Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Bidden om te genezen ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126827)

Tavek 2 augustus 2009 15:44

Bidden om te genezen ?

Citaat:

Dochter overlijdt omdat ouders enkel bidden voor genezing

In de Amerikaanse staat Wisconsin heeft een jury een man uit Weston veroordeeld voor de dood van zijn dochtertje. De 47-jarige Dale Neumann verkoos te bidden in plaats van zijn zieke dochter te laten behandelen.

Suikerziekte
De 11-jarige Madeline Kara Neumann meisje overleed vorig jaar in maart aan de gevolgen van suikerziekte, een chronische aandoening die goed te behandelen is. Haar ouders waren ervan overtuigd waren dat God het gezin testte. De christenen brachten hun dochter niet naar het ziekenhuis omdat dat 'ongehoorzaam' aan God zou zijn.

Straf
Medische hulp werd pas ingeschakeld toen het dochtertje niet meer ademde. De moeder werd eerder al schuldig bevonden. Het echtpaar hangt een gevangenisstraf van maximaal 25 jaar boven het hoofd. (anp/sam)
02/08/09 12u41
De Morgen

Alweer een mooi voorbeeld wat godsdienst toe kan leiden....dat meisje is nu dood omdat mamma en pappa zo gek als een achterdeur waren.

Geert C 2 augustus 2009 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4258147)
De Morgen

Alweer een mooi voorbeeld wat godsdienst toe kan leiden....dat meisje is nu dood omdat mamma en pappa zo gek als een achterdeur waren.

Niet vergeten te veralgemenen hé. ;-)

Andro 2 augustus 2009 16:19

Ooit een geamputeerd lichaamsdeel terug zien groeien? Nee, natuurlijk niet, al bidden ze tot het einde der tijden.

Tavek 2 augustus 2009 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4258161)

Godsdienst = verstand afzetten.

Dit is nu eenmaal een voorbeeld waar het in extreme mate gebeurt.

Esperanza 2 augustus 2009 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4258161)

Tavek heeft een feit weergegeven, namelijk de dood van een meisje door direct toedoen van haar ouders op basis van religieuze overtuigingen.

Je mag me altijd eens vertellen w�*�*r precies hij aan het veralgemenen is.

Geert C 2 augustus 2009 18:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 4258422)
Tavek heeft een feit weergegeven, namelijk de dood van een meisje door direct toedoen van haar ouders op basis van religieuze overtuigingen.

Je mag me altijd eens vertellen w�*�*r precies hij aan het veralgemenen is.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek
Godsdienst = verstand afzetten.

Zonder dank. :-)

In een ander subforum zou overigens het woord "fait divers" in dit stadium reeds gevallen zijn.

Esperanza 2 augustus 2009 18:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4258426)

In een ander subforum zou overigens het woord "fait divers" in dit stadium reeds gevallen zijn.

Jouw reactie volgde onmiddellijk op de openingspost. Daar stond niks als dusdanig weergegeven.

Beschik je over een glazen bol?

Tavek 2 augustus 2009 18:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4258426)

Nogmaals ik blijf bij mijn standpunt: godsdienst = verstand afzetten en blindelings geloven. Dit geldt niet alleen voor dit geval, maar voor veel gelovigen die hun godsdienst actief beoefenen.

Dit is helemaal geen veralgemening, dit is een vaststelling. Ratio botst met geloof. Altijd.

Pieter B 2 augustus 2009 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza (Bericht 4258428)
Jouw reactie volgde onmiddellijk op de openingspost. Daar stond niks als dusdanig weergegeven.

Beschik je over een glazen bol?

Hij zei dan ook niet dat er werd veralgemeend. Hij zei dat Tavek het niet mocht vergeten, en inderdaad hij is het niet vergeten... ;-)

praha 2 augustus 2009 23:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4258433)
Nogmaals ik blijf bij mijn standpunt: godsdienst = verstand afzetten en blindelings geloven. Dit geldt niet alleen voor dit geval, maar voor veel gelovigen die hun godsdienst actief beoefenen.

Dit is helemaal geen veralgemening, dit is een vaststelling. Ratio botst met geloof. Altijd.

Hangt van dat geloof of de geloofsinvulling ervan af.
Deze uitspraak : 'godsdienst = blindelings geloven' lijkt me alvast correct
Of je dan ook je verstand moet afzetten hangt dan af of diezelfde godsdient je daartoe ook verplicht of aanzet.
Jammer genoeg is dat veelal wel zo

Pieter B 3 augustus 2009 00:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4258765)
Hangt van dat geloof of de geloofsinvulling ervan af.
Deze uitspraak : 'godsdienst = blindelings geloven' lijkt me alvast correct

Maar geloof is dus niet altijd blindelings geloof. Iets wat heel wat 'atheïsten' niet lijken te begrijpen.

Travis66 3 augustus 2009 16:38

Hier is dus wetenschappelijk onderzoek naar geweest.

Het resultaat in het kort: Als mensen niet weten of er voor hen wordt gebeden of niet, maakt het geen reet verschil uit of je het doet of niet.
Maar als je hen zegt "we zullen voor je bidden", dan is de kans op complicaties GROTER. (omgekeerd placebo effect, mensen vechten minder hard als ze denken dat iemand anders het wel in hun plaats zal opknappen)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be