Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   Help! Er zitten rupsen in m'n tuin! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=126955)

Jarno 7 augustus 2009 14:07

Help! Er zitten rupsen in m'n tuin!

Vandaag ontdekte ik dat de munt en tijm in mijn kruidentuin volledig zijn afgevreten door een bende groene rupsen. Ik heb ze allemaal met de hand verwijderd uit mijn tuin (of toch degene die ik zag zitten). Weet iemand een natuurlijk middeltje om te voorkomen dat ze terugkomen of m'n andere plantjes ook opvreten?

420yeahbaby 7 augustus 2009 14:13

gier maken

brandnetel drie dagen laten rotten in water en over uw planten spuiten (ALS DE ZON ONDER IS HE)

kunt ook sigarettenpeuken laten trekken in regenwater, da is ietske giftiger.
Het gier verjaagt ze, de tabak verziekt ze al meer... maar voor ze dood te krijgen kunde best verdelgen met bayer.
Als het "rookbare" of eetbare planten zijn, niet voor sierplanten maar ecologisch verantwoord verdelgproduct nemen voor eetbare gewassen.

Bon chance

Jarno 7 augustus 2009 14:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4264963)
gier maken

brandnetel drie dagen laten rotten in water en over uw planten spuiten (ALS DE ZON ONDER IS HE)

kunt ook sigarettenpeuken laten trekken in regenwater, da is ietske giftiger.
Het gier verjaagt ze, de tabak verziekt ze al meer... maar voor ze dood te krijgen kunde best verdelgen met bayer.
Als het "rookbare" of eetbare planten zijn, niet voor sierplanten maar ecologisch verantwoord verdelgproduct nemen voor eetbare gewassen.

Bon chance

Allereerst bedankt voor de informatie. Is het na behandeling met het brandnetel-rotsel nog steeds aan te raden de kruiden in eten en drinken te gebruiken?

420yeahbaby 7 augustus 2009 14:23

gier is echt wel een stinkend goedje man....
Van eetbare gewassen weet ik eigenlijk niet zoveel :)
I simply smoke that shit :)

Ge kunt ze natuurlijk ook verjagen met lookaftreksel, pikante peper aftreksel...

Maar als ge echt al over een plaag spreekt, zou ik ze verdelgen (jammer want dat doe ik zelf niet graag, slechte karma)

Kijk goed uit: voor eetbare gewassen he
En na het spuiten ff laten aantrekken en zo'n vijf a tien minuten terug proper spuiten.

Jarno 7 augustus 2009 14:26

Op internet vond ik de totaal nutteloze informatie dat tijm de rupsen verjaagd, maar aangezien dat nu net de plant is die volledig weggevreten is geloof ik daar niet zoveel meer van.

Het probleem met al die verdelgers is dat het in de bladeren dringt en dat dat nu net hetgene is dat ge gaat opeten.

420yeahbaby 7 augustus 2009 14:37

Daarom ecologisch verantwoorde nemen voor eetbare gewassen en goed lezen wanneer da volledig weg is.
Ik weet niet of ge met een plaag zit, maar ge kunt ook zorgen da ze er niet meer inkunnen...

Ik zette soms biervallekes voor slakken.... zeer effectief, ze gingen op da bier af en verzopen der in.
Rupsen en bier, weet niet of dat gaat :)

Nynorsk 7 augustus 2009 14:42

potje munt en potje tijm binnen zetten voor eigen gebruik
rupsjes laten verder smikkelen.

Jarno 7 augustus 2009 14:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4264996)

Ja, en voor ge het tegoei door hebt is m'n hele kruidentuin er aan.

lantjes 7 augustus 2009 14:54

Tegen rupsen is een drie daags aftreksel van rabarberbladeren bijkbaar ook efficiënt...of gewoon de tuinslang er even een paar keer op loslaten en de rupsen er af spuiten.

420yeahbaby 7 augustus 2009 14:56

Niet opgeven Jarno...
Lessen trekken en als je daar plezier in beleefde, meer inlezen over moestuintjes.
Er zijn ook ééndag cursussen van moestuintjes die amper iets kosten.

Zeker niet opgeven man, outdoor growen is beter dan indoor.
Binnen wordt er keiveel licht door de ramen (ik dacht maar liefst 70%) geremd. Niet licht, maar uv straling he. Die nemen ze op voor de fotosynthese en vitaminen.
Gewoon niet opgeven man ;)
Zet u al wat sla, dat kweekt heel het jaar door.... En onthoud, outdoor hebt ge zowiezo altijd iet of wat ongedierte he. Ga dus niet direct te snel verdelgen en respecteer ook beetje de natuur he.

Een 10 a 25 procent van de oogst afgeven aan de natuur haar beesjes is goeie karma.

manta 7 augustus 2009 16:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4264977)
Op internet vond ik de totaal nutteloze informatie dat tijm de rupsen verjaagd, maar aangezien dat nu net de plant is die volledig weggevreten is geloof ik daar niet zoveel meer van.

Het probleem met al die verdelgers is dat het in de bladeren dringt en dat dat nu net hetgene is dat ge gaat opeten.

Hebt ge der een idee van welke rupsen het zijn ?
Niet dat er voor elke soort iets specifiek bestaat maar der zijn er bij die niet zo gezond zijn hé ;-)
Hier is de salie en de peterselie opgefret , maar da's dan weer door die rotslakken :-( De citroenmelisse hebben ze dan weer laten staan ...

skaldis 7 augustus 2009 16:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lantjes (Bericht 4265013)
Tegen rupsen is een drie daags aftreksel van rabarberbladeren bijkbaar ook efficiënt...of gewoon de tuinslang er even een paar keer op loslaten en de rupsen er af spuiten.

Ik heb rupsen op mijn rabarber (en op de stekelbes) :-)
Ze mogen ze hebben, als ze maar gaan vlinderen daarna :B-fly:

Jarno 7 augustus 2009 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door manta (Bericht 4265169)
Hebt ge der een idee van welke rupsen het zijn ?
Niet dat er voor elke soort iets specifiek bestaat maar der zijn er bij die niet zo gezond zijn hé ;-)
Hier is de salie en de peterselie opgefret , maar da's dan weer door die rotslakken :-( De citroenmelisse hebben ze dan weer laten staan ...

't Zijn groene met veel pootjes. ;-)

Jarno 7 augustus 2009 17:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4265018)
Niet opgeven Jarno...
Lessen trekken en als je daar plezier in beleefde, meer inlezen over moestuintjes.
Er zijn ook ééndag cursussen van moestuintjes die amper iets kosten.

Zeker niet opgeven man, outdoor growen is beter dan indoor.
Binnen wordt er keiveel licht door de ramen (ik dacht maar liefst 70%) geremd. Niet licht, maar uv straling he. Die nemen ze op voor de fotosynthese en vitaminen.
Gewoon niet opgeven man ;)
Zet u al wat sla, dat kweekt heel het jaar door.... En onthoud, outdoor hebt ge zowiezo altijd iet of wat ongedierte he. Ga dus niet direct te snel verdelgen en respecteer ook beetje de natuur he.

Een 10 a 25 procent van de oogst afgeven aan de natuur haar beesjes is goeie karma.

Een beetje mogen de rupsen hebben, maar niet mijn volledige tijm en munt! Ik heb net brandnetels in water gestoken en de emmer afgesloten, en nu wachten.

Jazeker 7 augustus 2009 17:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4265210)
Een beetje mogen de rupsen hebben, maar niet mijn volledige tijm en munt! Ik heb net brandnetels in water gestoken en de emmer afgesloten, en nu wachten.

Voila. Wees al blij dat ze niet al uw brandnetels hebben opgegeten.

Derk de Tweede 7 augustus 2009 17:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4265204)
't Zijn groene met veel pootjes. ;-)

De Kirgizische vleesrups.
Niet aanraken, zijn bijzonder dodelijk.

Zucht 7 augustus 2009 18:06

Een zwembadje voor de vogeltjes in uw tuin zetten.
Met dit weer komen ze van heinde en ver op zoek naar wat fris water.
Dan zeggen ze, "he rupsen, lekker".

Mahalingam 7 augustus 2009 18:16

Iedereen wil vlinders. Niemand wil rupsen.

Duupje 7 augustus 2009 18:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jarno (Bericht 4264953)
Vandaag ontdekte ik dat de munt en tijm in mijn kruidentuin volledig zijn afgevreten door een bende groene rupsen. Ik heb ze allemaal met de hand verwijderd uit mijn tuin (of toch degene die ik zag zitten). Weet iemand een natuurlijk middeltje om te voorkomen dat ze terugkomen of m'n andere plantjes ook opvreten?

Opfikken.
Wel zonde van de meestal mooie vlindertjes die eruit komen.

Den Ardennees 7 augustus 2009 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4264996)

wat een provocerende avatar heb jij tegenwoordig:|

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:51.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be