Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Weg met het racistische Kuifje - lang leve censuur! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126764)

Sammael 31 juli 2009 12:10

Weg met het racistische Kuifje - lang leve censuur!

Citaat:

Klacht bij parket tegen "racistisch" Kuifje in Congo
Nadat twee jaar geleden het Britse Centrum Tegen Racisme zich al boos maakte om het album Kuifje in Congo, is nu een klacht ingediend bij het parket van Brussel. De Congolese boekhouder Bienvenue Mbutu wil dat de strip uit de winkelrekken wordt genomen omwille van het "racisme in het album".

"De zwarte helper van Kuifje wordt erin voorgesteld als een onbeschaafd dom mannetje dat net goed genoeg is om de domste klusjes tot een goed einde te brengen. Voor mij is dat onversneden racisme." (belga/adv)
Linkje.

Zie, hier kan ik nu eens stenen kloten van krijgen zie.

1) Who cares? Jeetje. Het gaat over een stripverhaal. Een onnozel stripverhaal! Moet ge daarvoor al gaan processen? :roll:
2) De Kuifje strips dateren uit een ander tijdperk met een totaal andere tijdsgeest en kijk op de dingen. Plaats de dingen in godsnaam toch eens in perspectief.
3) De teloorgang van relativeringsvermogen en gezond verstand?
4) Het uit de handel halen of aanpassen van het "racistische" Kuifje album komt neer op censuur. Als er al een remedie nodig is (quod non naar mijn bescheiden mening), dan is die veel erger dan de (zogenaamde en mijns inziens ingebeelde) kwaal. Niet enkel de vrijheid van meningsuiting en expressie wordt beknot, maar ook onze vrijheid om te lezen wat we willen en zelf tot conclusies te komen. Weg met de "nanny-state" aka pamperbeleid. Ik ben volwassen; ik beslis zelf wel wat ik lees en bekijk en of ik dat storend vind of niet. Laat mij gerust.

maddox 31 juli 2009 12:26

Wat gaan ze doen, al de gedrukte exemplaren inzamelen?

Onze beste Congolees wil gewoon politiek correct interessant doen.

Another Jack 31 juli 2009 12:39

Gewoon verticaal klasseren, te gek voor woorden aan vuil te maken.

Libro 31 juli 2009 13:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4255531)
Gewoon verticaal klasseren, te gek voor woorden aan vuil te maken.

Die woorden, da's nog niks maar ons belastinggeld?:evil::twisted:

Another Jack 31 juli 2009 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4255571)
Die woorden, da's nog niks maar ons belastinggeld?:evil::twisted:

Voor het kwartiertje tijd dat een magistraat er over zal doen om de klacht 'niet ontvankelijk' te verklaren?
Tja..

Descartes Jr 31 juli 2009 13:15

Kongo heeft het met Kuifje aan de stok :
zijn boy kan véél meer dan 't slaan van maniok.
Geef de zwarte knecht
een job bij 't Gerecht
na een opleiding door Rob 'Klop' van 't Blok !

Nestor Burma 31 juli 2009 13:16

Dat stuk omhooggevallen Congolees zou beter terugkeren naar Congo en d�*�*r met Kuifje doen wat hij niet laten kan. Niet bij ons, niet met ons!

dejohan 31 juli 2009 13:17

Nobody cares

Vorenus 31 juli 2009 13:19

Als straf voor een dergelijke idiote klacht zou die congolees een behandeling op zijn kuifjes moeten krijgen.

Mr. Orange 31 juli 2009 13:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vorenus (Bericht 4255611)
Als straf voor een dergelijke idiote klacht zou die congolees een behandeling op zijn kuifjes moeten krijgen.

Een beet van Bobby?

Nestor Burma 31 juli 2009 13:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door dejohan (Bericht 4255601)
Nobody cares

Voor alles is er een eerste keer. Het zou maar eens een juridisch precedent moeten scheppen... (Ik zou eigenlijk niets liever hebben.)

Nestor Burma 31 juli 2009 13:34

Trouwens, die voornaam: Bienvenue. Zo "racistisch" had zelfs Hergé het niet kunnen bedenken. :lol:

Nestor Burma 31 juli 2009 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma (Bericht 4255640)
Trouwens, die voornaam: Bienvenue. Zo "racistisch" had zelfs Hergé het niet kunnen bedenken. :lol:

Bienvenu (mannelijk).

Kodo Kodo 31 juli 2009 13:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma (Bericht 4255598)
Dat stuk omhooggevallen Congolees zou beter terugkeren naar Congo en d�*�*r met Kuifje doen wat hij niet laten kan. Niet bij ons, niet met ons!

We zouden er beter aan doen de standbeelden van Leopold II te slopen. Die zijn pas beledigend voor het Congolese en vooral voor het Belgische volk. Een minimum aan Vergangenheitsbewältigung a.u.b!

Maar een stripverhaal... Als we dezelfde maatstaven voor de koran aanleggen, die geen verhaaltje, maar een HANDLEIDING voor het leven vormt, en waarin ongelovigen varkens en apen worden genoemd, die dienen te worden afgeslacht, waarin discriminatie van vrouwen, joden en christenen wordt aanbevolen, waarin verkrachting van niet-mohammedaanse vrouwen wordt toegestaan en eigenlijk ook verkrachting binnen het huwelijk, wat moeten we dan met die koran gaan doen?

In ieder geval niet wat we nu doen: het onderwijzen ervan aan onschuldige kinderen subsidiëren. Want mede om dat te betalen gaan u en ik werken.

België zou zich beter luid en duidelijk excuseren tegenover het Congolese volk, en om begrip verzoeken voor het laten publiceren van stripverhalen die een soort light historische documenten zijn geworden.

lantjes 31 juli 2009 13:37

Bienvenue Mbutu...:roll:
Het is taalkundig niet correct maar zouden er beter Bienrevenue Mbutu van maken... :-P

Nestor Burma 31 juli 2009 13:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4255642)
We zouden er beter aan doen de standbeelden van Leopold II te slopen. Die zijn pas beledigend voor het Congolese en vooral voor het Belgische volk. Een minimum aan Vergangenheitsbewältigung a.u.b!

Leopold II was zeker geen engeltje, maar ik denk toch dat hij door de Britse propaganda erger voorgesteld werd dan hij was.

Doet mij denken aan deze dialoog uit Blackadder:

George: The war started because of the vile Hun and his villainous empire-building.
Blackadder: George, the British Empire at present covers a quarter of the globe, while the German Empire consists of a small sausage factory in Tanganyika. I hardly think we can be entirely absolved from blame on the imperialistic front.

Kodo Kodo 31 juli 2009 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door maddox (Bericht 4255519)
Wat gaan ze doen, al de gedrukte exemplaren inzamelen?

Onze beste Congolees wil gewoon politiek correct interessant doen.

Hij schaadt het imago van de Afrikaan meer door domweg die Britten na te apen - "Zie je wel, ze kunnen niets zelf bedenken?" - dan als hij zich gedeisd gehouden had. Waarschijnlijk wil hij bij een politicus in het thuisland in het gevlei komen, laten merken dat hij goed bezig is hier. Geef hem de standbeelden van Leopold; hij zal wel tevreden zijn!

En dan zouden de Congolezen zelf eigenlijk ook eens het standbeeld van Leopold II dat nog in het Heart of Darkness aan de oever van een of andere Bend in the River te kijk staat, tot ploegscharen mogen omsmeden...

Vorenus 31 juli 2009 13:42

Ik ga in naam van de congolezen klacht indienen tegen deze parvenu. Zijn naam is een schande voor alle congolezen die het slachtoffer waren tijdens het regime van Mobutu. Een letter uit zijn naam weglaten verdoezelt niet waar zijn echte sympathiëen liggen.

Sammael 31 juli 2009 13:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kodo Kodo (Bericht 4255642)

Maar een stripverhaal... Als we dezelfde maatstaven voor de koran aanleggen, die geen verhaaltje, maar een HANDLEIDING voor het leven vormt, en waarin ongelovigen varkens en apen worden genoemd, die dienen te worden afgeslacht, waarin discriminatie van vrouwen, joden en christenen wordt aanbevolen, waarin verkrachting van niet-mohammedaanse vrouwen wordt toegestaan en eigenlijk ook verkrachting binnen het huwelijk, wat moeten we dan met die koran gaan doen?

In ieder geval niet wat we nu doen: het onderwijzen ervan aan onschuldige kinderen subsidiëren. Want mede om dat te betalen gaan u en ik werken.

België zou zich beter luid en duidelijk excuseren tegenover het Congolese volk, en om begrip verzoeken voor het laten publiceren van stripverhalen die een soort light historische documenten zijn geworden.

Excuses aanbieden voor iets dat 100 jaar geleden is? Lijkt mij rijkelijk te laat. Ik voel me alleszins niet verantwoordelijk, ik was toen nog niet geboren. Als er zich al iemand moet excuseren, dan is het ons Koningshuis.

Standbeelden van Leopold II mogen blijven staan wat mij betreft, maar ze zouden dat onsmakelijke stukje Koninklijke geschiedenis wel een verplicht onderdeel van de geschiedenislessen in de middelbare school mogen maken.

En ik zie echt niet in waarom we begrip moeten vragen omdat Kuifje toegelaten wordt :roll: Iedereen is vrij het stripverhaal te lezen en er zijn mening over te vormen. Laten we het zo houden.

Kodo Kodo 31 juli 2009 13:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nestor Burma (Bericht 4255650)
Leopold II was zeker geen engeltje, maar ik denk toch dat hij door de Britse propaganda erger voorgesteld werd dan hij was.
[/i]

Het zou dus onverstandig zijn, die standbeelden ten behoeve van de Britse toerist naar de schroothandelaar te slepen. Maar dat was je natuurlijk niet van plan; je hebt vast al een betere reden bedacht waarom wij alsnog de sloper aan het werk kunnen zetten, Nestor.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be