![]() |
Belgisch wegennet bij gevaarlijkste ter wereld
België staat op de tiende plaats op de lijst van landen waar het gevaarlijk autorijden is. Vooral een versplinterde aanpak over de verschillende overheden staat een doorgedreven verkeersbeleid in de weg.
Twee parameters bepalen de rangorde: het aantal verkeersdoden per miljoen inwoners, en het aantal doden per miljoen aantal ingeschreven auto's. De top tien wordt aangevoerd door Oost-Europese landen: Rusland, Slovakije en Polen. In Rusland vallen er 939 doden per miljoen auto's of 235 per miljoen inwoners. Een verrassing is de achtste plaats voor de Verenigde Staten. Vooral de plaag van dronken tieners achter het stuur is verantwoordelijk. Bron : HLN.BE en BELGA Eigenlijk verbaast het me niets. Daarnet even naar de Brico (Zaventem) gereden en er stond een file van Bertem (E-40) tot de werken aan de E-19. Volgende week starten de werken aan de 4-Armen tunnel (nog meer files) en zonet hoor ik hier op de radio dat op de A-12 een vrachtwagen gekanteld is in Boom. Het verkeer is slecht voor mijn jonge hart. |
Citaat:
Citaat:
kan hij hier trouwens nakijken, desnoods de kwartaalcijfers: http://www.internationaltransportfor...orttermtrends/ Even toch de juiste Bron van OESO erbij zetten: http://puck.sourceoecd.org/vl=166445...1-04-02-g1.htm uit de .xls: Citaat:
Be staat hier idd 10e, maar USA is 11e vd onveiligste landen als men per miloen voertuigen neemt, dit van onderaan te tellen, wslk hanteert Forbes een bepaald verhoudingsgemiddelde uit de 2 cijfers ? Normaal is het gebruikelijk per miljoen inwoners te gebruiken, toch als de landen vergelijkbaar zijn of +/- hetzelfde aantal voertuigen per inwoners heeft en ook dezelfde bezettingsgraad per voertuig, ook het aantal kms per voertuig; vanaf 8 tot 1 is dit wel totaal scheefgetrokken. Hoe juist de cijfers zijn of hoe de registratie is is een ander thema... |
1 Bijlage(n)
Hier de lijst van FORBES over de gevaarlijkste landen op te rijden met de auto
http://www.forbes.com/2009/05/19/dan...tner=msnafrica En hier de lijst met de 'zogezegd' gevaarlijkste wegen ter wereld. Eentje daarvan, de weg La Paz coroico ligt niet ver van mijn huis en men maakt reklame om te komen downhill mountain biken op 'the most dangerous road on the world'. Als je het eens gedaan hebt weet je wel waarom. Elke keer als ik daar langs ga zie ik 'situaties', zoals vrachtwagens die uit een ravijn getrokken worden. Voor je de weg begint is er een plakkaat dat je waarschuwd en tevens het aantal doden geeft van het jaar. Maar deze weg is dus een touristische atractie stel je voor. Op de foto zie je een stukje van de weg. Problemen zijn er als bv. een vrachtwagen en een bus elkaar moeten kruisen net in een van de vele haarspeldbochten. Doe daar nog een schepje regen en mist bovenop. Een BBC artikel uit 2006 over de 'gevaarlijkste weg ter wereld'. Citaat:
|
Er toch eventjes op wijzen dat wij een ongelooflijk dens wegennet hebben, dat ook nog zeer intens benut wordt en dat niet alleen door inboorlingen...
Maar goed, dat belet niet dat het wel wat meer 'structuur' kan gebruiken, en ook onderhoud. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Of gewoon onze 3 Gewesten met mekaar vergelijken bij de ernst per ongeval: Citaat:
http://www.autokiste.de/psg/index/zu....htm?id=7812-a Navevant dichtbevolktheid hebben de Bundesländern minder verkeersdoden per inwoner, de ´stadsstaten´ op kop natuurlijk. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Zouden ze niet beter het aantal ongevallen bekijken per voertuig/kilometer?
Je kan een perfect kruispunt hebben, waar 3 keer per jaar een auto passeerd, en 1 ongeval per jaar. Net omdat niemand er aan denkt dat er iemand kan passeren. En je kan een weg hebben, zoals bijvoorbeeld de Brusselse ring, waar er per voertuig kilometers veel minder ongevallen gebeuren. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Moest Be dezelfde verkeersveiligheidsevolutie doorgemaakt hebben op de openbare weg zoals onze "veiligere buurlanden", en hiermee bedoel ik alles qua verkeersbeleid, - ook de eigenverantwoording - van alle weggebruikers (ook de kwetsbare), ook de overheid, dan zouden we ca. 30% minder verkeersdoden (300 minder) hebben.
Citaat:
Waarom ik die landen neem ? ;-) Tja, België had pakweg 30 jaar geleden (statistisch) minder verkeersdoden/inwoner als genoemde landen... ik denk zelfs dat Be toen top 3 in Europa was... bvb. Be ~ 9 milj inw. : http://statbel.fgov.be/downloads/acc...er_2007_nl.xls NRW ~ 17 milj : http://www.it.nrw.de/statistik/n/dat...321unfall.html |
Citaat:
350 miljoen potholes (en dat zijn geen putjes in de baan, he): http://www.chicagotribune.com/news/l...0,406116.story De helft van de doden op Amerikaanse wegen wordt veroorzaakt door slecht onderhouden wegen: http://www.wnyc.org/news/articles/135881 of http://www.ibtimes.com/blogs/article...way-deaths.htm |
Citaat:
|
Citaat:
ipv roetfilters te subsidieren, ABS - EPS - collisiondetect - standaard maken ? |
Citaat:
Volgens mij heeft het dwangmatig beperken van de aanleg van nieuwe banen door de groene lobby ertoe geleid dat we minder beton hebben per wagen ?? is dat het verschil ? |
Citaat:
|
Citaat:
http://www.autoblog.nl/archive/2009/...e-wegen-online http://www.autoblog.nl/archive/2006/...-tol-te-heffen |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be