Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Niets betalen en toch terugtrekken van de belastingen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127339)

andev 17 augustus 2009 17:07

Niets betalen en toch terugtrekken van de belastingen?

Asielzoekers die niks verdienen trekken toch terug van belastingen
Asielzoekers die nul euro inkomsten aangeven op hun belastingbrief, hebben toch recht op een teruggave door de fiscus. Per kind krijgen ze 370 euro. LDD-Kamerlid Rob Vandevelde vindt dat "te gek".

Vorig jaar moesten alle mensen die een officiële asielaanvraag hebben lopen, voor het eerst een aangifteformulier voor de belastingen invullen. Ze zijn belastingplichtig, maar pas vorig jaar slaagde de fiscus erin hen formulieren toe te sturen.

Verwerkt
Die aangiftes zijn nu verwerkt. Voor de asielzoekers die nul euro als inkomsten hebben ingevuld, draait dat positief uit. Zoals alle andere belastingplichtigen hebben ook zij recht op "het belastingkrediet voor kinderen": 370 euro per kind ten laste. Dat wordt van de te betalen belasting afgetrokken, en wie geen belastingen moet betalen, trekt het gewoon.

Een boze OCMW-voorzitter bezorgde Kamerlid Vandevelde het aanslagbiljet van een asielzoeker die twee kinderen heeft en 740 euro "terugtrekt". Vandevelde vindt dat "wie geen belastingen betaalt, ook niets moet terugtrekken van de fiscus".

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...astingen.dhtml

... komt dan nog uit De Morgen!

Beginnen ze daar ook al het licht te zien?
Mogen we veronderstellen dat die "asielzoekers" meteen naar hun familie bellen met het goede nieuws? Hoe meer volk hoe meer leute aan het Ocmw-kantoor! Verder commentaar overbodig.

De schoofzak 17 augustus 2009 20:57

Dat was de stunt van Verafstoot met zijn negatieve belasting voor lage inkomsten.

Enkelingen die konden tellen in sossen- en abvv-kringen (maar een paar dus) hebben zich toen een kriek gelachen.

Sedertdien lach ik groen als ik daaraan terugdenk. (wat ik dus weinig doe ...)

Bob 17 augustus 2009 21:00

Zal ook wel geldig zijn voor niet asielzoekers... Uiteindelijk hebben de asielzoekers er niets mee te maken, en voor de rest krijgen we de (belastings)wetten die we verdienen.

hurricane 17 augustus 2009 21:11

Zwijg en werk door.

Woetse 19 augustus 2009 01:09

Een OCMW-voorzitter die zich kant tegen een van de enige voordelen die een asielzoeker mss heeft in dit land. Jeetje, het is triestig gesteld.

Starkad 19 augustus 2009 09:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hurricane (Bericht 4280959)
Zwijg en werk door.

22222222

420yeahbaby 19 augustus 2009 09:33

Ik heb ook mogen ondervonden hoe BE werkt....
Hoe minder ge werkt, hoe meer ge terug trekt
En hoe meer ge werkt, hoe meer ge moogt betalen :D

Ik heb in de familie iemand die altijd MOEST overwerken, niet te kiezen... crisis en piekperiodes enzo... die kon meer dan 2000 tellen !
En iemand da een heel jaar niet gewerkt had trok meer dan 1500 terug!

Starkad 19 augustus 2009 10:00

Belzjem: waar profitariaat wordt beloond en arbeid wordt verhoond.

PLEASE, GEEF ONS NOG EEN REGULARISATIEGOLFJE!

andev 19 augustus 2009 10:14

Wat draait er eigenlijk nog wel normaal in dit landje???
En je mag er liefst niets over zeggen of je bent "verzuurd", "racist" en noem maar op...
Maar we hebben een pracht van een gerechtssysteem om dat allemaal in goede banen te leiden, zoals we de laatste dagen kunnen lezen!

Indien iedereen doet alsof zijn neus bloedt "omdat dat toch niets verandert" dan zijn we nog slechter bezig, dat geeft diegenen die het verprutsen nog meer mogelijkheden...

buurman 20 augustus 2009 23:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Woetse (Bericht 4283409)
Een OCMW-voorzitter die zich kant tegen een van de enige voordelen die een asielzoeker mss heeft in dit land. Jeetje, het is triestig gesteld.

Alles wat een asielzoeker hier overkomt is een voordeel vergeleken met waar hij vandaan komt dacht ik...

Svennies 20 augustus 2009 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4283674)

Ik heb in de familie iemand die altijd MOEST overwerken, niet te kiezen... crisis en piekperiodes enzo... die kon meer dan 2000 tellen !

Misschien moet U die persoon maar eens gaan vertellen dat voor ieder overuur dat hij presteerd daarvoor méér dan 70 % belastingen dient op te betalen...

Hoe ik dat wéét, vanuit eigen ervaring natuurlijk...

Momenteel is er een bespreking aan de gang om de belasting op gepresteerde overuren minder te belasten,maar aangezien alle flexibele mensen die over het land hun overuren blijven presteren ongeacht het feit dat ze er nagenoeg niets aan dreigen over te houden én de staat er bijzonder rijkelijk aan verdiend zullen die besprekingen nog wél een hele tijd aanslepen...

Afromen,het woord dat Martens destijds zo mooi placht te gebruiken...

Mwa er is in al die tijd écht niets veranderd buiten het feit dat we dat mooie woord afromen eerder mogen vervangen door het woord uitmelken...
Tot je op pensioen gaat natuurlijk, dan ben je opeens na jarenlange trouwe uitmelkerij ineens verworden tot een last wat de staat betreft....
Conclusie,een goede belg is een dode belg,die liever niet te vroeg het loodje gaat leggen vanwege de van hem verwachte bijdragen om de staatskas te blijven spekken,maar die van staatswege uit nét lang genoeg overleefd om nét niet van zijn eerste uitbetaalde pensioen ,voor wat dat waard is te mogen genieten...

Princessje 21 augustus 2009 00:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door buurman (Bericht 4287825)
Alles wat een asielzoeker hier overkomt is een voordeel vergeleken met waar hij vandaan komt dacht ik...

hoe frusti kan men zijn...
maar niks qua sex vinden en dit forum is het slachtoffer....

:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D:-D

Marker 21 augustus 2009 14:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door 420yeahbaby (Bericht 4283674)

Ik ken enkele koppels, beide academisch geschoold en niet van de minste. Beide doen (deden) een beroep met een zeer hoog maatschappelijk nut. Ze moesten echter beide ook zoveel belastingen betalen, dat de vrouw is gestopt met werken...

Motiverend is het dus niet.

Fieseler 21 augustus 2009 14:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Marker (Bericht 4288609)
Ik ken enkele koppels, beide academisch geschoold en niet van de minste. Beide doen (deden) een beroep met een zeer hoog maatschappelijk nut. Ze moesten echter beide ook zoveel belastingen betalen, dat de vrouw is gestopt met werken...

Motiverend is het dus niet.

nu komt er seffes een wijsneus vertellen dat de belastingen geplafoneerd zijn op 50%...zonder de sociale en andere (on)zekerheden te vergeten te vermelden als pure belastingen...
en dan hebben we het nog slechts over de direkte hé...

roger verhiest 21 augustus 2009 15:05

De zeer intelligente harde werkers die 70 % rechtstreekse en onrechtstreekse belastingen betalen, sociale zekerheidsbijdragen enz.. moeten zo vlug ze kunnen emigreren en zich verstigen in de armste landen ter wereld waar de belastingen nooit hoger zijn dan 18% & meestal zo tussen de 2 en 12 % schommelen; ze bewijzen daarmee niet alleen zichzelf maar ook de ganse mensheid een dienst : die landen hebben nl. een hoge nood aan bekwame ondernemers, dokters, onderwijzers, ingenieurs enz..

Ik weet echt niet waarop die mensen wachten ... de rijkdom en de luxe wachten daar ahw...

Bob 21 augustus 2009 19:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Woetse (Bericht 4283409)

En een van de andere voordelen is dan gratis kost en inwoon genieten...

Bob 21 augustus 2009 19:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door roger verhiest (Bericht 4288670)
De zeer intelligente harde werkers die 70 % rechtstreekse en onrechtstreekse belastingen betalen, sociale zekerheidsbijdragen enz.. moeten zo vlug ze kunnen emigreren en zich verstigen in de armste landen ter wereld waar de belastingen nooit hoger zijn dan 18% & meestal zo tussen de 2 en 12 % schommelen; ze bewijzen daarmee niet alleen zichzelf maar ook de ganse mensheid een dienst : die landen hebben nl. een hoge nood aan bekwame ondernemers, dokters, onderwijzers, ingenieurs enz..

Ik weet echt niet waarop die mensen wachten ... de rijkdom en de luxe wachten daar ahw...

Nu, er zijn wel een massa leuke landen met belastingenvoeten, beduidend lager dan de Belgische (Australie, Canada...). Aan missionariswerk doen, schijnt mij meer iets te zijn, voor idealisten.

Bob 21 augustus 2009 20:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fieseler (Bericht 4288649)
nu komt er seffes een wijsneus vertellen dat de belastingen geplafoneerd zijn op 50%...zonder de sociale en andere (on)zekerheden te vergeten te vermelden als pure belastingen...
en dan hebben we het nog slechts over de direkte hé...

...en dan hebben we het nog niet over die leukerds die de krisis willen oplossen door nog hogere belastingen...
Belgie als absolute koploper, wat de belastingsontvangsten betreft (helaas ook wat de staatsuitgaven betreft).

bloedluiskieken 21 augustus 2009 20:34

Blijkbaar kunnen die asielzoekers, die meestal geen letter nederlands kunnen lezen, als het er op aan komt plots wel nederlands lezen! Als het voor centen te trekken is, praten en lezen ze nederlands als de beste!

Cynicus4 22 augustus 2009 05:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door andev (Bericht 4280552)
Asielzoekers die niks verdienen trekken toch terug van belastingen
Asielzoekers die nul euro inkomsten aangeven op hun belastingbrief, hebben toch recht op een teruggave door de fiscus. Per kind krijgen ze 370 euro. LDD-Kamerlid Rob Vandevelde vindt dat "te gek".

Vorig jaar moesten alle mensen die een officiële asielaanvraag hebben lopen, voor het eerst een aangifteformulier voor de belastingen invullen. Ze zijn belastingplichtig, maar pas vorig jaar slaagde de fiscus erin hen formulieren toe te sturen.

Verwerkt
Die aangiftes zijn nu verwerkt. Voor de asielzoekers die nul euro als inkomsten hebben ingevuld, draait dat positief uit. Zoals alle andere belastingplichtigen hebben ook zij recht op "het belastingkrediet voor kinderen": 370 euro per kind ten laste. Dat wordt van de te betalen belasting afgetrokken, en wie geen belastingen moet betalen, trekt het gewoon.

Een boze OCMW-voorzitter bezorgde Kamerlid Vandevelde het aanslagbiljet van een asielzoeker die twee kinderen heeft en 740 euro "terugtrekt". Vandevelde vindt dat "wie geen belastingen betaalt, ook niets moet terugtrekken van de fiscus".

http://www.demorgen.be/dm/nl/989/Bin...astingen.dhtml

... komt dan nog uit De Morgen!

Beginnen ze daar ook al het licht te zien?
Mogen we veronderstellen dat die "asielzoekers" meteen naar hun familie bellen met het goede nieuws? Hoe meer volk hoe meer leute aan het Ocmw-kantoor! Verder commentaar overbodig.

Onze openbare financiën staan er zeer slecht voor. Overal waar er kan bespaard worden, moet er dan ook worden bespaard. De terugbetaalbare belastingkredieten voor kinderen ten laste kunnen dan ook maar beter worden afgeschaft.

Het is overigens weer eens die brave werkende middenklasse die uiteindelijk opdraait voor die terugbetaalbare belastingkredieten voor kinderen ten laste.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:24.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be