vrede,
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re
(Bericht 4273919)
Zoals iedereen weet hebben er al heel wat religie's de revue gepasseerd op deze aardkloot, sommigen bestaan nog, anderen zijn verdwenen, mijn vraag is nu aan de gelovigen onder ons, als ze zich ertoe geroepen voelen, waarom geloof je in religie A en niet in B, C, D,...Z ?
In andere woorden, welk argument heeft U om te stelln dat je het bij het juiste einde hebt?
|
ik geloof in die liefdevolle scheppende kracht die in de ene traditie 'god' wordt genoemd, in een andere 'brahman parabrahman' en in nog een andere 'adonai'. bij ons in de moskee gebruiken we zijn arabische naam 'allah'. die kracht - ons fundament, onze oorsprong en onze ultieme bestemming - is onkenbaar. al wat bestaat is uit die eeuwige bron ontstaan, al wat beweegt dient die scheppende kracht (qur'an 22:18)
hoewel mijn zusters en broeders uit andere tradities andere ideeën hebben over dit goddelijke dan ik, beseffen de meeste gelovigen dat al die zogenaamd verschillende goden eigenlijk één god zijn (qur'an 112:1).
we geloven dat alles in de wereld aan verval onderhevig is, dat alles wat ontstaat ooit weer vergaat. gelovigen menen dat alles wat bestaat afhangt van die ene bron, terwijl die bron zelf volledig onafhankelijk is (qur'an 112:2).
het goddelijke behoort niet tot onze wereld, tot de ketting van materiële oorzaken en gevolgen die wij 'werkelijkheid' noemen (qur'an 112:3) net zoals het papier waaruit een boek bestaat niet tot het verhaal van de roman behoort.
hoe we ook ons best doen om een beeld van dat allerheiligste te vormen, niet één van onze godsbeelden is aan hem gelijk (qur'an 112:4).
gelovigen uit verschillende tradities hebben dus veel gemeen. de kern van ons geloof, ons vertrouwen in de liefdevolle en barmhartige schepper, is bij ons allen gelijk. waar ontstaan dan de verschillen? hierboven haalde ik al aan dat geen van onze godsbeelden gelijk is aan het echte ultieme goddelijke.
dit is wat de jongen op het strand probeerde duidelijk te maken aan de heilige augustinus. toen de heilige een wandeling op het strand maakte, zag hij een kleine jongen die een put groef in het zand. toen de put blijkbaar diep genoeg was, nam de jongen zijn emmertje en haalde hij water uit de oceaan. dit goot hij in de put. hij haalde nog een paar emmers, tot augustinus hem vroeg wat hij daar allemaal deed. "ik wil de hele oceaan in mijn put uitgieten." de heilige vond dit antwoord grappig en lachte de jongen uit: "onnozel manneke, denk jij nu echt dat je heel die grote oceaan in dat klein putje kunt uitgieten?" de jongen keek augustinus doordringend aan en kaatste de vraag terug: "en wat voor onnozelaar ben jij dan niet? denk je nu echt dat je die grote god in dat klein kopke van u kunt vangen?"
er bestaan verschillende religieuze tradities, doordat wij allemaal slechts een deel van de goddelijke waarheid kunnen begrijpen. vaak denken we dat wij alleen de waarheid kennen, we gebruiken de verschillen om ons arrogant op te stellen tegenover onze zusters en broeders uit andere tradities. eigenlijk tonen onze verschillen juist onze grote overeenkomst. noch wijzelf, noch de anderen snappen god volledig. onze verschillen zouden ons juist nederig moeten maken, een aansporing moeten vormen om de ander echt te leren kennen.
het is die ene liefdevolle en genadige god die zelf de verschillende religieuze tradities heeft ingesteld (qur'an 22:34). hij heeft de gelovigen in verschillende tradities ingedeeld opdat wij met elkaar zouden wedijveren in het doen van goede daden (qur'an 5:48) en opdat wij elkaar beter zouden leren kennen (qur'an 49:13), opdat we van elkaar zouden kunnen leren. als hij het zou willen, dan waren wij allen één volk, één natie geweest en hadden we allen dezelfde traditie gevolgd binnen de religie. in zijn liefde heeft hij ons echter de mogelijkheid gegeven om elkaar doorheen onze onderlinge verschillen te leren kennen en zo te groeien naar een spirituele volwassenheid.
in de heilige qur'an lezen we:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Heilige Qur'an, Al Ankaboet 29:46
En discussieer niet met de Mensen van het Boek behalve op de beste manier, tenzij met zij die onrechtvaardig zijn.
En zeg: "Wij geloven in dat wat aan ons is geopenbaard en dat wat aan u is geopenbaard; en onze God en uw God is Eén; en aan Hem onderwerpen wij ons."
|
god nodigt ons uit om op de beste manier, dit betekent vol liefdevolle aandacht voor de ander, met de mensen van het boek te praten over religie. hij nodigt in de heilige qur'an de moslims uit om met de christenen, de joden, de sabiërs en alle andere volkeren die een geopenbaarde godsdienst volgen in dialoog te treden en van mekaar te leden. de enige uitzondering hierop zijn de onrechtvaardigen (de bin ladens en de bushes, de blavatskys en de l ron hubbards van deze wereld).
hij wijst er ook op dat we moeten beseffen dat wat aan ons werd geopenbaard uit dezelfde bron komt als dat wat aan de ander geopenbaard werd. hun god en onze god zijn één god, en aan die liefdevolle scheppende kracht gehoorzamen wij allen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Amon_Re
(Bericht 4273919)
Wie dit kan zonder in circulaire redeneringen te vervallen en toch logisch te zijn, die krijgt een pint ;)
|
ik weet niet of ik volgens jou geslaagd ben in je opdracht, toch wil ik er even op wijzen dat je me met een pint niet echt een plezier kunt doen. misschien kun je de prijs van een pint doorstorten op de rekening van een organisatie als
geneeskunde voor de derde wereld of zo. als je op die manier mijn zusters en broeders in het zuiden een beetje vooruit kunt helpen, heb je mij ook geholpen. incha'allah.
vrede,
redwasp