![]() |
Hoe gaat Opel Antwerpen reageren?
De zoveelste slachtoffers van de hebzuchtige rommelkredieten die iedereen toeliet en kocht.
De euro’s werden non stop in dollars omgezet, massa’s euro’s. Zelf het vetbetaalde Europa merkte er niets van! Bestuurders van CBFA, Dexia en Ethias ook niet! Iedereen heeft gefaald! Hebben de vakbonden, misschien wel zelf een van de financiële verliezers, wel alles gedaan? Hadden zij nog voldoende middelen om te handelen? Hoe zit het vandaag met onze bijdragen en onze oorlogskas? Wat is de huidige toestand van de vakbonden? Hoeveel hebben zij verloren? Welke verwijten gaan er na de sluiting allemaal naar boven komen? Hoe gaat Opel Antwerpen reageren en zal iedereen solidair zijn met hen? Is het niet zo dat als wij op een dergelijke situatie wij met zijn allen niet reageren, wij klinisch dood zijn? Wij moeten voor onze kinderen en kleinkinderen reageren, dit mag niet opnieuw gebeuren! De meerderheid van een volk moet soeverein en meester blijven en geen hebzuchtige minderheden! Ik en mijn vriend de “Blankenbergse” zullen Opel Antwerpen steunen, wij zullen er zijn! |
Ik heb hier reeds meerdere malen aangehaald dat Kris Peeters zeer goed wist dat Opel Antwerpen ten dode was opgeschreven.
Ook toen hij voor de verkiezingen zijn show's aan het opvoeren was. Na Renault is dit dus de tweede grote autofabriek die de deuren gaat sluiten. Ik vrees dat Ford Genk de volgende zal worden...... |
Citaat:
![]() Gelukkig, gelukkig heeft die stomme De Gucht zich niet op het voortoneel gedrongen.. Want dan was ik pas echt over m'n nek gegaan.. |
Onze toppolitici hadden misschien,net als mezelf,wel de indruk dat Opel Antwerpen een verloren zaak is.Maar niettemin blijven ze proberen de meubels te redden!
Onnodig hen de schuld te geven voor het feit dat de ganse auto-industrie vrijwel dezelfde wagens maakt en nu (eindelijk) zijn structurele "overcapaciteit" zal dumpen.Uiteindelijk kunnen enkel de auto-assemblageafdelingen in goedkope loonlanden overblijven... Maak ons geen illusie,ook de "geredde" Duitse autofabrieken gaan er aan! :-( |
Die indruk heb ik ook van Kris Peeters.
Na de verkiezingen is de man oprecht geweest. Hij is tot vandaag een van de weinige die hoop brengt in een nieuw politiek fatsoen. Tijdens de verkiezingsperiode had de partij waarschijnlijk meer te zeggen. Nu staan wij verderen kan hij met zijn ploeg, de Vlaamse regering, bewijzen dat hij wil instaan voor het algemeen belang en voor de beste toekomst voor Vlaanderen. Zonder partij gebonden gesjoemel. of deze van bepaalde politici. En hij weet het: <<Ik heb een hechte ploeg nodig, we krijgen zware zee>> Bron: Het Nieuwsblad van 11 en 12 juli 2009 Van mij krijgt hij hetzelfde krediet dat ik aan Yves Leterme destijds heb gegeven en dat bijna verlopen is Men maakt altijd best het tussen oprechte mensen en mullentrekkers. |
Citaat:
ma 03/08/2009 - 11:44 reactie van de vakbond http://www.deredactie.be/cm/vrtnieuw...3%25AAl_Kennes |
Citaat:
|
Citaat:
...dat hét basisprobleem van GM was dat ze in de jaren 60 veel te gunstige pensioenregelingen hebben toegestaan aan hun toenmalige personeel. Totale kost anno 2007: 2000 USD per GM auto diende om de pensioenen te betalen van ex-werknemers. GM was al lang voor de kredietcrisis dood. De financiële crisis en de fluctuaties in de olieprijzen hebben het proces enkel versneld. Soit, dat gezegd zijnde. Ik zie niet in waarom er vanuit een rechtvaardigheids- of solidariteitsgevoel iets voor Opel A'pen gedaan moet worden. Face it - iedere werknemer van opel antwerpen zal een zeer riante ontslagregeling krijgen, waarvan jan of piet die niet het geluk hebben bij een grote multinational te werken niet op kunnen rekenen. Met de werknemers van toeleveranciers heb ik meer medelijden dan met die van opel antwerpen. Zij zullen met veel minder even goed op straat komen te staan. Begrijp me niet verkeerd; dit is ook voor de mensen die bij opel a'pen werken natuurlijk een drama, zeker als je bedenkt dat er voor veel van hen - zeker binnen die sector - niet veel alternatieven zijn en zeker niet aan vergelijkbare voorwaarden. Maar ik zie niet in waarom er meer voor hen moet worden gedaan dan voor een ander. Ze betalen toch ook niet meer SZ of belastingen? |
Het grote probleem, en dat heb ik al eens gezegd, dat opel veel meer dan opel is. En daarmee bedoel ik dat opel niet de ziekte is maar een symptoom van de ziekte. De Belgische ziekte. Zeer veel van onze primaire en secundaire economie sluit finaal de deuren of delokaliseert. Wat er op wijst dat we ondanks onze hoge scholingsgraad en stevige arbeidersreputatie er niet in slagen er naast onze succesvolle diensteneconomie een stevige productie van goederen in stand te houden.
Dat doet twijfels rijzen voor de toekomst en vragen wat betreft onze concurrentiepositie. Het debat over Opel moet dus gevoerd worden en nog wel zo breed mogelijk. Verstoppertje spelen zoals Peeters en de hete appel naar Europa doorschuiven als teken van eigen onmacht zijn geniet in deze niet mijn voorkeur. Je moet immers opboksen tegen een resolute eigen volk eerst politiek van de buurlanden. Peeters en de Vlaamse instellingen zijn te zwak omdat ze geen socio economische hefbomen in handen hebben om voor onze arbeiders een jobtoekomst in het vooruit te stellen. Temeer nog daar niet iedereen hier de talenten heeft om er nog een hoge universitaire scholing op na te houden moeten we dus inspanningen durven leveren om ook deze mensen aan een job te houden, ofte deze economische sectoren van voldoende zuurstof voorzien. Loonkosten en dergelijke moeten drastische veranderingen ondergaan. Maarja, die zitten federaal geblokkeerd, immobilisme. Of voor onze cd&v'ers: 'goed bestuur'. |
Citaat:
Zo is het. Veel (oudere) werknemers van Opel zullen zeker een fles Champagne kraken als ze weten dat de fabriek dicht gaan. 'N vette premie en mogelijk brugpensioen. Voor jongere mensen zal het wel moeilijk zijn om werk te vinden aan dezelfde voorwaarden. |
Waarom een (zwaar) verlieslatende sector die kampt met enorme overproductie in leven houden ?
Waarom gemeenschapsgeld "investeren" om nog meer Opels te bouwen die niemand koopt ? Supply and demand. Opel gaat dicht. |
Citaat:
Ben overgens zeer benieuwd naar die Vauxhall-fabrieken. Heb ooit een baan gehad als carroseriebouwer, als er een Leyland binnenkwam kon je beginnen met alle bouten en moeren aan te draaien. Fabrieken uit het jaar nul hadden ze daar in GB. |
Citaat:
Als Duitsland en UK fabrieken willen openhouden om met verlies te draaien, gesponsord door gemeenschapsgeld is dat hun zaak. Ik zie niet in waarom Belgie dat spel zou moeten meespelen. Zware industrie is in Belgie nu eenmaal niet rendabel. "Op een ander" kunnen ze het stukken goedkoper. Dus ofwel zetten we alles in op een kennis- en diensteneconomie, waar we nog wel rendabel en relevant kunnen zijn, ofwel zorgen we dat arbeid in Belgie een pak goedkoper wordt. En dat laatste kan enkel door de moddervette overheid af te bouwen. EEN regering volstaat. Werkloosheid beperken in de tijd. Afbouwen van alle andere "voordelen" die onze socialistische medeburgers op poten gezet hebben. Kortom, een klimaat creeren waar ondernemers nog WILLEN in vertoeven. Anders doet de laatste gewoon het licht uit. |
|
Citaat:
Tenzij Opel erin slaagt om dezelfde kwaliteit te gaan leveren. Dat zal alleen lukken in hypermoderne fabrieken met weinig menselijk personeel en veel robots. Verder zal de ontwikkeling van de economische crisis en de wil van de politiek van groot belang zijn |
|
Citaat:
Er moet een héél grondige hervorming komen van het belastingssysteem, zowel waarop (verbruik ipv arbeid) als over de globale hoogte ervan. Het feit dat dit politici vereist die daadwerkelijk in de overheid gaan snoeien stemt me uitermate negatief over de perspectieven op verbetering. Daarnaast is het in west-europa in sneltempo zo aan het worden dat er structurele werkloosheid dreigt voor grote stukken van de bevolking. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:49. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be