![]() |
Zonnepanelen op de weg.
Een tijdje geleden had ik dit idee al eens op het forum gepost.
Blijkbaar heeft iemand reeds dit idee in werkelijkheid omgezet: http://www.hln.be/hln/nl/960/Buitenl...r-rijden.dhtml Citaat:
|
Die gaan veel opbrengen tijdens de file.
|
dubbel
|
Citaat:
|
Baanbrekende zonnepanelen op de weg.
Wat heb ik toch flauwe humor. |
het zou super zijn moest deze weg tegelijktijd ook energie leveren aan de voertuigen die erop rijden
|
Citaat:
Citaat:
Bij elastische materialen is dit echter geen probleem (heb je ooit al kapotgesprongen plastiek gezien in de winter). Dat is één van de redenen waarom men nu veel oude betonnen (bros en poreus) wegen vervangt door asfalt (elastisch en poreus) of beton (compact beton met plastificeerders) wegen. Het probleem met elastische materialen is dat ze niet erg slijtvast zijn. Men zal dus hoogstwaarschijnlijk een soort composiet gaan gebruiken. Citaat:
Lichtdoorlatend beton (nu nog een peperdure architectuur gimmick, morgen misschien functioneel betaalbaar) ![]() |
Citaat:
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Echter, ik acht het onbewezen dat dergelijke zonnepanelen in staat zullen zijn hun eigen energiekost terug te verdienen, laat staan dat ze nuttige hoeveelheden energie gaan opbrengen. |
Citaat:
|
Citaat:
pvc wordt bros in lage temperaturen. Citaat:
El cheapo landweg waar profiel en ondergrond niet belangrijk zijn of een autostrade waar men met nauwe toleranties en een goede ondergrond werkt. Citaat:
Dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Dye-sensitized_solar_cells Of dit: http://en.wikipedia.org/wiki/Organic_solar_cell |
De vraag is niet zozeer of het mogelijk is maar eerder of het winstgevend is.
Ik kan me inbeelden dat elke meter straat enorm duur zal worden, niet alleen om te leggen maar ook onderhoud en reparaties en dus elke meter straat zal genoeg energie moeten kunnen opwekken die de investeringskost en onderhoud zo snel mogelijk terug verdiend want alles moet winst opbrengen anders kun je het vergeten in deze samenleving ook al is je idee zeer goed voor de mensheid. geld is nog steeds de enige factor die telt, de toekomst van de mensheid is bijzaak en zorgen voor morgen Dus 1 meter straat, hoeveel zonnepanelen kunnen daar op momenteel en hoeveel energie leveren die dan samen? tel die energie op en bereken hoeveel geld je hiervoor krijgt dan weet je ook ineens hoeveel uw meter weg met zonnepanelen mag kosten en ook het onderhoud niet te vergeten dan weet je direct of het project haalbaar is of ni |
Wij hebben dan ook zoveel highway door zon-verbrande prairies zoals de VS...
|
Citaat:
Natuurlijk is het aantrekkelijk om die "verloren oppervlakte" die de weg voorstelt, te gebruiken, maar ik vraag mij serieus af of het sop de kool waard is. Waarom die panelen niet NAAST de weg zetten, bvb ? Of BOVEN de weg ? Want een zonnepaneel dat vol zwart stof en vettigheid ligt, werkt dat nog goed als zonnepaneel ? Of moet schoonmaak personeel daar om de twee weken met Ajax die panelen/wegen komen wassen en opblinken ? |
Dan vind ik het Nederlandse idee om de snelweg te gebruiken als zonnecollector een pak beter. Het is goedkoper, te combineren met de huidige wegenbouwtechnologie en op zijn minst betrouwbaar.
|
Ik geloof niet echt in collectieve energiewinning.
Denk dat de toekomst eerder zit in individuele opwekking van groene stroom. Dan hoef je geen tussenpersoon(en) te betalen die er winst op maken en kan je het veel beter afstemmen op je behoefte. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Maar over stof en vuiligheid. Het leuke is dat een drukbereden autostrade net zichzelf (redelijk) schoonhoud. De wind van de honderden auto's en vrachtwagens blaast stof en vuil weg van de rijbaan. Het verschil kan je zien tussen de rijbaan en de pechstrook. De pechstrook ligt vol met vuil terwijl de rijbaan er proper uit ziet. |
Citaat:
Uitsluitend 1 van de twee kiezen is om problemen vragen. |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be