![]() |
Esc
De nieuwe hype in verkeersveiligheid is ESC: Electronic Skid Control. Nooit meer slippen met andere woorden.
Zit nu al op vele auto's maar wordt binnen enkele jaren standaard op alle auto's. De winst in verkeersveiligheid wordt zeer hoog ingeschat. Volgens dit artikel ( http://www.fiafoundation.org/news/ar...ndEstonia.aspx ) zou ESC in Europa voor 4000 verkeersdoden minder per jaar zorgen. Het Amerikaanse NHTSA schat de winst nog hoger in ( http://www.nhtsa.dot.gov/portal/site...3ab10cba046a0/ ): 5300 tot 9600 verkeersdoden minder in de VS. Ergens heb ik daar een deja-vu gevoel bij. ABS was destijds toch ook zo een technische doorbraak waarmee grote hoeveelheden levens zouden worden gespaard? Maar na jaren ervaring blijkt de werkelijkheid toch anders te zijn, zoals in deze studie wordt beschreven ( http://www-nrd.nhtsa.dot.gov/Pubs/811182.PDF ). Het is een Amerikaanse studie gepubliceerd door het betrouwbare NHTSA. De conclusie is: ABS has close to a zero net effect on fatal crash involvements. ABS is quite effective in nonfatal crashes. |
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Idem, fel overdreven blabla, ook door slechte communicatie dachten bepaalde bestuurders "nu wordt mijn remweg korter", terwijl het helemaal niets daarmee te maken heeft, in sommige gevallen wordt de remweg zelfs iets langer. Daarbij waren er die het pedaal niet tot op de bodem doordrukten, wat men met ABS juist wel moet doen bij een noodrem. ABS is een antiblokkeersysteem bij het remmen dat toelaat nog uit te wijken of te blijven sturen ondanks men het rempedaal vol indrukt, de wielen "rollen nog voldoende", en de auto blijft bestuurbaar. En vergeet niet direkt te kijken naarwaar men heenstuurt, dus in de vrije ruimte en niet naar de hindernis of het obstakel (boom, paal)... Bij geblokkeerd remmen zonder ABS schuift de auto stuurloos verder... voor te sturen moet men kort van de rem, mensen vergeten dat in paniek... Citaat:
ESP schat ik wel iets hoger in als ABS, omdat 1. "voorrangnegaties van anderen, daardoor uitwijken..." en 2. "zelf de controle over het stuur verliezen door onaangepaste snelheid" hoofdoorzaken zijn van ongevallen. |
Citaat:
Mensen gaan niet veranderen, hoezeer linkse Jakobijnen en juristen ook zullen proberen. Mensen maken fouten. Mensen maken menselijke beoordelingen omtrent veilige snelheid, tussenafstand, remafstand, enz. Er is een onmiskenbare grens aan hoeveel de verkeersveiligheid kan worden verhoogd door preventief (bvb. rijopleiding) of repressief op te treden. Verkeersveiligheid verhogen moet men dus vooral doen door de infrastructuur aan te passen, en door de auto's veiliger te maken. Voorkomen dus dat menselijk gedrag en menselijke fouten leiden tot ongevallen en slachtoffers. |
There is no Esc !
|
Citaat:
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door PeterCC: Citaat:
enkel Mitsubishi gebruikt Skid: Citaat:
Citaat:
|
De wetten van de fysica gaat dat systeem toch nooit kunnen omzeilen, dus, eigenlijk wat Micele zei. Nu, allemaal goed en wel, zolang we het maar kunnen uitschakelen als we willen. Niks zo ambetant als plots vermogen verliezen als uw kont uitbreekt en ge wilt met de power corrigeren :)
Mijn lievelingslampke op 't dashbord. ![]() dsc off!!! 8-) |
Citaat:
![]() I can has one! I haz hint... it is a left upside thingzie. |
:-)
|
Citaat:
Vroeg ik dan doodleuk: en voel je zo uw rempedaal niet trillen ? Ja zegt ze. Ik zeg wel, dat is omdat je te hard rijdt, en de auto zijn ABS werkt, en dus moet ingrijpen dat je aan het slippen bent. Ah... |
Citaat:
En item 2 lijkt me alleen oplosbaar mits een wijziging van de fysica, maw niet met ESC. |
Citaat:
1) Dikwijls kom je in een slip als je uitwijkt en remt (of omgekeerd), en probeert op de weg te blijven. 2) Onaangepaste snelheid (bocht, glad wegdek, enz...) en daardoor niet uit de slip komen is controle over het stuur verliezen. Jij schreef toch: Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:24. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be