Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Er bestaan nog eerlijke mensen ! (https://forum.politics.be/showthread.php?t=127974)

webzwerver 2 september 2009 17:05

Er bestaan nog eerlijke mensen !

Een verantwoordelijke van een winkel in het Noorden van Frankrijk vind in een hoop afval, achtergelaten naast de vuilbak van zijn winkel een blikken doos met 100.000 euros in + een envelloppe met een adres erop. Wat doet deze man ? Hij begeeft zich onmiddellijk naar het adres vermeld op de envelloppe , waar hij een gezin aantreft die aan het verhuizen zijn. Na de eerste verbazing, en genomen inlichtingen blijkt de blikken koekendoos aan de vrouw haar ouders te behoren, die dit gespaard hebben voor hun oude dag. De doos was na een grote kuis per ongeluk weggegooid.
Wie zou er gehandeld hebben als deze eerlijke mens ? Wees eerlijk, je zit hier toch anoniem.
Ik moet toegeven dat als ik zulk een som naast mijn vuilbak vind, dus van mensen die hun smeerlapperij bij mij komen afzetten, ik dat geld behoud. Ben ik nu oneerlijk ?
Bron : Yahoo Actualités

bgf324 2 september 2009 17:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver (Bericht 4311777)
Een verantwoordelijke van een winkel in het Noorden van Frankrijk vind in een hoop afval, achtergelaten naast de vuilbak van zijn winkel een blikken doos met 100.000 euros in + een envelloppe met een adres erop. Wat doet deze man ? Hij begeeft zich onmiddellijk naar het adres vermeld op de envelloppe , waar hij een gezin aantreft die aan het verhuizen zijn. Na de eerste verbazing, en genomen inlichtingen blijkt de blikken koekendoos aan de vrouw haar ouders te behoren, die dit gespaard hebben voor hun oude dag. De doos was na een grote kuis per ongeluk weggegooid.
Wie zou er gehandeld hebben als deze eerlijke mens ? Wees eerlijk, je zit hier toch anoniem.
Ik moet toegeven dat als ik zulk een som naast mijn vuilbak vind, dus van mensen die hun smeerlapperij bij mij komen afzetten, ik dat geld behoud. Ben ik nu oneerlijk ?
Bron : Yahoo Actualités

Nee, u bent slechts een mens. :-o

willem1940NLD 2 september 2009 17:43

Niet iedereen verdraagt de gedachte, ergens "oneerlijk" aan te zijn gekomen ten nadele van iemand anders; ik weet niet of zoiets is aangeleerd dan wel aangeboren.

Flanelcondoom 2 september 2009 17:44

Ik weet niet wat ik zou doen.

Raf 2 september 2009 17:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver (Bericht 4311777)
Ben ik nu oneerlijk ?

Ja.

longhorn 2 september 2009 17:50

Hangt ervan af wiens adres op die koekendoos staat. Als het Graaf Lippens is, dan zou ik de weg naar Knokke misschien wel niet vinden.

webzwerver 2 september 2009 17:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4311826)
Niet iedereen verdraagt de gedachte, ergens "oneerlijk" aan te zijn gekomen ten nadele van iemand anders; ik weet niet of zoiets is aangeleerd dan wel aangeboren.

Oneerlijk, oneerlijk...Het gaat hier niet om iemand bestelen of bedriegen, maar wel om een som geld, gevonden naast uw eigen vuilbak, waar iemand die daarvoor niet uitgenodigd was, zijn afval is komen wegsmijten...En zich vergist heeft, en ook zijn spaarpot weggezwierd heeft. Maar zelfs d�*t weet je allemaal niet. Je vind gewoon die som geld daar, als uit de lucht gevallen. Je kan dat beschouwen als een geluk, een buitenkansje. Niets oneerlijk daarin vind ik.

De schoofzak 2 september 2009 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4311839)
Hangt ervan af wiens adres op die koekendoos staat. Als het Graaf Lippens is, dan zou ik de weg naar Knokke misschien wel niet vinden.

Hoe ? Zoudt ge zelfs de lege doos niet terugbrengen ??

webzwerver 2 september 2009 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4311839)

:-)

willem1940NLD 2 september 2009 18:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver (Bericht 4311857)
Oneerlijk, oneerlijk...Het gaat hier niet om iemand bestelen of bedriegen, maar wel om een som geld, gevonden naast uw eigen vuilbak, waar iemand die daarvoor niet uitgenodigd was, zijn afval is komen wegsmijten...En zich vergist heeft, en ook zijn spaarpot weggezwierd heeft. Maar zelfs d�*t weet je allemaal niet. Je vind gewoon die som geld daar, als uit de lucht gevallen. Je kan dat beschouwen als een geluk, een buitenkansje. Niets oneerlijk daarin vind ik.

Toch verdraagt niet iedereen, voor zichzelf, zulke gedachte.

webzwerver 2 september 2009 18:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4311838)
Ja.

Hoela ! Een strenge meneer hier !
Wie zonder zonden is, smijt de 1 ste steen !

webzwerver 2 september 2009 18:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD (Bericht 4311863)
Toch verdraagt niet iedereen, voor zichzelf, zulke gedachte.

Die gedachte is mischien wel licht afhankelijk van hoe je eigen bankrekening gevuld is, denk je niet ? Als je in het rood staat, zou je wel eens geneigd kunnen zijn om te denken dat dit een geschenk van god himself is. Nee ?

Cisalpina 2 september 2009 18:26

heeft die vinder eerst dat geld geteld?

het is wel mooi van hem. want hoe weet hij dat de mensen aan wie hij het geld gaan geven is, de echte eigenaars zijn? misschien waren ze gewoon gewiekster dan hij.

webzwerver 2 september 2009 19:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 4311913)
heeft die vinder eerst dat geld geteld?

het is wel mooi van hem. want hoe weet hij dat de mensen aan wie hij het geld gaan geven is, de echte eigenaars zijn? misschien waren ze gewoon gewiekster dan hij.

Hij vond een enveloppe met een naam en adres op bij het geld. Maar wat bewijst dat ?

Tavek 2 september 2009 21:35

Naam en adres erbij: terugbrengen.

"anoniem cash geld" = ff bewaren, desnoods een paar jaar. Kans is groot dat het dan van een drugsdealer ofzo is. Komt em zagen voor zen geld geeft ge het hem gewoon, zoniet: kassa !

Zo zou ik het doen.

praha 2 september 2009 21:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver (Bericht 4312069)
Hij vond een enveloppe met een naam en adres op bij het geld. Maar wat bewijst dat ?

Niets maar dat neemt niet weg dat zulk een 'eerlijke vinder' wel weet dat het niet hem toebehoort... dat is wel vrij zeker.

ps. Ik zou ze ook bijhouden hoor of misschien eerst uitzoeken of diegene die die som verloren hadden ze meer dan mij nodig hadden... dan nog zou ik een soort vergoeding te vragen ( niet te zwijgen om betrokkene die verantwoordelijk is om dat te sluikstorten aan te geven of daar zelf een vergoeding voor te vragen ) ;-)

praha 2 september 2009 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4312275)

"anoniem cash geld" = ff bewaren, desnoods een paar jaar. Kans is groot dat het dan van een drugsdealer ofzo is. Komt em zagen voor zen geld geeft ge het hem gewoon, zoniet: kassa !

Zo zou ik het doen.

ook een idee ... maar in dit bewuste voorbeeld waren diegenen die dat kwijt waren dat misschien nooit komen vragen.

webzwerver 2 september 2009 22:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door praha (Bericht 4312286)
ook een idee ... maar in dit bewuste voorbeeld waren diegenen die dat kwijt waren dat misschien nooit komen vragen.

Volgens het artikel wisten ze niet eens dat dit geld bestond.

webzwerver 2 september 2009 22:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4312275)

Zo zou ik het doen.

Je vind een doos naast jouw vuilbak, met bankbiljetten in. Daarbij ligt een lege enveloppe , met een naam en een adres op...Wat bewijst die enveloppe ?

@lpha 2 september 2009 22:31

Als er helemaal geen vinder was of geen eerlijke vinder dan was de verliezer in beide gevallen zijn geld kwijt. Bovendien was hij van het bestaan ervan niet op de hoogte en miste het bijgevolg niet.
Dus wanneer hem onverwacht een smak geld in de schoot geworpen wordt lijkt het me logisch en fair dit eerlijk te verdelen, ieder de helft dus.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be