Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Autowegenvignet invoeren en voor wie ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127274)

Henri1 15 augustus 2009 07:25

Autowegenvignet invoeren en voor wie ?
 
De discussie is opnieuw actueel.
Nederland gedraagt zich onverzettelijk tegen het uitdiepen van de Westerschelde en verstopt zich deze keer achter milieuredenen.
Wat denken wij hier, invoeren of niet ?

Spinoza 15 augustus 2009 08:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4277003)
De discussie is opnieuw actueel.
Nederland gedraagt zich onverzettelijk tegen het uitdiepen van de Westerschelde en verstopt zich deze keer achter milieuredenen.
Wat denken wij hier, invoeren of niet ?

Van mij mag het. Dan compenseren wij alle Nederlanders die door Belgie moeten met het geld van de heringevoerde scheldetol. Want tol heffen, dat kunnen wij ook.

Bob 15 augustus 2009 09:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4277050)
Van mij mag het. Dan compenseren wij alle Nederlanders die door Belgie moeten met het geld van de heringevoerde scheldetol. Want tol heffen, dat kunnen wij ook.

Zoals aan de Liefkenshoektunnel ? Dat we belastingen/tol kunnen heffen, wist ik al wel langer.
Nu, voor mij moet het niet. Maar de Belgische staat heeft massa's geld nodig. Dus komen zal het. Zal wel leuk worden, dat we in de toekomst, bij het doorrijden van zowat elk Europees land, wegentaks zullen moeten betalen.

Andy 15 augustus 2009 09:30

Gaan we op deze manier ons mobiliteitsbeleid uittekenen? Welke paljas hebben we op dat departement gezet?

edit: laat maar, de naam klinkt me helaas te bekend in de oren

De schoofzak 15 augustus 2009 09:51

Het idee van de Vlaamse regering destijds, was perfekt.

Voorlopig: een vignet voor iedereen, ook wij. Ter kompensasie: de autotaks wordt verminderd met het bedrag van het vignet. Gevolg: buitenlandse nummerplaten dragen bij aan het prinsiep "de verslijter betaalt".

Tegelijk mikken voor binnen vier, vijf jaar: voor iedereen: slimme kilometerheffing, zoals het in Duitsland al bestaat voor zwaardere vrachtwagens.

(het loutere bezit van een auto moet minder belast worden; het rijden zelf moet slimmer belast worden: deels door de brandstofprijs (de vervuiler betaalt), deels door het rekeningrijden (slim gebruik van het beperkt aantal wegen op drukke momenten)

Spinoza 15 augustus 2009 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak (Bericht 4277113)
Voorlopig: een vignet voor iedereen, ook wij. Ter kompensasie: de autotaks wordt verminderd met het bedrag van het vignet. Gevolg: buitenlandse nummerplaten dragen bij aan het prinsiep "de verslijter betaalt".

Die verwijten dat Nederlanders de Belgische wegen "kapot rijden" heb ik nooit begrepen. Met de huidige inkomsten uit de verkeersbelasting kun je prima het wegennet onderhouden. Op de Nederlandse wegen is het net zo druk, en toch ligt het wegdek er daar beter bij. Dit kan maar twee dingen betekenen: 1) Of de inkomsten uit de verkeersbelasting worden niet gebruikt voor het aanleggen en onderhouden van wegen. 2) Of de Belgen weten niet hoe je kwaliteitsvol een weg aanlegt en onderhoudt. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Dus het geld uit de verkeersbelasting wordt waarschijnlijk gebruikt om elders gaten te dichten in de begroting.

born2bewild 15 augustus 2009 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4277127)
Die verwijten dat Nederlanders de Belgische wegen "kapot rijden" heb ik nooit begrepen. Met de huidige inkomsten uit de verkeersbelasting kun je prima het wegennet onderhouden. Op de Nederlandse wegen is het net zo druk, en toch ligt het wegdek er daar beter bij. Dit kan maar twee dingen betekenen: 1) Of de inkomsten uit de verkeersbelasting worden niet gebruikt voor het aanleggen en onderhouden van wegen. 2) Of de Belgen weten niet hoe je kwaliteitsvol een weg aanlegt en onderhoudt. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Dus het geld uit de verkeersbelasting wordt waarschijnlijk gebruikt om elders gaten te dichten in de begroting.

3/ de Nederlanders controleren en straffen (incl. buitenlandse) overtreders beter. Vlamingen laten (lieten?) begaan.

skaldis 15 augustus 2009 10:14

Een autobiljet enkel voor Hollanders aub.

De schoofzak 15 augustus 2009 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4277127)
Die verwijten dat Nederlanders de Belgische wegen "kapot rijden" heb ik nooit begrepen. Met de huidige inkomsten uit de verkeersbelasting kun je prima het wegennet onderhouden. Op de Nederlandse wegen is het net zo druk, en toch ligt het wegdek er daar beter bij. Dit kan maar twee dingen betekenen: 1) Of de inkomsten uit de verkeersbelasting worden niet gebruikt voor het aanleggen en onderhouden van wegen. 2) Of de Belgen weten niet hoe je kwaliteitsvol een weg aanlegt en onderhoudt. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Dus het geld uit de verkeersbelasting wordt waarschijnlijk gebruikt om elders gaten te dichten in de begroting.

Dat is natuurlijk een andere diskussie.

Bij voorkeur in een andere draad.
Waar dan rekening gehouden wordt met het verschil tussen verwijten dat een Hollandse auto met karavan op weg naar het Zuiden, onze wegen zou "kapot rijden" ??? , dan wel "mee helpen verslijten ..."
Waar dan rekening gehouden wordt met andere kostprijzen van het verkeer, dan alleen maar aanleg en onderhoud van wegen (vb. polisie-toezicht, rechtbanken die verkeersongevallen moeten beslechten ...parkeerterreinen, minder ruimte voor andere zakes ...)

skaldis 15 augustus 2009 10:28

Als iedereen nu eens eventjes op de rem gaat staan als ze een hollander met caravan achter zich hebben ... :twisted:

Heel-Nederlander 15 augustus 2009 10:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4277003)
De discussie is opnieuw actueel.
Nederland gedraagt zich onverzettelijk tegen het uitdiepen van de Westerschelde en verstopt zich deze keer achter milieuredenen.
Wat denken wij hier, invoeren of niet ?

Och u tol invoeren ;-) wij Antwerpen blokeer ^^
Het is maar net hoe je het wilt spelen, maar wij winnen het toch wel, want we rijden gewoon via Duitsland om. De Francophonen kunnen echter niet zomaar naar Zeebrugge of Oostende omleiden of wel soms???

U wilt België een vuil spel laten spelen, is goed. Maar een smeekbede: betrek AUB alle normale Vlamingen daar niet bij okee? Dat geeft een vertekend beeld

Henri1 15 augustus 2009 10:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4277127)
Die verwijten dat Nederlanders de Belgische wegen "kapot rijden" heb ik nooit begrepen. Met de huidige inkomsten uit de verkeersbelasting kun je prima het wegennet onderhouden. Op de Nederlandse wegen is het net zo druk, en toch ligt het wegdek er daar beter bij. Dit kan maar twee dingen betekenen: 1) Of de inkomsten uit de verkeersbelasting worden niet gebruikt voor het aanleggen en onderhouden van wegen. 2) Of de Belgen weten niet hoe je kwaliteitsvol een weg aanlegt en onderhoudt. Dat laatste lijkt me onwaarschijnlijk. Dus het geld uit de verkeersbelasting wordt waarschijnlijk gebruikt om elders gaten te dichten in de begroting.

Gaan de Nederlanders ons nu ook al komen vertellen hoe we wegen moeten aanleggen ?

Henri1 15 augustus 2009 10:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heel-Nederlander (Bericht 4277188)
Och u tol invoeren ;-) wij Antwerpen blokeer ^^
Het is maar net hoe je het wilt spelen, maar wij winnen het toch wel, want we rijden gewoon via Duitsland om. De Francophonen kunnen echter niet zomaar naar Zeebrugge of Oostende omleiden of wel soms???

U wilt België een vuil spel laten spelen, is goed. Maar een smeekbede: betrek AUB alle normale Vlamingen daar niet bij okee? Dat geeft een vertekend beeld

Rijdt U maar om via Duitsland.
U koopt hier tijdens uw doortocht alleen maar ijs voor uw frigobox.
Onze wegen rijdt U kapot met "sleurhutten" en benzine koopt U in Luxemburg.

Herr Oberst 15 augustus 2009 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4277208)
Gaan de Nederlanders ons nu ook al komen vertellen hoe we wegen moeten aanleggen ?

Dat zou nog niet zo'n slecht idee zijn...

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...nderhoud.dhtml

born2bewild 15 augustus 2009 10:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4277212)
Rijdt U maar om via Duitsland.
U koopt hier tijdens uw doortocht alleen maar ijs voor uw frigobox.
Onze wegen rijdt U kapot met "sleurhutten" en benzine koopt U in Luxemburg.

welk zielig spelletje probeer jij te brengen ?

Henri1 15 augustus 2009 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door born2bewild (Bericht 4277225)
welk zielig spelletje probeer jij te brengen ?

Het is gewoon zo.
En het is logisch dat ze in Luxemburg gaan tanken, dat doen wij immers ook.

Dus baten zijn er niet, wel lasten, auto's met sleurhutten die de volgens hun slecht gemaakte Belgische wegen kapotrijden.

Bob 15 augustus 2009 11:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4277208)
Gaan de Nederlanders ons nu ook al komen vertellen hoe we wegen moeten aanleggen ?

Iemand zal het ons toch moeten vertellen.

Bob 15 augustus 2009 11:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4277212)
Rijdt U maar om via Duitsland.
U koopt hier tijdens uw doortocht alleen maar ijs voor uw frigobox.
Onze wegen rijdt U kapot met "sleurhutten" en benzine koopt U in Luxemburg.

Maar kom. Niet zo hevig tegen de Nederlands. We moeten er uiteindelijk geen 12miljard per jaar aan betalen, zoals aan de Walen.

Henri1 15 augustus 2009 11:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bob (Bericht 4277302)
Maar kom. Niet zo hevig tegen de Nederlands. We moeten er uiteindelijk geen 12miljard per jaar aan betalen, zoals aan de Walen.

Als we er deel van zouden uitmaken was dat wellicht ook aan de orde.

Jazeker 15 augustus 2009 12:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4277003)
De discussie is opnieuw actueel.
Nederland gedraagt zich onverzettelijk tegen het uitdiepen van de Westerschelde en verstopt zich deze keer achter milieuredenen.
Wat denken wij hier, invoeren of niet ?

Ah ja... we gaan onder het mom van een milieu-dossier weer eens poken in de stal van de 'ollander-belgen-haat.

Hoe doorzichtig. Niet zonder reden dat Spinoza de eerste was om op de kar te springen.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be