![]() |
Stelling: Iedereen heeft recht op een behoorljke gezondheidszorg
Iedereen heeft recht op een behoorljke gezondheidszorg, zelfs in de VS, het meest ontwikkelde land op deze planeet.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Wat is uw definitie van gezondheid?
|
Wat is behoorlijke gezondheidszorg ?
Je kan blijven geld steken in gezondheidszorg maar nooit zal ze behoorlijk zijn. |
optie 1 en 2 bij gebrek aan meerkeuze...
|
Nee, gezondheidszorg is een privilege, geen recht. Het zou natuurlijk ideaal zijn als iedereen gebruik kan maken van dit privilege, maar helaas zou dat compleet onbetaalbaar zijn.
|
Citaat:
|
Citaat:
Of mischien zijn de ogen al open in de VS, en weet men daar dat "een recht op" ook ergens impliceert dat datgene waar men iedereen recht op wil geven geproduceert dient te worden. Geen enkel systeem is in staat om alles te produceren wat we menen nodig te hebben. Ook op vlak van gezondheidszorg. Dus in elk gezondheidssysteem, of het nu overheid of de privé is die de plak zwaait, ga je gevallen hebben waar iemand niet de zorg krijgt waar hij meent recht op te hebben... |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Ik heb me moeten uitschrijven in de gezondheidszorg in Belgie wegens expatriéring en ben dus niet meer gedekt tot mijn inschrijving in mijn nieuwe land van residentie geregeld is.
Een dergelijk hiaat in de dekking van de gezondheidszorg is niet logisch en niet gepermitteerd. In Nederland worden de expats alleen maar geschrapt, zodra ze in hun nieuwe verblijfplaats ingeschreven zijn. Wat een ellende en wat een risico in België alweer voor de expats! |
Citaat:
|
Citaat:
In elk geval is mijn huur toch al gehalveerd, dat is ook al iets. |
Als expat is het héél moeilijk jezelf in te dekken tegen een redelijk tarief. In het verblijfsland in den vreemde is als je buiten Europa bent weinig te regelen of te verzekeren en is de medische zorg slecht als je niet kunt betalen.
Met name in de VS heersen grote verschillen tussen de betalende en de niet betalende patiënten. De meeste ziektekostenverzekeringen aldaar berusten op regelrechte zwendel en integere verzekeraars zijn daar even schaars als bisschoppen op de Zuidpool. Laten we het dan maar niet hebben over Afrika, waar de plaatselijke medicijman de injectienaalden in de lapel van zijn colbert gestoken had. Vlak voor de kust van Denia werd mijn boot platgegooid door een Tramontana terwijl ik net de afwas deed. Glasscherven van een gebroken glas scheurden mijn beide handen open. In een sociaal ziekenhuis stonden rijen mensen buiten de eerste hulp te wachten en mijn Spaanse begeleider bracht me naar een particuliere kliniek waar het zaakje voor 100 Euro werd dichtgenaaid. Héél goed, héél efficient, maar cash betalen. |
De vraag is uiteraard niet 'of' maar 'hoe'.
Wellicht biedt het collaboratief netwerk binnenkort de oplossing. |
De optie "neen, niet voor moslims" ontbreekt eigenlijk .
|
Gezondheidszorg is een arbeidsintensieve en tijdrovende aangelegenheid. Geen zaak dus voor banken en verzekeringsmaatschappijen.
Nationaliseren en het winstoogmerk een ferme trap geven. Dat is waar men voor betaalt en waar men recht op heeft. Maar gezondheidszorg gaat een ondergeschoven kindje worden. Het is de banken te duur en hebben ze er geen verstand van. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:14. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be