag? tmoet nogal wat zijn, dat 'strenge' regime in de belgische luxe gevangenissen :')

Ik denk eerder dat ze je zullen vetmesten zodat je minder gemakkelijk wegkomt.

HOUZEE ! 30 juli 2009 19:07

Ik vraag mij vooral af waarom we die mensen opsluiten. Kan toch nergens goed voor zijn he?

grimbergen 30 juli 2009 19:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door HOUZEE ! (Bericht 4254493)
Ik vraag mij vooral af waarom we die mensen opsluiten. Kan toch nergens goed voor zijn he?

Ach ocharme de dutskes laat alle verkrachters en moordenaars maar vrij rond lopen.

dejohan 30 juli 2009 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4254481)
Ik denk dat ontsnappen in geen enkel beschaafd land strafbaar is.

Ik dacht in de USA wel, maarja, of dat een beschaafd land is op gebied van law enforcement is een andere discussie.

longhorn 30 juli 2009 19:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4254504)
Ik dacht in de USA wel, maarja, of dat een beschaafd land is op gebied van law enforcement is een andere discussie.

Wat is er dan wel onbeschaafd aan het bijkomend straffen van ontsnappingspogingen? Mag er geen stok achter de deur zijn ter preventie?

Andy 30 juli 2009 19:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4254511)
Wat is er dan wel onbeschaafd aan het bijkomend straffen van ontsnappingspogingen? Mag er geen stok achter de deur zijn ter preventie?

De uitdrukking 'stok achter de deur' verwijst naar een bestraffende sanctie. Je straft dan een individu omwille van zijn (individuele) misdrijf. Dat beginsel (i.e. iemands rechtspersoonlijkheid) is zowat de basis van ons strafrecht. Preventie tav zowat alle gevangenen is een collectieve maatregel, waarbij normaal gesproken geen straffen worden uitgedeeld. Het feller straffen van een individu omdat je anderen 'een signaal' wil geven gaat in tegen dit beginsel, daar je een individu strenger straft dan hij verdient.

Pietje 30 juli 2009 19:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4254504)

Niet enkel op gebied van law enforcement. Als 45.000.000 Amerikanen zich geen deftige ziekteverzekering kunnen veroorloven, schort er wat aan gans die maatschappij. De nieuwe president probeert nu wel wat te veranderen, maar ik vrees een beetje voor zijn slaagkansen.

dejohan 30 juli 2009 19:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4254511)

Kweeni, ik vind het gewoon een leuke gedachte mocht ik ooit in den bak komen (onschuldig uiteraard :-)), en ik ontsnap via de rioolbuis, dat ze mij dat al niet kunnen aanwrijven. :-D

Ontsnappingpogingen strafbaar maken als preventie geloof ik niet in. Ik geloof nooit dat een gevangene, mocht hij de wil en de mogelijkheid hebben om te ontsnappen, dat gaat laten omdat er toevallig een straf op staat.

Andy 30 juli 2009 19:32

Waren er een jaar of twee terug niet enkele gevangenen die ontsnapten vlak voor hun vrijlating (en tragisch genoeg een hele resem misdrijven pleegden tijdens hun ontsnapping)?

Blue Sky 30 juli 2009 19:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4254529)
Ontsnappingpogingen strafbaar maken als preventie geloof ik niet in. Ik geloof nooit dat een gevangene, mocht hij de wil en de mogelijkheid hebben om te ontsnappen, dat gaat laten omdat er toevallig een straf op staat.

Criminele feiten strafbaar maken als preventie geloof ik niet in. Ik geloof nooit dat een crimineel, mocht hij de wil en de mogelijkheid hebben om een misdrijf te plegen, dat gaat laten omdat er toevallig een straf op staat?

Den Ardennees 30 juli 2009 20:10

wat ik het strafste vind is dit: de Wet-Lejeune staat vrijlating toe na 1/3 van de straftijd, wegens goed gedrag. Blijkbaar is een ontsnapping(spoging) dus nog steeds goed gedrag, want Verherstraeten zei dat hij de wet wou aanpassen dat ontsnappers pas na 2/3 vrijkomen.

En ik naïeveling die dacht dat ontsnappers of zij die het proberen sowieso hun hele straftijd uitzaten wegens niet voldoen aan de voorwaarden (nl: goed gedrag) voor de Wet-Lejeune!!!!

bigbadkitty 30 juli 2009 20:19

Citaat:

Ga dan een weekje gratis op vakantie in de luxegevangenis van Vorst, ik denk niet dat je het meer dan 48 uur uithoudt.

Den Ardennees 30 juli 2009 20:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bigbadkitty (Bericht 4254611)
Ga dan een weekje gratis op vakantie in de luxegevangenis van Vorst, ik denk niet dat je het meer dan 48 uur uithoudt.

te langen leste hoeven de eisen van Jan-met-de-Pet niet in te gaan tegen het algemeen welzijn: als er meer gevangenissen bijkomen, dan betekent dat ook betere levensomstandigheden voor de gedetineerden (bvb 1 man per kamer ipv nu 3 man per kamer)

Blue Sky 30 juli 2009 20:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bigbadkitty (Bericht 4254611)

Spreekt u uit ervaring?

Steve_M 30 juli 2009 20:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lollysticky (Bericht 4254439)

Nee, dan krijgen ze nog maar een onderbroek per maand ipv een per week.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:26.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be