![]() |
Zelfstandig bijberoep via BVBA?
Weet iemand of je het statuut van zelfstandige in bijberoep via een BVBA kunt hebben?
Ik neem aan dat je altijd een BVBA kunt hebben en die zelf kan factureren voor je prestaties. Wat ik wil weten is of de belastingen daar moeilijk(er) over gaan doen voor een bijberoep, en zo ja, hoe. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Een BVBA in bijberoep? Ik raad het je heel sterk af. Dat gaat je een hoop aan belastingen kosten als je venootschap je een loon uitbetaald (je hebt jezelf in dienst). Ik raad je aan van in de eerste plaats eens een goed gesprek te hebben met een goeie boekhouder die de kneepjes van het vak kent.
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Je wordt gewoon zaakvoerder van de BVBA. Voortaan is deze BVBA onderhevig aan de venootschapsbelasting. Dat heeft niks te maken met je hoofdberoep. De BVBA heeft een zelfstandig leven. Allen zorgen dat je niet failliet geraakt de eerste drie jaar. |
Citaat:
De bvba kan een lege doos zijn. De bvba leidt inderdaad een zelfstandig leven als rechtspersoon. Dwz de bvba kan voor de rechtbank gedaagd worden of zelf voor de rechtbank dagen. De bvba dient wel een aantal verplichtingen na te komen zoals onder andere het bijhouden van een boekhouding. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Stel dat de enige aandeelhouder, in casu de oprichter, zelf de prestaties levert. |
Citaat:
|
Citaat:
En heb je "tussendoor" eens privé geld nodig, dan keer je jezelf een dividend uit. Da's dan wel @ 25% RV, maar nog steeds voordeliger. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:08. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be