Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Bart Tommelein (VLD) - 26 april tot 2 mei (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=48)
-   -   Directe democratie: niet ingeloste belofte (https://forum.politics.be/showthread.php?t=12819)

Supe®Staaf 26 april 2004 21:20

De VLD lijkt erg huiverig om in BelgiË de democratie te installeren via bindende referenda op volksinitiatief.

Dit is geheel volgens de traditie dat regerende partijen hun macht wensen te consolideren en ze node afstaan aan de burger.
Het is wel in tegenspraak met de visie van vele VLD'ers.
Zie o.a.
  • De Burgermanifesten van de premier
    De standpunten van Dhr. De Croo
    Het kartel met Vivant- voorstander bij uitstek.

Dit is ook in tegenspraak met het etiket democratisch dat de meeste partijen zich zo graag aanmeten.

Mijn vraag: hoeveel legislaturen heeft de VLD nog nodig om de ingreep voor meer directe burgerinspraak door te voeren?
Gelieve de zwarte piet niet door te schuiven naar de andere partijen, want de coalitiepartner is eveneens (in woord althans) voorstander.
zie: http://forum.politics.be/viewtopic.p...erendum#363649

Rr00ttt 26 april 2004 21:25

Als er NU niets gebeurt, kan ik je zeggen dat om tot een BROV te evolueren België eerst terug een normale democratie ipv de gedachtendicatuur zal moeten worden. Dit is nu wel héél, héél verre toekomstmuziek Superstaaf :p

Bart Tommelein 26 april 2004 21:45

de VLD heeft een aantal wetsvoorstellen voor referenda gedaan (o.m. over migrantenstemrecht en de europese grondwet). Het standpunt blijft in deze ongewijzigd.

Het voornaamste probleem of struikelblok is dat we geen traditie van referenda hebben zoals bv. in Zwitserland. Ik denk dat we nog enkele jaren referenda op gemeentelijk vlak moeten blijven houden bij wijze van test, voor de geesten voldoende rijp zullen zijn voor referenda met een belangrijke politieke inzet op Europees of federaal vlak kunnen.

Supe®Staaf 26 april 2004 21:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bart Tommelein
de VLD heeft een aantal wetsvoorstellen voor referenda gedaan (o.m. over migrantenstemrecht en de europese grondwet). Het standpunt blijft in deze ongewijzigd.

Sorry, maar dit zijn niet het soort referenda waar ik het over heb.
Het migrantenstemrecht wilden jullie misbruiken als een soort populistisch thema om ons van bovenaf een referendum als hondebrok toe te gooien.
Ook rferenda van rechtswege over (grond)wetten zijn in eerste instantie niet wat ik wens.

In een echte democratie (Zwitserland zoals u terecht opmerkt) bestaat zoiets als het bindend refrendum op volksinitiatief. Van onderaf dus.

Citaat:

Het voornaamste probleem of struikelblok is dat we geen traditie van referenda hebben zoals bv. in Zwitserland. Ik denk dat we nog enkele jaren referenda op gemeentelijk vlak moeten blijven houden bij wijze van test, voor de geesten voldoende rijp zullen zijn voor referenda met een belangrijke politieke inzet op Europees of federaal vlak kunnen.
Totale onzin.
Hoe kunnen we ervaring met een democratisch instrument opdoen als we er beschikking over hebben?
Skieën of werken met PC leer je niet uitsluitend via een boekje.

Uw redenering doet me echt denken aan het flauwe mopje van de schooljongen die een briefje aan de turnleraar overhandigt met daarop:"Geachte, mijn zoon mag niet in het zwembad, alvorens hij leren zwemmen heeft."
:roll:

Bart Tommelein 26 april 2004 22:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Sorry, maar dit zijn niet het soort referenda waar ik het over heb.
Het migrantenstemrecht wilden jullie misbruiken als een soort populistisch thema om ons van bovenaf een referendum als hondebrok toe te gooien.
Ook rferenda van rechtswege over (grond)wetten zijn in eerste instantie niet wat ik wens.

De doorbraak zal er komen, wanneer een politicus de moed zal hebben om een referendum te houden rond een thema waarvan hij/zij op voorhand denkt het niet te zullen halen.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Supe®Staaf
Totale onzin.
Hoe kunnen we ervaring met een democratisch instrument opdoen als we er beschikking over hebben?
Skieën of werken met PC leer je niet uitsluitend via een boekje.

Uw redenering doet me echt denken aan het flauwe mopje van de schooljongen die een briefje aan de turnleraar overhandigt met daarop:"Geachte, mijn zoon mag niet in het zwembad, alvorens hij leren zwemmen heeft."
:roll:

Ik ben zelf ook groot voorstander van referenda.
Ik geef enkel een reden waarom de geesten er volgens mij nog niet rijp voor zijn. Politici zullen bang blijven voor referenda op nationaal vlak tot ze hun goed functioneren zullen bewezen hebben op lokaal vlak.

Supe®Staaf 27 april 2004 07:17

Citaat:

De doorbraak zal er komen, wanneer een politicus de moed zal hebben om een referendum te houden rond een thema waarvan hij/zij op voorhand denkt het niet te zullen halen.

De doorbraak zal er waarschijnlijk nooit komen op initiatief van zetelende politici.
Dit lijkt bijna traditie: oppositiepartijen prediken het referendum, machthebbers wensen enkel de macht te consolideren, en beschouwen echte democratie als een middel om aan die moeizaam verworven macht te tornen.

Citaat:

Enkel met de mond zoals de meeste andere politici uit de meerderheid?
Voor wanneer concrete actie op congressen, in teksten, in wets-voorstellen en dito wijzigingen?

Citaat:

Ik geef enkel een reden waarom de geesten er volgens mij nog niet rijp voor zijn.
Als u de geesten van de mensen bedoelt, dan kunnen we hier rustig spreken van een zware onderschatting, ja zelfs minachtin voor de burger en zijn bekwaamheid om zijn wensen op bestuurlijk vlak kenbaar te maken en af te dwingen.......
Bedoelt u de geesten van de politici?
Daar speelt rijpheid voor het idee van directe democratie m.i. geen rol: je bent democraat en je wil de burger besturen zoals deze het wenst of elitair-autoritair en eigengereid de touwtjes in handen houden.
Zowel SP-a als VLD tellen in hun rangen mensen die het concept genegen zijn. Zodra ze echter de mogelijkheid hebben om er concreet werk van te maken (paars is toch aan de macht me dunkt?) komt er niets van terecht, zelfs niet in een tweede legislatuur..........

Citaat:

Politici zullen bang blijven voor referenda op nationaal vlak tot ze hun goed functioneren zullen bewezen hebben op lokaal vlak.
Okay.
Voor wanneer referenda op lokaal vlak?
Wie dreigde er onlangs met sancties voor burgemeesters die dergelijke referenda wilden toelaten?

wv4democracy 27 april 2004 19:37

Citaat:

Ik geef enkel een reden waarom de geesten er volgens mij nog niet rijp voor zijn. Politici zullen bang blijven voor referenda op nationaal vlak tot ze hun goed functioneren zullen bewezen hebben op lokaal vlak.

van deze uitleg word ik totaal onnozel:
Ten eerste er bestaat er geen referendum op lokaal vlak. Dat is een niet bindende volksraadpleging waar de zetelende politici zonder boe of ba hun broek aan vagen. Je moet echt eens de moeite doen om daar voor handtekeningen op te halen. De commentaar die je op dat niet bindend zijn krijgt is sprekend.
ten tweede: de handtekening drempel is torenhoog (wereld record). Het duurt ca. 3 jaar eer je de nodige handtekeningen hebt in een stad als Gent. Rekening houdend met de obstructies en boycot acties die de door het lokaal bestuur aan de dag worden gelegd.
Ten derde: als er dan de nodige handtekeningen verzameld worden dan past de politiek de vraagstelling aan. Denken we hierbij aan het tweede Gentse initiatief.
ten vierde: controle van de handtekeningen gebeurt door een partij die er alle belang bij heeft om zo restrictief mogelijk op te treden. Initiatiefnemers wordt het recht op inzage in de kiezerslijsten ontzegd om zelf een degelijke controle van de controle te doen.

Lokale meerderheden zijn over het algemeen tegen directe inspraak van de bevolking.

Hoe wilt u dat een dergelijk systeem zijn deugdelijkheid bewijst. ik vind dit echt huichelarij. Alle politici zijn voorstander, niemland doet er wat aan, iedereen komt wel met een excuus af. Zelfs de betreffende grondwetsartikels werden niet in herziening gesteld. En maar blijven herhalen dat ze voorstander zijn. Ik vind dat echt intriest. Zum kotsen.

Ik had meer durf van de VLD vewacht na de burgermanifesten gelezen te hebben. De liberalen beseffen niet dat als ze volgende keer weer voor 10 jaar in de oppositie belanden ze weer bloemzakken in het parlement zullen zitten. Als ze nu het BROV installeren hebben ze later een stok achter de deur. Een beetje toekomstgerichtheid mogen we blijkbaar niet verwachten.

Citaat:

Het is niet aan politici om referenda te organiseren maar om een instrumet te creeren zodat de burgers zelf initiatief kunnen nemen.

Mvg

Patriot! 28 april 2004 20:07

Vrienden,

Eens te meer verraadt de VLD ons land. Hun doel is België te vernietigen, dit weze duidelijk. En ondertussen de Belgen nog eens op te zadelen met 60 overbodige ministers.
Hebben ze ooit UW mening hierover gevraagd? Neen.
Dit is een regelrechte schande!

B.U.B. pleit voor een doorzichtiger staatsstructuur. Eén verenigd België, waarin alle Belgen samen hun problemen oplossen. Want dat verdienen wij. Wij verdienen een verenigd België. Wij verdienen ook respect, en de politiekers, die slimme mannen in Brussel, geven ons dat niet. Zij breken ons land af zonder ooit onze mening te vragen.

Met de B.U.B. zou het niet waar geweest zijn. Stem daarom B.U.B, want de anderen hebben al bewezen dat ze het niet kunnen.

www.belgischeunie.be

Seba 28 april 2004 20:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Patriot!
Vrienden,

Eens te meer verraadt de VLD ons land. Hun doel is België te vernietigen, dit weze duidelijk. En ondertussen de Belgen nog eens op te zadelen met 60 overbodige ministers.
Hebben ze ooit UW mening hierover gevraagd? Neen.
Dit is een regelrechte schande!

B.U.B. pleit voor een doorzichtiger staatsstructuur. Eén verenigd België, waarin alle Belgen samen hun problemen oplossen. Want dat verdienen wij. Wij verdienen een verenigd België. Wij verdienen ook respect, en de politiekers, die slimme mannen in Brussel, geven ons dat niet. Zij breken ons land af zonder ooit onze mening te vragen.

Met de B.U.B. zou het niet waar geweest zijn. Stem daarom B.U.B, want de anderen hebben al bewezen dat ze het niet kunnen.

www.belgischeunie.be

u hebt mij nog altijd geen antwoord gegeven hoe u verklaart dat Frank VDB, federaal minister van een niet-Vlaams nationale partij hier geargumenteerd kwam uitleggen dat er best nog een aantal essentiële bevoegdheden overgeheveld worden naar de deelstaten voor efficiënter bestuur. Waarom pleitte vdb niet voor een unitaire staat? waarom doet geen enkele federale minister dat als het toch volgens onze alwetende Blubbers tot beter bestuur leidt? Het "argument" van uw teergeliefde voorzitter HansI dat vbd niets anders was dan een "racist" die België wilde vernietigen heeft in ieder gevaal weinig indruk gemaakt qua ontkrachting van vdb's argumenten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:16.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be