Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   'Flamand' is scheldwoord in campagne van gsm-aanbieder (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127162)

Kapitein Nemo 12 augustus 2009 19:20

'Flamand' is scheldwoord in campagne van gsm-aanbieder

Citaat:

De nieuwe mobiele operator Mobile Vikings gebruikt het woord 'Flamand' als belediging in zijn Franstalige advertentiecampagne. 'Gratuit, c'est pour les Flamands' ('Gratis, dat is voor Vlamingen') is een van de slogans die het bedrijf op affiches en bierviltjes heeft laten drukken. De slogan heeft ook variaties met scheldwoorden als 'varkens', 'sletten', 'sukkels' en 'jeanetten'. In Vlaanderen pakt de operator overigens uit met eenzelfde campagne waarbij Nederlanders geviseerd worden.
Bron: De Morgen

'Flamand', een scheldwoord. Over Vlamingenhaat gesproken! 8O

fonne 12 augustus 2009 19:26

dat is wat ge kunt verwachten van een bedrijf waarvan Concentra (barones Baert) aandeelhouder is. Gek dat er geen variante "gratis is voor vuile walebiesten" bestaat. Tenzij die natuurlijk onder de categorie 'bospoepers' vallen, dan snap ik ze.
Het bedrijf dat erachter steekt (iCity) is ook al zo een Steve Stevaert bedenksel (gratis WIFI in gans Haaasselt) waarvoor wij vlamingen wel belastingsgeld betaald hebben om het met veel subsidies en nul resultaat overeind te houden.

born2bewild 12 augustus 2009 19:28

"gratis is van Vlamingen"

zal er meer op trekken

Zwartengeel 12 augustus 2009 19:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door fonne (Bericht 4272772)
dat is wat ge kunt verwachten van een bedrijf waarvan Concentra (barones Baert) aandeelhouder is. Gek dat er geen variante "gratis is voor vuile walebiesten" bestaat. Tenzij die natuurlijk onder de categorie 'bospoepers' vallen, dan snap ik ze.
Het bedrijf dat erachter steekt (iCity) is ook al zo een Steve Stevaert bedenksel (gratis WIFI in gans Haaasselt) waarvoor wij vlamingen wel belastingsgeld betaald hebben om het met veel subsidies en nul resultaat overeind te houden.

Enerzijds de ollanderhaat in Vlaanderen subsidiëren en anderzijds tegelijkertijd de Vlamingen zelf een mes in de rug duwen. Belgischer kan het haast niet.

Garry 12 augustus 2009 19:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kapitein Nemo (Bericht 4272755)

We moet misschien onze smikkel met koffiedras bruin maken dan kunnen we ze aanklagen voor racisme.

Eberhard Leclerc 12 augustus 2009 20:12

Frank Bekkers

Ene Frank Bekkers uit Hasselt schijnt verantwoordelijk te zijn geweest voor de reclamecampagne. Hij is nu boos en vindt dat Vlamingen geen humor hebben.
Misschien dan de volgende keer de volgende slagzin try-outen:
Gratis is voor de joden.
Of gratis is voor de Marokkanen.
Succes.
Zijn favoriete politici zijn:
Barack Obama
Guy Verhofstadt
Jean-Jacques De Gucht
Vincent Van Quickenborne
En broertje Philippe De Backer die in het EP zijn geld ophaalt voor de VLD.

Another Jack 12 augustus 2009 20:15

Flamand is al jaren een scheldwoord in het Brusselse.
Het had erger gekund, stel dat ze apennamen zouden gebruiken, om humeurige blanken aan te duiden...

Het trekt allemaal op niks om hele bevolkingsgroepen te stigmatiseren, van welke kant dan ook...

lomeanor 12 augustus 2009 20:34

Citaat:

Nihil nove sub sole, zullen we maar zeggen...

"Sale flamand" is een begrip in deze wanstaat.

Nr.10 12 augustus 2009 20:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Eberhard Leclerc (Bericht 4272862)
Ene Frank Bekkers uit Hasselt schijnt verantwoordelijk te zijn geweest voor de reclamecampagne. Hij is nu boos en vindt dat Vlamingen geen humor hebben.

Pfff ...

Citaat:

Mobile Vikings moet kwetsende reclame aanpassen
Vermeldingen van Hollanders en Vlamingen moeten verdwijnen
Pieterjan Van Leemputten
10 augustus 2009
Bron: ZDNet

http://www.itprofessional.be/news.cfm?id=106191
:thumbsup:

lomeanor 12 augustus 2009 20:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Another Jack (Bericht 4272874)

Al tientallen jaren zelfs...

Er is al lang geen liefde meer in dit huwelijk. Ik vraag me af waarom sommige mensen het nog een kans willen geven.

Jazeker 12 augustus 2009 20:41

Citaat:

Citaat:

De Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) heeft de operator aangemaand om drie van de tien slogans te verwijderen. Het gaat over die waarin Vlamingen, Nederlanders en 'les jeannettes' of homo's te kijk worden gezet. Mobile Vikings reageerde daarop in eerste instantie afwimpelend. "We respecteren de beslissing van de JEP, maar we vinden het jammer dat één klacht een campagne zoals deze kan blokkeren. Slechts één klacht van een persoon uit Wallonië die zich gediscrimineerd voelde, hebben we ontvangen," zegt Koen Delvaux.
Dan kunnen ze er een tweede bij krijgen.

Ik zoek hen op en zal klacht indienen. Niet omwille van Vlamingen alleen, maar haat zaaien voor commerciele doeleinden is iets wat ik niet kan hebben.

Sammael 12 augustus 2009 20:42

Citaat:

Allez bon, als een paar zatlappen in een voetbalstadium "Et les Wallons sont du kaka" zingen, staat het land op zijn kop.

Vervang in zijn slogan "Flamands" door eender welke andere bevokingsgroep en het land staat ook op zijn kop en er wordt moord, brand, onverdraagzaamheid en racisme geschreeuwd.

Maar als Vlamingen worden uitgescholden, dan is het "humor" en moeten we er mee lachen. Hij kan den boom in.

"Sales Flamands!" -> Hahahaha!
"Sales [bevolkingsgroep naar keuze]!" -> Scandaleux!

:roll:

Van mij mag men met de Vlamingen lachen (we zijn best wel lachwekkend met al ons gezaag en geklaag), zoals men eigenlijk met alles en iedereen zou moeten kunnen lachen, maar mijnheer Bekkers vergeet één ding: zijn slogan is niét grappig. Er is niks humoristisch aan.

Zijn brolslogan is beledigend en denigrerend, maar niét grappig. Tenzij mijnheer Bekkers Vlamingen beledigen en uitschelden equivalent vindt aan humor.

Het sujet zou zich beter uitgebreid verontschuldigen en vervolgens de dichtsbijzijnde boom inkruipen.

Jazeker 12 augustus 2009 21:05

Citaat:

Het had erger gekund

Ja. Het had erger gekund nietwaar? In Brussel en Wallonie zitten ze lekker op den dop terwijl ze de flamand (of sale flamin in Brussel) graag rondstrooien. In Vlaanderen wordt er constant gezegd dat er mensen te kort zijn en dat ze kunnen komen.

Wel dan. Ik heb een collega die onderhoud doet voor een pree die veel minder is dan de mijne. Hij komt wel van Luik elke dag naar Brussel en we zijn allemaal tevreden over die mens zijn job. Ik sta er soms buiten een sigaretje mee te roken en die moet zich waarschijnlijk dood lachen om mijn niveau van de franse taal maar ik probeer het toch.

Libro 12 augustus 2009 22:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4272908)
"Sale flamand" is een begrip in deze wanstaat.

Hebben ze één keer tegen mij gezegd toen ze mij een mes onder de neus duwden met de boodschap dat ze mijn "couilles" gingen afsnijden! :twisted:Voortaan draag ik "Sale Flamand" als geuzennaam!

Hallebarde 12 augustus 2009 22:43

Citaat:

Frank Bekkers

Misschien dan de volgende keer de volgende slagzin try-outen:
Gratis is voor de joden.
Of gratis is voor de Marokkanen.
Succes.
Zijn favoriete politici zijn:
Barack Obama
Guy Verhofstadt
Jean-Jacques De Gucht
Vincent Van Quickenborne
En broertje Philippe De Backer die in het EP zijn geld ophaalt voor de VLD.

De bedenker van deze volstrekt smakeloze reclamecampagne getuigt van een schrijnend gebrek aan enige intelligentie en eergevoel.

Nestbevuilers zoals deze Dekkers, zelfs al worden zij enkel door domheid gedreven, verdienen niet de minste waardering, laat staan enig respect.

Maar laten we niettemin ons goed hart laten spreken : die jongen is wellicht tot niets beter in staat. En aan de foto te zien heeft hij ook al zijn smoeltje niet mee, dus in de liefde zal het evenmin echt je dat zijn.

Eén geluk heeft hij wel : in België kan hij met dergelijke dwaasheden straffeloos wegkomen. In mijn land zou hij het niet moeten proberen, wil hij ooit nog ergens – zelfs gratis - aan de bak kunnen komen.

filosoof 12 augustus 2009 22:56

Citaat:

Het had erger gekund, stel dat ze apennamen zouden gebruiken, om humeurige blanken aan te duiden...

Het trekt allemaal op niks om hele bevolkingsgroepen te stigmatiseren, van welke kant dan ook...

In tientallen jaren heb ik dat ooit één keer gehoord.

filosoof 12 augustus 2009 22:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jazeker (Bericht 4272988)
Wel dan. Ik heb een collega die onderhoud doet voor een pree die veel minder is dan de mijne. Hij komt wel van Luik elke dag naar Brussel en we zijn allemaal tevreden over die mens zijn job. Ik sta er soms buiten een sigaretje mee te roken en die moet zich waarschijnlijk dood lachen om mijn niveau van de franse taal maar ik probeer het toch.

Weer zo'n "Waalse profiteur" dus?

roodhaar 13 augustus 2009 00:36

Citaat:

als je enige tijd in het brusselse gewerkt hebt, verschiet je daar geeneens nog van:|

zelfs diegenen die leven met een uitkering betaald door de vlaamse transfers bezigen dat.

roodhaar 13 augustus 2009 00:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4273247)
In tientallen jaren heb ik dat ooit één keer gehoord.

dan heb je dovemansoren. een zeer acute versie daarvan zelfs !

Scarabaeida 13 augustus 2009 00:55

Ik heb de slogans al een maand geleden gezien. Ze zouden Vlaming eens door Limburger moeten vervangen, het kot zou te klein zijn. :p

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:28.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be