Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Groot aantal inschrijvingen studenten verpleegkunde (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128511)

Fluostift 16 september 2009 20:29

Groot aantal inschrijvingen studenten verpleegkunde
 
Het aantal inschrijvingen voor de studies verpleegkunde is in stijgende lijn.
Eén van de redenen van dit stijgend aantal inschrijvingen is de werkzekerheid.
Ik vind dit een slechte motivatie om aan de studies te beginnen. Verpleegkundige worden, doe je niet zomaar eventjes... Het klinkt misschien clichématig maar het is een roeping.

Flanelcondoom 16 september 2009 20:31

Elk beroep vereist een roeping.

De kaste-inversie heeft ervoor gezorgd dat redenen zoals geld en jobzekerheid primeren.

jevaly 16 september 2009 20:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4338712)
Elk beroep vereist een roeping.

De kaste-inversie heeft ervoor gezorgd dat redenen zoals geld en jobzekerheid primeren.

akkoord met de eerste stelling. In de verpleegkunde valt het nog mee eigenlijk, de ambtenarij en het lerarenkorps zijn veel erger getroffen.

Nu, dat is het gevolg van de vrije liberale samenleving.

Flanelcondoom 16 september 2009 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jevaly (Bericht 4338736)
akkoord met de eerste stelling. In de verpleegkunde valt het nog mee eigenlijk, de ambtenarij en het lerarenkorps zijn veel erger getroffen.

Nu, dat is het gevolg van de vrije liberale samenleving.

De vrije liberale samenleving is wat ik bedoel met kaste-inversie. Men krijgt iets wat prestige heet, waarbij jobkeuzes afhangen van materiele en andere overwegingen. Mensen oefenen niet langer hetgeen uit waar ze voor bedoeld zijn.

En inderdaad, het lerarenkorps is ongelooflijk hard getroffen.

Karma 16 september 2009 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fluostift (Bericht 4338709)
Het aantal inschrijvingen voor de studies verpleegkunde is in stijgende lijn.
Eén van de redenen van dit stijgend aantal inschrijvingen is de werkzekerheid.
Ik vind dit een slechte motivatie om aan de studies te beginnen. Verpleegkundige worden, doe je niet zomaar eventjes... Het klinkt misschien clichématig maar het is een roeping.

Klopt wat je zegt. Ik ben ooit ook aan die opleiding begonnen omdat er veel vraag naar was. Ik kwam echter vrij snel tot de conclusie dat dit niets voor mij was en ben er dus maar mee gestopt.

Tavek 16 september 2009 21:51

Verpleegkundigen hebben een harde job, die veel respect verdient.

Maar om er zomaar aan te beginnen omwille van de werkzekerheid, ja, dat is misschien niet zo gezond. Karma heeft bvb gelukkig al een wijselijke beslissing genomen. Er zullen hem nog meer volgen. Naar betere beroepskeuzes !

freespirit 16 september 2009 22:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4338826)
Verpleegkundigen hebben een harde job, die veel respect verdient.

Maar om er zomaar aan te beginnen omwille van de werkzekerheid, ja, dat is misschien niet zo gezond. Karma heeft bvb gelukkig al een wijselijke beslissing genomen. Er zullen hem nog meer volgen. Naar betere beroepskeuzes !

Geld en/of 'werkzekerheid' is altijd een slechte motivatie om aan een studie te beginnen. Vanuit de SIDIN-beurzen waar ikzelf als academicus en 'freelance' studentenwerver eens op terecht kom, merk ik echter dat deze twee (drog)redenen steeds meer op een haast commerciële manier worden uitgespeeld om nieuwe studentjes te lokken naar hun opleidingen. Schandalig is het hoe bepaalde richtingen uitpakken met gemiddelde starterslonen om jongeren aan te porren of deze jongeren voorhouden dat ze werkzekerheid in een ambtenarenstatuut zullen hebben (dit laatste zal met de voortdurende besparingen overigens een 'utopie' worden).

Ik zeg altijd tegen potentiële nieuwe studenten dat ze zich een wereld moeten inbeelden zonder geld en zonder posities, en of dat ze dan puur inhoudelijk nog 100 % gemotiveerd zijn om hun studie en/of toekomstige beroep graag uit te oefenen. Als het antwoord hier positief op is, is uiteraard alles in orde. Anders moet je je serieus gaan bezinnen. Het is simpel: 'doe iets dat je graag doet en je hebt de beste kans er een gelukkig en evenwichtig leven op na te houden'. Studeer desnoods 'onaantrekkelijke' richtingen als wijsbegeerte of kunstgeschiedenis als je dat echt inhoudelijk bevalt. Als je de juiste motivatie en 'balls' hebt om daarin verder te gaan en wat creatief bent, zal je er wel komen en je weg maken, desnoods langs een alternatief 'spoor'. Beter dat dan een poenscheppersberoep te beoefenen dat je niet graag doet en vervolgens een burn-out te krijgen, of erger, jezelf door miserie van kant te maken.

Flanelcondoom 16 september 2009 22:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4338959)
Geld en/of 'werkzekerheid' is altijd een slechte motivatie om aan een studie te beginnen. Vanuit de SIDIN-beurzen waar ikzelf als academicus en 'freelance' studentenwerver eens op terecht kom, merk ik echter dat deze twee (drog)redenen steeds meer op een haast commerciële manier worden uitgespeeld om nieuwe studentjes te lokken naar hun opleidingen. Schandalig is het hoe bepaalde richtingen uitpakken met gemiddelde starterslonen om jongeren aan te porren of deze jongeren voorhouden dat ze werkzekerheid in een ambtenarenstatuut zullen hebben (dit laatste zal met de voortdurende besparingen overigens een 'utopie' worden).

Ik zeg altijd tegen potentiële nieuwe studenten dat ze zich een wereld moeten inbeelden zonder geld en zonder posities, en of dat ze dan puur inhoudelijk nog 100 % gemotiveerd zijn om hun studie en/of toekomstige beroep graag uit te oefenen. Als het antwoord hier positief op is, is uiteraard alles in orde. Anders moet je je serieus gaan bezinnen. Het is simpel: 'doe iets dat je graag doet en je hebt de beste kans er een gelukkig en evenwichtig leven op na te houden'. Studeer desnoods 'onaantrekkelijke' richtingen als wijsbegeerte of kunstgeschiedenis als je dat echt inhoudelijk bevalt. Als je de juiste motivatie en 'balls' hebt om daarin verder te gaan en wat creatief bent, zal je er wel komen en je weg maken, desnoods langs een alternatief 'spoor'. Beter dat dan een poenscheppersberoep te beoefenen dat je niet graag doet en vervolgens een burn-out te krijgen, of erger, jezelf door miserie van kant te maken.

Mooi gezegd.

Tavek 16 september 2009 23:10

Het ambtenarenstatuut zal wellicht nog meer onder druk komen te staan in de nabije toekomst.

Niet zozeer door de prive industrie, maar door de hoge kost die er aan vast hangt.

freespirit 16 september 2009 23:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4339009)
Het ambtenarenstatuut zal wellicht nog meer onder druk komen te staan in de nabije toekomst.

Niet zozeer door de prive industrie, maar door de hoge kost die er aan vast hangt.

Inderdaad, studenten lokken met dit argument is niet alleen een bedenkelijke 'motivatie', het is ook nog eens een leugen.

Herr Flick 17 september 2009 07:06

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4338740)
De vrije liberale samenleving is wat ik bedoel met kaste-inversie. Men krijgt iets wat prestige heet, waarbij jobkeuzes afhangen van materiele en andere overwegingen. Mensen oefenen niet langer hetgeen uit waar ze voor bedoeld zijn.

En inderdaad, het lerarenkorps is ongelooflijk hard getroffen.


mijn hobby is min of meer mijn job. heb gewoon iets gestudeerd waardoor ik mijn graduaat kon hebben, en dat ik plezant vond.

en verpleegster worden doe je inderdaad niet zomaar efkes, het is relatief zwaar, nachtwerk, weekend, veel stage, (ook nacht en weekend) patienten sleuren, kak, kots en bloed opkuisen (want dat doet de schoonmaak niet). De studie zelf is dan ook nog redelijk zwaar, ik heb de cursusen van een paar vriendinnen gezien in den tijd, en geef mij dan maar technologisch gerelateerde toestanden.

Leraar inderdaad nog zo iets, wie gaat er nu 3 jaar studeren om hem dan tot aan zijn pensioen uit te laten kakken door mannekes van -18 ? Het komt er op aan van op een zeker moment in uw leven, zelf mannekes van + 18 uit te kakken ;-) of op een zodanige positie te zitten dat ze u met rust laten.

Dat is nu een job waar vroeger zoveel respect voor uitging, terwijl nu... het is bijna een schande, geworden, en dat komt niet door die leeraar maar door het gebrek aan opvoeding van de ouders.

Flanelcondoom 17 september 2009 09:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4339224)
Dat is nu een job waar vroeger zoveel respect voor uitging, terwijl nu... het is bijna een schande, geworden, en dat komt niet door die leeraar maar door het gebrek aan opvoeding van de ouders.

Het komt door het schoolsysteem. De pedagogen die de onderwijsplannen opstellen hebben nooit voor een klas gestaan, en zijn volledig van de realiteit verwijderd.

Een grote kuis met galgen zou geen kwaad kunnen in't ministerie van onderwijs.

Tavek 17 september 2009 10:08

Aan de unief wordt "leerkracht worden" nog steeds gezien als iets zieligs, als een faling.

Dat doe je als de industrie je niet wilt hebben en een doctoraat ook te hoog gegrepen is....

Ik onderschijf deze stelling NIET he, maar dat is wel de teneur.

freespirit 17 september 2009 18:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4339444)
Aan de unief wordt "leerkracht worden" nog steeds gezien als iets zieligs, als een faling.

Dat doe je als de industrie je niet wilt hebben en een doctoraat ook te hoog gegrepen is....

Ik onderschijf deze stelling NIET he, maar dat is wel de teneur.

Kan je grotendeels bevestigen. Hoewel ik denk dat je verhaal vooral opgaat voor de 'exacte' hogere studierichtingen (de 'wetenschappen' zeg maar). In de humane, sociale en taalkundige studierichtingen merk ik dat er nog wel een groep positief ingestelde studenten (soms wel wat naïef) zijn die bewust voor het lerarenberoep kiezen. Hoewel daar tegenwoordig ook doctoreren en een goede plaats in de ambtenarij (buiten het onderwijs) daar een stuk hoger aangeschreven staan, dan het lesgeven. Dit was vorige generaties wel iets anders. Ik heb zelfs een familielid die een aangeboden assistentenplaats geweigerd heeft om in het secundair te 'mogen' gaan lesgeven. Times have changed !!!

jevaly 17 september 2009 21:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4340363)
Kan je grotendeels bevestigen. Hoewel ik denk dat je verhaal vooral opgaat voor de 'exacte' hogere studierichtingen (de 'wetenschappen' zeg maar). In de humane, sociale en taalkundige studierichtingen merk ik dat er nog wel een groep positief ingestelde studenten (soms wel wat naïef) zijn die bewust voor het lerarenberoep kiezen. Hoewel daar tegenwoordig ook doctoreren en een goede plaats in de ambtenarij (buiten het onderwijs) daar een stuk hoger aangeschreven staan, dan het lesgeven. Dit was vorige generaties wel iets anders. Ik heb zelfs een familielid die een aangeboden assistentenplaats geweigerd heeft om in het secundair te 'mogen' gaan lesgeven. Times have changed !!!

wat wil je, die moet de industrie sowieso niet hebben :twisted:

Tavek 17 september 2009 22:08

Het feit dat leerkracht een gesloten beroep is met weinig interactie met de echte wereld is problematisch.

Je begint er aan als je 23 bent, en stopt er pas mee als je op pensioen gaat. Wat de vlaamse overheid vergeet is dat het enorm waardevol kan zijn om mensen die 20-30 jaar carriere in de industrie of aan een unief achter de rug hebben, les te laten geven in een middelbare school.

Maar dat is zowat onmogelijk. Ten eerste wordt die ancienniteit niet vergoed, en ten tweede vragen ze een achterlijk diplomake (GPB). Laat ik zeggen dat dat laatste voor vele wetenschappers overkomt als een belediging: men twijfel aan hun capaciteiten om kennis op een efficiente manier over te dragen. Velen hebben al een hele rist onderwijsopdrachten (18-23 jarigen) achter de rug.

Nu is het zo dat vakken worden gegeven door mensen die niets meer ervaring hebben dan de schoolbanken zelf. En je vraagt je af waarom de kwaliteit op niks meer trekt....

freespirit 17 september 2009 23:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4340667)
Het feit dat leerkracht een gesloten beroep is met weinig interactie met de echte wereld is problematisch.

Je begint er aan als je 23 bent, en stopt er pas mee als je op pensioen gaat. Wat de vlaamse overheid vergeet is dat het enorm waardevol kan zijn om mensen die 20-30 jaar carriere in de industrie of aan een unief achter de rug hebben, les te laten geven in een middelbare school.

Maar dat is zowat onmogelijk. Ten eerste wordt die ancienniteit niet vergoed, en ten tweede vragen ze een achterlijk diplomake (GPB). Laat ik zeggen dat dat laatste voor vele wetenschappers overkomt als een belediging: men twijfel aan hun capaciteiten om kennis op een efficiente manier over te dragen. Velen hebben al een hele rist onderwijsopdrachten (18-23 jarigen) achter de rug.

Nu is het zo dat vakken worden gegeven door mensen die niets meer ervaring hebben dan de schoolbanken zelf. En je vraagt je af waarom de kwaliteit op niks meer trekt....

Daar moet ik je toch (deels) op tegenspreken. Tegenwoordig kunnen mensen uit de privé en industrie tien jaar 'nuttige ervaring' laten meetellen indien ze in het onderwijs willen stappen, dus tien jaar anciënniteitsvergoeding. Dit is echter wel alleen voor technische of nijverheidsvakken (dus technisch of beroeps), bijvoorbeeld een zelfstandig garagist die op zijn vijftigste automecaniek in de school wil gaan geven. Wat uiteraard weer een discriminatie inhoudt, daar bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoeker met een diploma biologie geen anciënniteit mag meenemen als hij op school het vak biologie wil geven.

Inderdaad is het waardevol mensen met veel ervaring in het lesgeven te betrekken, maar toch ijver ik voor een zo gemengd mogelijk lerarenkorps qua leeftijd en ervaring. Enkel 'oude rotten' uit de business laten lesgeven lijkt me onevenwichtig. Bovendien telt naast loutere vakkennis overbrengen ook het feit of men wel kan lesgeven en met jongeren kan omgaan. Ik ken genoeg 'geniale' specialisten in hun vakgebieden, die toch er niet in slagen hun kennis op een boeiende manier over te dragen aan een leerlingenpopulatie. Eigenlijk zou je ook mensen op leeftijd moeten verplichten een paar jaar 'leren lesgeven' te volgen, want het flutpapierke (GPB) waar jij het over hebt, is inderdaad een lachertje (vanuit didactisch oogpunt).

freespirit 17 september 2009 23:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jevaly (Bericht 4340638)
wat wil je, die moet de industrie sowieso niet hebben :twisted:

Daar kun je je weleens in vergissen ! Je komt humane wetenschappers overal tegen.

Tavek 18 september 2009 00:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4340913)
Daar moet ik je toch (deels) op tegenspreken. Tegenwoordig kunnen mensen uit de privé en industrie tien jaar 'nuttige ervaring' laten meetellen indien ze in het onderwijs willen stappen, dus tien jaar anciënniteitsvergoeding. Dit is echter wel alleen voor technische of nijverheidsvakken (dus technisch of beroeps), bijvoorbeeld een zelfstandig garagist die op zijn vijftigste automecaniek in de school wil gaan geven. Wat uiteraard weer een discriminatie inhoudt, daar bijvoorbeeld een laboratoriumonderzoeker met een diploma biologie geen anciënniteit mag meenemen als hij op school het vak biologie wil geven.

Inderdaad is het waardevol mensen met veel ervaring in het lesgeven te betrekken, maar toch ijver ik voor een zo gemengd mogelijk lerarenkorps qua leeftijd en ervaring. Enkel 'oude rotten' uit de business laten lesgeven lijkt me onevenwichtig. Bovendien telt naast loutere vakkennis overbrengen ook het feit of men wel kan lesgeven en met jongeren kan omgaan. Ik ken genoeg 'geniale' specialisten in hun vakgebieden, die toch er niet in slagen hun kennis op een boeiende manier over te dragen aan een leerlingenpopulatie. Eigenlijk zou je ook mensen op leeftijd moeten verplichten een paar jaar 'leren lesgeven' te volgen, want het flutpapierke (GPB) waar jij het over hebt, is inderdaad een lachertje (vanuit didactisch oogpunt).

Geniale specialisten die niet overweg kunnen met mensen gaan ook geen les geven he ;)

"Leren lesgeven" akkoord. Maar geen domme examens en dergelijke. De stage vind ik bijvoorbeeld erg nuttig.

Herr Flick 18 september 2009 07:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4340922)
Daar kun je je weleens in vergissen ! Je komt humane wetenschappers overal tegen.

jammer genoeg wel ,... ;-) allee ja tis te zeggen, als ze willen luisteren naar wat den technieker te zeggen heeft dan valt het nog mee.

heb zo eens met een psy moeten samenwerken en die gast was wel cool ook eens van een talenknobbel cursus gehad die serieus iets kende van IT security en netwerken echt wel wonderbaarlijk maar die gast was gewoon geniaal daar was wel nen hoek af, zoals ge met al die geniale kerels hebt,

In IT vind ge overigens nog wel van die rare jongens, ik heb er nog maar een paar meegemaakt die ge als "normaal" kunt bestempelen, de meeste hebben wel een of ander nerd achtige afwijking , exentrieke hobby of zijn gewoon 24/24 met computers bezig, ook niet gezond overigens.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be