Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Apart rijvak voor 2-wielers (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126846)

studentje 3 augustus 2009 11:22

Apart rijvak voor 2-wielers
 
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?

lantjes 3 augustus 2009 11:30

Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...

Micele 3 augustus 2009 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4259179)
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...

Dat vindt ik een veel beter idee, maar is non - topic ;-).

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje
Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.
Wat denken jullie ervan?

Ik denk niet dat het voor brommers ? (of *fietsers wie A zegt moet B zeggen/denken) loont om meestal bepaalde omwegen te maken zodat ze met max 45 kmh (klasse B) nog tijdwinst kunnen boeken op een bepaalde strook langs de snelweg, in tegenstelling tot sneller verkeer.

* op de E314-Maasmechelen over de brug naar Nederland ligt trouwens parallel een fietspad langs beide richtingen langs de snelweg; dit volledig beveiligd (hoge vangrails enz..)

filosoof 3 augustus 2009 11:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4259179)
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...

En daar dan voorrang eisen als "zwakke weggebruiker"?
Daarmee schaf je de pechstrook af.

Gun 3 augustus 2009 12:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje (Bericht 4259172)
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?

Nieuwe rijstroken betekent ook nieuwe witte lijnen op het wegdek, een gevaar in geval van nat wegdek voor de tweewielers ...

Kay_ 3 augustus 2009 12:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4259179)
Je zou motoren in geval van file ook, aan bv max 50 per uur, over de pechstrook kunnen laten rijden. Die kunnen snel genoeg uit de weg voor eventuele hulpverlening en de maatregel zou ook geen Euro kosten...



Goed idee, nu rijden er een hoop veel te hard tussen 2 rijvakken in. Levensgevaarlijk.
Om nog maar te zwijgen van degene die je nog inhalen tussen 2 rijstroken als je tegen +130 een vrachtwagen inhaalt.

Micele 3 augustus 2009 12:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje (Bericht 4259172)
Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.
Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.
Wat denken jullie ervan?

Vervolg: brommers die laveren 8O , je bedoelt moto´s dus ?

Heb je al aan de op- en afritten gedacht ? Het doorgaand verkeer heeft altijd voorrang ... ga je "brommers" op hun rijspoor voorrang geven aan camions of auto´s die daar op- en afrijden, wetende dat de rechter dodehoek vanuit de camions het grootst is ? 8O

backfire 3 augustus 2009 12:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje (Bericht 4259172)
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?

Ongevallen met motors gebeuren haast nooit tussen de files in laverend, maar veeleer op secundaire wegen. Als motorrijder vind ik de autosnelweg (file of geen file) nog de veiligste plek voor mij en mijn machine.

lantjes 3 augustus 2009 12:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4259203)
En daar dan voorrang eisen als "zwakke weggebruiker"?
Daarmee schaf je de pechstrook af.

Het ging hier over motoren op autosnelwegen, daar mag je met uw bromfietsje per definitie niet op en "zwakke weggebruiker" is bijgevolg niet van toepassing.

Laat de motoren bij file op de pechstrook, dan rijden ze niet tussen stapvoets rijdende van rijstrook veranderende of stilstaande auto's en vrachtwagens. @Micele :
Waar een op- en afrit op de snelweg komt zet je voor de motoren een omgekeerde driehoek zodat ze wagens die van of op de snelweg willen, voorrang moeten verlenen. Het laat hen echter nog toe om een heel stuk veiliger toch nog aan een matige snelheid verder te raken.

Gezond verstand en wat boerenlogica zijn soms ver te zoeken.....

lantjes 3 augustus 2009 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4259270)
Ongevallen met motors gebeuren haast nooit tussen de files in laverend, maar veeleer op secundaire wegen. Als motorrijder vind ik de autosnelweg (file of geen file) nog de veiligste plek voor mij en mijn machine.

'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.

backfire 3 augustus 2009 12:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4259291)
'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.

Yep, wij zijn dan spijtig genoeg de minderheid...

Henri1 3 augustus 2009 13:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje (Bericht 4259172)
Is het goed idee om een apart rijvak te voorzien voor de brommers op grote autostrades (E-wegen)? Dit rijvak zal dan wat smaller zijn dan de rijvakken voor auto's (anders worden ze toch ingenomen voor automobilisten). Dit zou tot gevolg kunnen geven (puur hypothetish) dat deze brommers niet meer hoeven te laveren tussen de auto's, wat het risico op ongevallen toch verkleind.

Het gaat hier niet over de haalbaarheid maar over het practische aspect ervan.

Wat denken jullie ervan?

Brommers mogen niet op een autosnelweg.

studentje 3 augustus 2009 14:42

[quote=Micele;4259240]Vervolg: brommers die laveren 8O , je bedoelt moto´s dus ?
QUOTE]

Natuurlijk horen de 'echte' mierenneukende motards niet graag het woord brommer omdat dat denegrerend klinkt, dus ja ik bedoel moto.

Kay_ 3 augustus 2009 15:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4259291)
'k Rij ook met de motor maar je zal me niet tegen een snelheidsverschil groter dan 20km/uur tussen wagens zien doorrijden. En eens ze wat snelheid halen blijf ik volgen of ga ik reglementair voorbij.

Dan ben jij één van de 50% (eigen steekproef) die wel reglementair inhalen.
Ik begrijp niet hoe ze dat durven, auto's die aan een normale snelheid rijden inhalen terwijl ze een auto voorbijsteken.
Het minste foutje en hij ligt er.:|

backfire 3 augustus 2009 15:32

[quote=studentje;4259395]
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Micele (Bericht 4259240)
Vervolg: brommers die laveren 8O , je bedoelt moto´s dus ?
QUOTE]

Natuurlijk horen de 'echte' mierenneukende motards niet graag het woord brommer omdat dat denegrerend klinkt, dus ja ik bedoel moto.

tuttut, nikske mierenneukers, een brommer is de informele benoeming van een bromfiets en niet van een moto(rfiets).

backfire 3 augustus 2009 15:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kay_ (Bericht 4259443)
Dan ben jij één van de 50% (eigen steekproef) die wel reglementair inhalen.
Ik begrijp niet hoe ze dat durven, auto's die aan een normale snelheid rijden inhalen terwijl ze een auto voorbijsteken.
Het minste foutje en hij ligt er.:|

't valt wel mee, zo'n moto (als je ermee kunt rijden) stopt sneller en is wendbaarder dan je denkt, maar ik vraag me soms ook af waar de grens ligt bij sommige van die kerels die met meer dan 100 km/u door een file slalommen...

studentje 3 augustus 2009 15:41

Off-topic : Is het niet lastiger rijden met een moto als er veel wind is? Mijn ervaring is dat de motards dan trager rijden dan de gemiddelde auto.

On-topic: Het lijk mij moeilijk om de moto's de pechstrook te laten gebruiken in geval van file omdat vele automobilisten/camioneurs zullen lastig doen omdat ze vinden dat als zij in de file staan, iedereen in de file moet staan maar ook , wat doe je dan met afritten (en wees gerust, die zijn er wel op onze E-wegen, +/- elke 5 kilometer).

backfire 3 augustus 2009 15:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje (Bericht 4259463)
Off-topic : Is het niet lastiger rijden met een moto als er veel wind is? Mijn ervaring is dat de motards dan trager rijden dan de gemiddelde auto.

Bij harde (zij-)wind is het inderdaad oppassen, zeker bij plotse windstoten. Misschien daarom dat we dan trager gaan rijden, uit veiligheid.

Citaat:

On-topic: Het lijk mij moeilijk om de moto's de pechstrook te laten gebruiken in geval van file omdat vele automobilisten/camioneurs zullen lastig doen omdat ze vinden dat als zij in de file staan, iedereen in de file moet staan maar ook , wat doe je dan met afritten (en wees gerust, die zijn er wel op onze E-wegen, +/- elke 5 kilometer).
Je geeft hier net tweede goede argumenten om de pechstrook niet te gebruiken. Nog eentje: het is er vuil en slipperig.

studentje 3 augustus 2009 15:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4259465)
Je geeft hier net tweede goede argumenten om de pechstrook niet te gebruiken. Nog eentje: het is er vuil en slipperig.

En dan is er nog het feit dat het een PECH-strook is dus de kans dat daar enkele sukkelaars staan die panne hebben of een band aan het verwisselen zijn, is niet onbestaande. En naast afritten zijn er natuurlijk ook nog opritten :lol:

Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak?

Nynorsk 3 augustus 2009 16:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door studentje (Bericht 4259481)
En dan is er nog het feit dat het een PECH-strook is dus de kans dat daar enkele sukkelaars staan die panne hebben of een band aan het verwisselen zijn, is niet onbestaande. En naast afritten zijn er natuurlijk ook nog opritten :lol:

Misschien eerder een extra rijstrookje van een kleine meter (is een meter genoeg voor de moto's?) naast het linkse rijvak?

ja, daar gaan geen dooien bij vallen hoor :roll:


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:52.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be