Andy |
8 augustus 2009 21:04 |
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door fonne
(Bericht 4265520)
Duidelijk nog in de ontkenningsfaze. Nee, er is geen probleem, er mag geen probleem zijn, er kan geen probleem zijn, ...
Dat duurt bij de meesten zolang tot hun eigen dochter in 'aanraking' komt met de verrijking van de multi-culturaliteit.
Tot dan, en dan ben je wel shocked.
|
Kijk, als je zinvolle dingen wil zeggen over criminaliteit: ga je gang. Maar besef dan wel dat je je in een wetenschappelijk mijnenveld begeeft. De omlijning van criminaliteit (neem je de wetgeving als basis of niet, en in welke mate vertekent die de resultaten?) en de beschikbare bronnen (ondervragingen van verdachten, volledige processen of enkel de strafbladen?) domineren zowat de vragen die je kan trachten te beantwoorden. Als je dat onderzoek een beetje deftig wil doen, dan kruipt daar tijd in. Zo kan je bvb ondervragingen gaan uitpluizen om na te gaan hoe ze in aanraking kwamen met politie of gerecht, een relevante vraag binnen zo'n onderzoek. Vaak betekent dat ook zowat het einde van elke vorm van grootschalig onderzoek. Je kan immers niet alle teksten persoonlijk doornemen. Vaak moet je zelfs de onderverdelingen tussen de verschillende soorten criminaliteit laten vallen, omdat bvb het onderscheid tussen een vechtpartij en een bedreiging vaag wordt. Tel daarbij zeker in ons land nagenoeg het gebrek aan een degelijke criminologische databank, en je weet in welke omgeving Van San en consoorten hun werk doen.
Op zichzelf is dat alles voor een goed onderzoeker die over de nodige tijd (=fondsen) beschikt geen probleem. Maar zoiets moet natuurlijk wel blijken uit het gevoerde onderzoek. Bij Van San zijn mij die onderzoekskwaliteiten nog niet opgevallen. Bij u lijken die eveneens te ontbreken. U is het immers enkel te doen om de vraag hoe het beleid moet bijgestuurd worden. De auteur van het artikel wil dan weer per sé criminaliteit kwantificeren en vergelijken. Of het bronnenmateriaal zo'n antwoord toelaat of niet, daar trekken jullie je niets van aan.
Neen ik zit niet in de ontkenningsfase. Ik tracht zo'n dossiers een klein beetje te begrijpen. Daarbij bots ik weleens op de ondraaglijke lichtheid waarmee men die discussies (en regelmatig ook het onderzoek zelf) voert. Het zal je dan ook niet verbazen dat ik meer dan eens de getrokken 'conclusies' betwijfel en in vraag stel.
mvg,
Andy
|