![]() |
Turkse studente ontdekt nieuwe energiebron
http://www.greenbang.com/turkish-tee...ect_11251.html
Uit regenwater kan nu electriciteit opgewekt worden. |
Citaat:
|
Dat het regenwater van tegenwoordig zo zuur is dat het electriciteit produceert...
|
Citaat:
|
Citaat:
Ja, in Turkije ook. En das dan nog maar appelsiensap in vergelijking met wat er in bv. India of China uit de lucht valt. |
Citaat:
|
Heeft iemand effectief dat artiekel gelezen ?
Piezos die de kinetische energie gebruiken...geen zure regen en shit ;) |
De kinetische energie gebruiken van een regendruppel.
Goed plan, mare, dat doen we al een tijdje, iets grootschaliger, met stuwmeren. |
En ik betwijfel het of ze ooit de energie die ze in zo een piezo moeten stoppen om hem te fabriceren er uit halen ;)
|
Ik vraag mij af wat de jaargemiddelde vermogensdichtheid per vierkante meter is. 30 microwatt per vierkante meter of zo ? :-)
|
Ons dakoppervlak, 50m²
Hoogte van de afvoerpijp, 7 meter(+2 meter tot het riool onder de grond). Gemiddelde regelval in België 820mm per m² Je kan perfect uitrekenen hoeveel "waterkracht" je kan winnen vanuit onze regenwater afvoerpijpen. |
Citaat:
We krijgen dus op een vierkante meter ongeveer 820 kg regen aan een snelheid van 7 m/s. De kinetische energie daarvan is 1/2 x 820 kg x (7 m/s)^2 = 20 KJ. 20 kilojoule op een jaar, ofte 640 microwatt als continu vermogen. Dat in de veronderstelling dat die kinetische energie perfect met 100% efficientie in stroom wordt omgezet. 640 MICROWATT per vierkante meter als continu vermogen. Mijn grapje zat er dus een factor 20 naast... :-) Of nog anders gezegd: met een HECTARE van zo'n systeem piezoplaat kan je continu 6 Watt opwekken. Je GSM opladen bijvoorbeeld :-) |
Citaat:
|
Klopt Freddie, maar uiteindelijk is het water in een stuwmeer water dat met zonne-energie uit zee naar boven is gebracht, en dan word dat potentieel door middel van de stuwmeren en generatoren in electriciteit omgezet.
|
Citaat:
|
Stel dat het piëzo-elementje €0.00001 kost per mm².
Dan is die 1 hectare bekleed 100 000 000 000 mm², oftewel €1 000 000. Dan ben je beter af met een schetenvangende trechter en een miniatuur gasturbine. Da's een factor 1000 goedkoper voor eenzelfde energieopbrengst. |
Je kan die dingen ook onder de vloer aanbrengen. Als je dan electriciteit nodig hebt moet je eventjes gaan hoppen of tap-dansen oid.
|
Turkse Nederlander.
Een hometrainer. Een generator. Een tachometer. Een betonstrijker in zijn reet. |
Citaat:
Ik wou grappig doen. |
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:59. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be