Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Defoort neemt ontslag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127729)

Kapitein Nemo 27 augustus 2009 09:53

Defoort neemt ontslag

Citaat:

Eric Defoort, de 'linkse en veranderingsgezinde' voorzitter van de Vlaamse Volksbeweging (VVB), bood gisteren op het dagelijks bestuur zijn ontslag aan. Omdat hij, zei hij aan De Standaard, in de raad van bestuur van de VVB 'geen overtuigde meerderheid vond voor zijn keuzen en strategische opties'.

Eric Defoort (66) werd in 2007 voorzitter van de VVB. Hij kwam uit de Vlaamse Beweging, stapte in de jaren tachtig mee in de door Karel Van Miert 'opengebroken' SP, werkte mee aan het links-Vlaamse 'Sienjaal' van Maurits Coppieters en Norbert De Batselier, keerde terug naar de Volksunie waarvan hij in de nadagen nog even ondervoorzitter was.

Defoort was in 2007 de enige kandidaat-VVB-voorzitter. Zijn voorgangster, Rita De Bont, moest ontslag nemen toen ze kamerlid werd, voor Vlaams Belang.

Defoort had twee ambities. Hij wou de VVB ontdoen van haar rechts imago. De VVB verenigt iedereen die Vlaamse onafhankelijkheid in Europa nastreeft, van links tot rechts, zei hij.

Hij vormde ook mee de Gravensteengroep, een groep linkse intellectuelen en kunstenaars met onder anderen Etienne Vermeersch, die zich afzet tegen het adagium van sommige linksen dat 'wat Vlaams is, rechts is'; ze gaven een linkse ideologische grondslag aan de Vlaamse autonomie.

Daarnaast wilde Defoort de boodschappen en actievormen van de VVB vernieuwen. 'De strijd voor BHV en de Vlaamse Rand hard voortzetten, maar ook andere punten nastreven en andere actievormen hanteren dan de klassieke betogingen en protestacties.' Hij zag de VVB minder als een ledenvereniging, maar als een 'beweging', de 'Amnesty International voor Vlaamse autonomie'.

Wie of wat hem afremde, zei hij niet. Maar 'als men mij niet volgt, kan men beter een andere voorzitter kiezen en kan ik mijn tijd ook anders gebruiken', zei hij.

De organisaties die samen 'de Vlaamse Beweging' vormen en waarvan de strijd uitmondde in de enorme veranderingen die België en Vlaanderen de afgelopen 40 jaar ondergingen, blijken het zelf vreselijk moeilijk te hebben met interne veranderingen.
Bron: De Standaard

Zwartengeel 27 augustus 2009 10:19

Geen goede zaak, vind ik.

backfire 27 augustus 2009 11:04

Neen, niet goed. Vervoort's pogingen om de VVB uit die rechtse 'waas' te krijgen, waren verdienstelijk.

Zeno! 27 augustus 2009 11:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4299468)

Idd. Slechte zaak.

Ernst Niessen 27 augustus 2009 11:32

Ik ken Vervoort niet en ik kan dus ook niet over hem oordelen. Het is uiteraard wel een goede zaak om de Vlaamse Beweging en de Groot-Nederlandse te ontdoen en blijvend te vrijwaren van (extreem-)rechtse sentimenten, een beeld dat belgicisten en Belgischgezinde kringen nog wel eens willen uitdragen om aldus België te handhaven.

solidarnosc 27 augustus 2009 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door backfire (Bericht 4299565)
Neen, niet goed. Vervoort's pogingen om de VVB uit die rechtse 'waas' te krijgen, waren verdienstelijk.

Tja als 90% van de Vlaams-Nationalisten rechts is dan kan een linkse voorzitter dienen als een schaamlap om dat te verbergen en dat lukt wellicht zolang ie bereid is om een rechtse koers te volgen.

robert t 27 augustus 2009 14:12

Citaat:

Ik vind dit een uiterst goede zaak. 80 % van de Vlaamse bevolking stemt rechts tot uiterst rechts. Iemand die de Vlaamse beweging wil reduceren tot een politiek correct denkend Vlaams clubje van linkse signatuur hoort niet thuis in de VVB.
Toch niet als voorzitter.

F.Lurk 27 augustus 2009 14:19

Ze kunnen misschien meteen heel die Vvb opdoeken. Een zinloze organisatie geworden.......

Metternich 27 augustus 2009 14:24

Zoals Stevaert zei: "Jagen doe je niet met de fanfare op kop". Zo kan je ook geen diepgaande veranderingen krijgen door te beginnen met heel de basis uit te schelden.

Txiki 27 augustus 2009 14:51

Ten eerste is het Defoort, en niet Vervoort. :roll:

Ten tweede: typisch Defoort. Nee, het is geen goede zaak dat hij ontslag neemt. Maar, hij heeft nooit, maar dan ook nooit, enige moeite gedaan om personen uit de linkse pool van de Vlaamse Beweging aan te spreken om mee te werken. Omgekeerd is hem die medewerking wel meer dan eens aangeboden geweest. Maar het was nooit nodig. Zeggen dat de meerderheid in de VVB hem niet volgt, is niks nieuws. Hij heeft geen enkele moeite gedaan om daar iets aan te doen.

Hij wilde berg spelen, terwijl hij Mohammed was. (cfr. Als de berg niet naar Mohammed komt, zal Mohammed naar de berg moeten gaan).

Defoort mag dan al wel een linkse zijn, hij is een opper-individualist. Daarin is hij niets veranderd.

BWarrior 27 augustus 2009 16:07

Ik vind deze interne ruzies onder Vlaamsgezinden nuttig ;-)

BWarrior 27 augustus 2009 16:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk (Bericht 4300055)
Ze kunnen misschien meteen heel die Vvb opdoeken. Een zinloze organisatie geworden.......

Ik zou graag een radicale voorzitter willen. Zit er niemand in het Comité van de Ijzerwake ofzo die wil?:lol:

filosoof 27 augustus 2009 16:12

Citaat:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 4300036)
Ik vind dit een uiterst goede zaak. 80 % van de Vlaamse bevolking stemt rechts tot uiterst rechts. Iemand die de Vlaamse beweging wil reduceren tot een politiek correct denkend Vlaams clubje van linkse signatuur hoort niet thuis in de VVB.
Toch niet als voorzitter.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door BWarrior (Bericht 4300303)
Ik zou graag een radicale voorzitter willen. Zit er niemand in het Comité van de Ijzerwake ofzo die wil?:lol:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen
Ik ken Vervoort niet en ik kan dus ook niet over hem oordelen. Het is uiteraard wel een goede zaak om de Vlaamse Beweging en de Groot-Nederlandse te ontdoen en blijvend te vrijwaren van (extreem-)rechtse sentimenten, een beeld dat belgicisten en Belgischgezinde kringen nog wel eens willen uitdragen om aldus België te handhaven. ]Ik ken Vervoort niet en ik kan dus ook niet over hem oordelen. Het is uiteraard wel een goede zaak om de Vlaamse Beweging en de Groot-Nederlandse te ontdoen en blijvend te vrijwaren van (extreem-)rechtse sentimenten, een beeld dat belgicisten en Belgischgezinde kringen nog wel eens willen uitdragen om aldus België te handhaven.

Kapellekes ruzie tussen zéér rechts, extreem rechts en nog extremer rechts..

system 27 augustus 2009 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door F.Lurk (Bericht 4300055)

Elke organisatie heeft een betekenis. Bij sommige organisaties heeft die betekenis niet veel te betekenen. Maar dat is ook een betekenis.

BWarrior 27 augustus 2009 16:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door filosoof (Bericht 4300307)

:lol: Inderdaad.

robert t 27 augustus 2009 16:36

Citaat:

Er zit iemand tussen die niet in het rijtje hoort. De vraag is wie? Onze dorpsfilosoof laat hier toch een steekje vallen.

BWarrior 27 augustus 2009 16:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 4300360)
Er zit iemand tussen die niet in het rijtje hoort. De vraag is wie? Onze dorpsfilosoof laat hier toch een steekje vallen.

"zeer rechts" hoort er inderdaad misschien niet tussen ;-)

Zwartengeel 27 augustus 2009 16:52

Citaat:

Tiens, ben ik zéér rechts, extreem rechts of nog extremer rechts? Vooruit, we leren bij. Jammer dat ik het zelf niet wist...

Zwartengeel 27 augustus 2009 16:54

Citaat:

En waar precies wordt er hier 'ruzie' gemaakt? Ik ben even niet mee, hoor. Kun je even duiden?

BWarrior 27 augustus 2009 17:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4299612)
Ik ken Vervoort niet en ik kan dus ook niet over hem oordelen. Het is uiteraard wel een goede zaak om de Vlaamse Beweging en de Groot-Nederlandse te ontdoen en blijvend te vrijwaren van (extreem-)rechtse sentimenten.

De drie "V"-partijen zijn niet meteen "links" :roll:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be