![]() |
Duitstalige Gemeenschap wil meer bevoegdheden
http://www.standaard.be/Artikel/Deta...MF20090915_075
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> Binnenland Duitstalige Gemeenschap wil meer bevoegdheden dinsdag 15 september 2009 Bron: BELGA Auteur: wle EUPEN - Karl-Heinz Lambertz (SP), minister-president van de Duitstalige Gemeenschapsregering, heeft dinsdag in zijn regeerverklaring voor het parlement in Eupen gepleit voor meer bevoegdheden en de verdere uitbouw van de autonomie. ... Vooral de bevoegdheden ruimtelijke ordening, stedenbouw en huisvesting moeten dringend overgeheveld worden, vindt de DG-regering. "De DG en niemand anders moeten kunnen beslissen wat, wanneer, waar en hoe er gebouwd mag worden in het Duitse taalgebied", aldus Lambertz. De DG zal er ook over waken in toekomstige discussies over de staatshervorming als volwaardige deelstaat betrokken te worden. De regering-Lambertz zal daarvoor zelf initiatieven nemen en contact opnemen met de federale regering. De debatten over de regeerverklaring vinden plaats op maandag 21 september. <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<< Hoe zullen de debatten verlopen, denkt u? Binnenkort zit wellicht niet alleen het Noorden van het land propvol fascisten, racisten en egoïsten, maar ook nog eens het Oosten. Wanneer komt "Tschüss, Belgien, Tschü-hüss!" op de RTBf? |
Opvallend is wel dat wat hij vraagt gewest-bevoegdheden zijn...
|
de separatisten!
|
wie weet gaan ze die bevoegdheden wel krijgen in ruil voor een alarmbelprocedure ivm BHV??
|
De koning krijgt het op zijn (h) eupen hiervan...:lol:
|
En dat een jaar nadat ze de Walen steunden in hun afwijzingen van de Vlaamse vraag naar staatshervorming... nuja, des te beter.
|
Citaat:
Van politiekers kan je - zeker in Belgique - ondertussen zowat �*lles verwachten. Op Le Soir heb ik er tot nu toe nog niets over gevonden. |
Citaat:
|
Citaat:
Dat lijkt me vrij duidelijk. Nu, ik denkt dat het niemand in Wallonië kan schelen, wie waar en wanneer bouwt in de Oostkantons. Ik vraag me alleen of of heel die wetgeving etc voor een regio met nog geen 80.000 inwoners niet eerder een last zal zijn dan een voordeel. |
Citaat:
|
Dat is niet nieuw. Nu al heeft de Duitstalige Gemeenschap bepaalde gewestbevoegdheden, zoals arbeidsbemiddeling (er is een soort VDAB), toezicht en financiering van de gemeentes en de bevoegdheid over monumenten.
Maar men wil meer. Logisch toch? |
Citaat:
|
Citaat:
Het is veel logischer dat de Oostkantons een volwaardige 4de deelstaat wordt. Dan zijn we ineens ook van een extra regering en parlement af (de franstalige gemeenschapsregering kan dan gewoon de Waalse regering worden, zonder de duitstaligen) |
Niet vergeten dat daarmee ook nóg eens het Brussels Hoofdstedelijk Gewest versterkt wordt, terwijl de eis net zou moeten zijn om die af te bouwen. Zelfs helemaal af te schaffen.
Ik ga de vraag stellen aan wie ze gesteld moet worden. Eens kijken of ik antwoord krijg. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
ik sta achter de eis van de DG om een gewest te worden... Ik sta (zelfs als flamingant) NIET achter de eis om op federaal niveau enkel gemeenschapsbevoegdheden uit te delen, met het oog op brussel. Als bepaalde dingen beter op gewestelijk niveu worden geregeld (situatie van brussel is cruciaal) moet dat op die manier verlopen. Al ben ik WEL voorstander (net als LDD) om de gemeesnschapsbevoegdheden in brussel door enerzijds het Vlaams parlement en anderszijds het parlement van de franstalige gemeenschap te laten uitoefenen (en niet door de VGC/COCOF/GGC) |
Citaat:
Citaat:
|
Citaat:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:16. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be