Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Natiolecten (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128172)

Scherven A. Mok 8 september 2009 13:49

Natiolecten

Het nederlands van boven en onder de taalgrens groeit uit elkaar. Nederland en Vlaanderen gaan meer en meer elk hun eigen weg, getuige de nieuwe woordenboeken van Prisma. Het ontstaan van natiolecten.

lees het zelf

Ondertussen ben ik zowat een taalwonder. Ik spreek dialect, ideolect, natiolect, verkavelingsvlaams en nederlands. En ook nog wat Engels, Frans en Duitsch.

bgf324 8 september 2009 15:09

Spijtige zaak.
Misschien kan een reünie tussen de Nederlandse taalgebieden als 1 land dat verhinderen. :cheer:
En Wallonië bij Frankrijk, zodat ook daar taalverloedering tegengegaan wordt.

Geert C 8 september 2009 15:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4322647)
En Wallonië bij Frankrijk, zodat ook daar taalverloedering tegengegaan wordt.

Dan verdwijnt de Waalse taal zeker! :-o

bgf324 8 september 2009 15:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4322693)

Wasda? 8O
Ik ken alleen koeterwaals. :?

Geert C 8 september 2009 15:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4322698)
Wasda? 8O
Ik ken alleen koeterwaals. :?

Tja, jij dacht ook dat de taal van Andorra Spaans was. :-P

nihao 9 september 2009 08:31

Jongens, jongens. Wat is een taal ? "A language is a dialect with an army and a navy".
En het is niet omdat de twee marines nu een beetje samenwerken...

Liberty 9 september 2009 08:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4322448)
Het nederlands van boven en onder de taalgrens groeit uit elkaar.

Bedoel je de Moerdijk of zo?

Ipv te spreken van Belgisch-Nederlands en Nederlands_Nederlands zou men beter de verschillen aanduiden met zuid en noord nederlands met de Moerdijk als denkbeeldige grens.

bgf324 9 september 2009 12:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4322708)
Tja, jij dacht ook dat de taal van Andorra Spaans was. :-P

Dat is toch zo? :?

willem1940NLD 9 september 2009 12:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door bgf324 (Bericht 4324743)
Dat is toch zo? :?

Nee, Catalaans; oudere taal dan het Spaans en minstens zo verschillend daarvan als het Fries van Nederlands.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Andorra

http://nl.wikipedia.org/wiki/Catalaans_(taal)

Rudy 9 september 2009 16:34

Citaat:

Het nederlands van boven en onder de taalgrens groeit uit elkaar. Nederland en Vlaanderen gaan meer en meer elk hun eigen weg, getuige de nieuwe woordenboeken van Prisma. Het ontstaan van natiolecten.

lees het zelf

Ondertussen ben ik zowat een taalwonder. Ik spreek dialect, ideolect, natiolect, verkavelingsvlaams en nederlands. En ook nog wat Engels, Frans en Duitsch.

Het is niet omdat het Algemeen Nederlands tot uw vakgebied behoort, dat een ander dit belangrijk zou moeten vinden. Niet te schoolmeesterachtig aub.

Adam Smith 12 september 2009 23:22

Citaat:

lees het zelf

Taalgrens???? Bedoeld uw soms de staatsgrens, immers in zowel Vlaanderen als Nederland spreekt men officieel Nederlands....

webzwerver 12 september 2009 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4322693)

Wie spreekt er nu nog Waals ? Waals is geen Frans hoor. Toen de Franse soldaten het huidige belgië bezetten, verstonden ze de Walen niet beter als de Vlamingen. Vandaag spreken enkel nog een paar oude mensen in kleine dorpjes nog Waals .

Adam Smith 13 september 2009 01:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door webzwerver (Bericht 4332070)
Wie spreekt er nu nog Waals ? Waals is geen Frans hoor. Toen de Franse soldaten het huidige belgië bezetten, verstonden ze de Walen niet beter als de Vlamingen. Vandaag spreken enkel nog een paar oude mensen in kleine dorpjes nog Waals .

Misschien hooguit enkele Noord Franse troepen?

webzwerver 13 september 2009 12:51

Citaat:

lees het zelf

Algemeen Nederlands voor héél de Nederlandstalige gemeenschap, op school, officiële papieren enz enz.
Dialect zoveel men wil onder vrienden, kennissen, familie, en andere mensen die hetzelfde dialect koesteren.
D�*t is de simpelste en eigenlijk enige oplossing.

stropke 13 september 2009 13:07

Citaat:

lees het zelf

Allé proficiat.
Ik spreek Géénts, AN, Limburgs en kan me goed redden int Engels, meestal enkel op zakelijk gebied.
Duits verstaak alles maar bij spreekduits ga ik over int plat Limburgs.
Ik verstuik altij mijn tong over die naamvallen.:roll:

groene flamingant 13 september 2009 13:51

Citaat:

Het nederlands van boven en onder de taalgrens groeit uit elkaar. Nederland en Vlaanderen gaan meer en meer elk hun eigen weg,

Het lijkt mij dat het verschil tussen 'Vlaams-Nederlands' en 'Nederlands-Nederlands' 100 jaar terug véél groter was dan vandaag. Het enige verschil is dat men nu een aantal bestaande verschillen erkent.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be