Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Wat is een Vlaming? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127555)

Sjaax 23 augustus 2009 09:50

Wat is een Vlaming?

Het lijkt zo makkelijk zich op te beroepen op het eigen volk. Maar als je het concreet maakt, blijkt een Vlaming onmogelijk te definiëren.

Is een Vlaming in Vlaanderen geboren? Hoeft niet persé natuurlijk. Iemand kan toevallig in het buitenland worden geboren, omdat z'n ouders daar op een bepaald moment wonen en werken.
Klapt een Vlaming Vlaams? Ja, dat lijkt me wel logisch. Maar wat is Vlaams? Er bestaat geen standaard Vlaams, zoals er standaard Nederlands bestaat. Is verder iedereen die Vlaams spreekt, ook met een niet-Belgische nationaliteit een Vlaming?
Zijn Zeeuws-Vlamingen Vlamingen? Of zijn het Nederlanders? Een soortgelijke vraag geldt voor Frans Vlamingen.
Zou er een Vlaams paspoort moeten worden ingevoerd? Maar dan krijg je dezelfde problemen als met een Belgisch paspoort. Er lopen tal van mensen rond met een Belgisch paspoort, waarvan je pas gelooft dat het Belgen zijn als je het paspoort ziet.
Herken je een Vlaming aan zijn kop? Laten we het daar maar helemaal niet over hebben.

Omar Torrijos 23 augustus 2009 09:53

Ne Vlaming? Doorgaans een achterbaks mormel, karakterieel een slappe vod en zo ambitieloos als een glas water.

Raf 23 augustus 2009 10:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4291386)
Wat is een Vlaming?

Een inwoner van de provincies Oost- of West-Vlaanderen.

vlijmscherp 23 augustus 2009 10:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4291425)

lap, nog zo enen die de realiteit negeert. Dus volgens jou kunnen enkel de Oost- en West-Vlamingen voor het Vlaams Parlement kiezen en mogen enkel Oost-en West-Vlamingen in de Vlaamse regering zitten?

en wat doe je met de Zeeuws-Vlamingen en de Frans-Vlamingen????

Raf 23 augustus 2009 10:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp (Bericht 4291428)
lap, nog zo enen die de realiteit negeert. Dus volgens jou kunnen enkel de Oost- en West-Vlamingen voor het Vlaams Parlement kiezen en mogen enkel Oost-en West-Vlamingen in de Vlaamse regering zitten?

en wat doe je met de Zeeuws-Vlamingen en de Frans-Vlamingen????

Ach, ik ben ruimdenkend. Die mogen van mij ook voor het Vlaams Parlement kiezen en in de Vlaamse regering zitten. ;-)

Zelfs Limburgers en Brabanders mogen dat, wat mij betreft. Antwerpenaren natuurlijk niet. Da's nogal evident. :-P

Starkad 23 augustus 2009 10:53

Citaat:

Ja, wees gerust, in het Onafhankelijke Vlaanderen zwaaien zij de plak. Antwerpenaren zijn dandy's met grote muilen, Vlaams-Brabanders moeten den Waalschen bezetter trotseren en de Limburgers zijn te zachtmoedig.

Ik weet niet hoe het bij u op het bedrijf zit, maar alle grote mannen hier zijn West-Vlamingen.

Cisalpina 23 augustus 2009 11:15

Citaat:

Herken je een Vlaming aan zijn kop? Laten we het daar maar helemaal niet over hebben.

Ja. Er zijn mensen met wat ik ervaar als een Vlaamse kop en die herken ik wel in het buitenland.

Goede vraagjes, trouwens, die je daar stelt in je openingspost. Niet zo 1-2-3 te beantwoorden.
Je kan het nog verder trekken: ik voel me bijvoorbeeld niet zo'n Belg, maar betekent dat dat ik er effectief geen ben?

Marie van de koster 23 augustus 2009 12:30

Citaat:

Het lijkt zo makkelijk zich op te beroepen op het eigen volk. Maar als je het concreet maakt, blijkt een Vlaming onmogelijk te definiëren.

Is een Vlaming in Vlaanderen geboren? Hoeft niet persé natuurlijk. Iemand kan toevallig in het buitenland worden geboren, omdat z'n ouders daar op een bepaald moment wonen en werken.
Klapt een Vlaming Vlaams? Ja, dat lijkt me wel logisch. Maar wat is Vlaams? Er bestaat geen standaard Vlaams, zoals er standaard Nederlands bestaat. Is verder iedereen die Vlaams spreekt, ook met een niet-Belgische nationaliteit een Vlaming?
Zijn Zeeuws-Vlamingen Vlamingen? Of zijn het Nederlanders? Een soortgelijke vraag geldt voor Frans Vlamingen.
Zou er een Vlaams paspoort moeten worden ingevoerd? Maar dan krijg je dezelfde problemen als met een Belgisch paspoort. Er lopen tal van mensen rond met een Belgisch paspoort, waarvan je pas gelooft dat het Belgen zijn als je het paspoort ziet.

Het is een moeilijke vraag. Het heeft vooral met gevoel te maken. Ik ben geboren en getogen in Vlaanderen, ik hou van Vlaanderen, ik voel me 100 % Vlaming. Mijn zuster zegt dat ze in België geboren is en voelt zich Belg.
Wat is een Vlaming? Je kan die vraag stellen in gelijk welk volk.
Wat is een Duitser? Een Beier en een Pruis zijn heel verschillend. Wat is een Fransman? Vergelijk een Frans-Vlaming (!?) met een Provencaal. Zo kunnen we nog wel even doorgaan.
Het land waar je woont met respect behandelen, daar draait het om. En als je er geboren bent en je ouders en mogelijk hun ouders ook is liefde voor dat land dat je op zijn bodem laat leven, heel normaal.

Sjaax 23 augustus 2009 13:34

Citaat:

Gebiedsdenken is wel heel simpel. Misschien moeten we het inderdaad wel zo simpel houden. Als je toevallig verhuist, naar Brussel bvb, houd je op Vlaming te zijn. Daarentegen kan bvb een Chinees die een restaurant in Brugge opent meteen ook Vlaming zijn. Maar ik denk dat velen het niet eens zullen zijn met zo'n simpele definitie.

Raf 23 augustus 2009 13:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sjaax (Bericht 4291755)
Gebiedsdenken is wel heel simpel. Misschien moeten we het inderdaad wel zo simpel houden. Als je toevallig verhuist, naar Brussel bvb, houd je op Vlaming te zijn. Daarentegen kan bvb een Chinees die een restaurant in Brugge opent meteen ook Vlaming zijn. Maar ik denk dat velen het niet eens zullen zijn met zo'n simpele definitie.

Waarom willen die flamins de zaken toch altijd nodeloos gecompliceerd maken? Het leven kan zo eenvoudig zijn...

born2bewild 23 augustus 2009 13:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Starkad (Bericht 4291469)

Ik weet niet hoe het bij u op het bedrijf zit, maar alle grote mannen hier zijn West-Vlamingen.

:oops:

Scherven A. Mok 23 augustus 2009 13:42

Een Vlaming is een droedel, niet te verwarren met branding.

ICE-MAN 23 augustus 2009 13:51

Enkele jaren geleden vroeg een Ierse vriend me eens "hoe zit dat nu feitelijk in mekaar in jullie land met de vlamingen en de walen en brussel en zo.. ?"

Een zestal landgenoten van verschillende pluimage (en politieke overtuiging) hebben toen getracht om het politieke landschap een beetje te schetsen en een voor een buitenlander zo verstaanbaar mogelijk situatiebeeld te geven...

mijn ierse vriend David luisterde gedurende enkele uren naar het relaas dronk nog eens van zijn guiness en zei toen "So, as I get it.... a Flamish guy is someone who spreads his legs, you kick him in his balls and he says thank you !" (een vlaming is iemand die in spreidstand staat, je schopt hem in z'n ballen..... en hij zegt dank u !)

erg.... om dit van een buitenlander te moeten horen, maar eigelijk heeft hij gelijk !:oops:

Raf 23 augustus 2009 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN (Bericht 4291775)
Enkele jaren geleden vroeg een Ierse vriend me eens "hoe zit dat nu feitelijk in mekaar in jullie land met de vlamingen en de walen en brussel en zo.. ?"

Een zestal landgenoten van verschillende pluimage (en politieke overtuiging) hebben toen getracht om het politieke landschap een beetje te schetsen en een voor een buitenlander zo verstaanbaar mogelijk situatiebeeld te geven...

mijn ierse vriend David luisterde gedurende enkele uren naar het relaas dronk nog eens van zijn guiness en zei toen "So, as I get it.... a Flamish guy is someone who spreads his legs, you kick him in his balls and he says thank you !" (een vlaming is iemand die in spreidstand staat, je schopt hem in z'n ballen..... en hij zegt dank u !)

erg.... om dit van een buitenlander te moeten horen, maar eigelijk heeft hij gelijk !:oops:

Je zou toch moeten proberen om je verzinseltjes ietwat geloofwaardig te maken.

ICE-MAN 23 augustus 2009 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4291778)
Je zou toch moeten proberen om je verzinseltjes ietwat geloofwaardig te maken.

Blijkbaar heb je nog nooit eens de vraag gekregen in het buitenland door iemand die ons land niet kent, of ben je mss nog nooit buiten de landsgrenzen geweest ??? je mag het van mij altijd eens proberen, k'wens je véél succès en als je gaat vertellen hoe het er hier werkelijk aan toe gaat geloven ze je voor geen meter !

Raf 23 augustus 2009 14:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ICE-MAN (Bericht 4291788)
Blijkbaar heb je nog nooit eens de vraag gekregen in het buitenland door iemand die ons land niet kent, of ben je mss nog nooit buiten de landsgrenzen geweest ??? je mag het van mij altijd eens proberen, k'wens je véél succès en als je gaat vertellen hoe het er hier werkelijk aan toe gaat geloven ze je voor geen meter !

Ik ben in mijn leven al vaak in het buitenland geweest en in heel wat verschillende landen. ALS ze België (laat staan Vlaanderen) daar al kennen, kreeg ik nog nooit de vraag om de politieke situatie hier uit de doeken te doen om de doodsimpele reden dat dat de meeste mensen gewoon geen barst interesseert. En jij gaat ons hier komen wijsmaken dat een Ierse kennis enkele uren geluisterd heeft naar jouw relaas? Lamenielacheuh...

Vette Pois(s)on 23 augustus 2009 14:36

Vraag het anders es aan de Walen?

the_dude 23 augustus 2009 14:37

is het niet wie?
Vlamingen komen uit Vlaanderen, net zoals Limburgers uit Limburg komen en Brabanders uit Brabant. Waarom deze 2 laatsten hun territorium niet willen erkennen en altijd maar over vlaanderen spreken vraag ik mij ook dikwijls af.

Herr Oberst 23 augustus 2009 14:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4291813)
Ik ben in mijn leven al vaak in het buitenland geweest en in heel wat verschillende landen. ALS ze België (laat staan Vlaanderen) daar al kennen, kreeg ik nog nooit de vraag om de politieke situatie hier uit de doeken te doen om de doodsimpele reden dat dat de meeste mensen gewoon geen barst interesseert. En jij gaat ons hier komen wijsmaken dat een Ierse kennis enkele uren geluisterd heeft naar jouw relaas? Lamenielacheuh...

Misschien moet u eens buiten uw vertrouwd milieu komen.

Herr Oberst 23 augustus 2009 14:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door the_dude (Bericht 4291827)
is het niet wie?
Vlamingen komen uit Vlaanderen, net zoals Limburgers uit Limburg komen en Brabanders uit Brabant. Waarom deze 2 laatsten hun territorium niet willen erkennen en altijd maar over vlaanderen spreken vraag ik mij ook dikwijls af.

Volgens uw redenering zouden Limburgers zich Loonse Graafschappers moeten noemen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be