Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   En weer eens zware rellen in Molebeek (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128552)

vandaele 18 september 2009 06:43

En weer eens zware rellen in Molebeek

Bron: HLN
andere bron: De Standaard
Het wordt misschien vervelend, die rellendraden, maar er zit toch blijkbaar een structureel probleem achter. Iemand mispeutert iets, al dagenlang, wordt dan opgepakt en dat leidt tot zware rellen. Het samenhorigheidsgevoel bij de Molenbekenaars is blijkbaar groot.
Kan er daar eens niet met die mensen gepraat worden? "Als iemand opgepakt wordt, hoeven jullie niet het kot af te breken"
Als dat al gebeurd is, waarom kan er niet krachtdadiger opgetreden worden tegen die amokmakers? Het gaat van kwaad naar erger.
Het zal zover komen dat er doden gaan vallen. (En neen, dit is geen hellend vlak).

We mogen niet veralgemenen. Ik heb altijd gehoord dat het om een kleine minderheid van jonge Marokkanen gaat: de meerderheid zijn immers fatsoenlijke mensen. Maar hoe komt het dan dat ganse families zich laten meeslepen in dat geweld?

Waarom hebben de politici niet meer ballen en maken zij niet dat er eens echt opgetreden kan worden tegen die relschoppers? Want zij zijn het die dat onmogelijk gemaakt hebben.

Gelieve er geen schelddraad van te maken. Ook met gewone woorden kan men zijn punt duidelijk maken.

Raf 18 september 2009 07:05

Topic bestaat al: http://forum.politics.be/showthread.php?t=127780

vandaele 18 september 2009 07:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4341079)

Neen Raf, het topic dat jij aanhaalt is van eind augustus. Dit gaat over rellen van 17 sept.
Je kan nu zeggen: waarom weer een topic over hetzelfde onderwerp? Ik wil hiermee de aandacht vestigen op het feit dat dit blijkbaar structureel aan het worden is. Onze politie kan relschoppers amper nog de baas.

Raf 18 september 2009 07:09

Dat kan je evengoed in het bestaande topic.

Raf 18 september 2009 07:11

Bovendien horen deze topics hier sowieso niet thuis. Ze horen thuis in het onderdeel "immigratie en integratie".

vandaele 18 september 2009 07:13

neen, de titel van dit topic luidt dan ook: En weer eens zware rellen. Ik wil de nadruk leggen op dat weer. Door verder aan te sluiten op dat andere topic gaat de essentie van mijn boodschap verloren.

Raf 18 september 2009 07:13

Interesseert me niet. Het onderwerp is hetzelfde.

vandaele 18 september 2009 07:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4341091)
Bovendien horen deze topics hier sowieso niet thuis. Ze horen thuis in het onderdeel "immigratie en integratie".

Daar valt over te discussiëren, maar ik vind het eerder een maatschappelijk probleem. Bovendien trekt bovengenoemd subforum mensen aan die alleen maar "eigen volk eerst", "vreemd gespuis buiten" e.d. kunnen uitkramen, en ik zou hier graag een deftige discussie willen.

Herr Flick 18 september 2009 07:16

Citaat:

wat hebben zware rellen met immigratie te maken, ? Ze zitten hier al en ze helpen de maatschappij om zeep, ...

Maatschappelijk probleem dus.

vandaele 18 september 2009 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4341096)

Ga jij dan verder in de oude draad.;-)
Maar ik vermoed dat deze discussie je niet gemakkelijk ligt en dat dat de reden is waarom je er geen draad over wilt. Mijn bedoeling is aan te tonen (of laten weerleggen) dat er een structureel wanbeleid is in die gemeenten.

Raf 18 september 2009 07:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vandaele (Bericht 4341098)
Daar valt over te discussiëren, maar ik vind het eerder een maatschappelijk probleem. Bovendien trekt bovengenoemd subforum mensen aan die alleen maar "eigen volk eerst", "vreemd gespuis buiten" e.d. kunnen uitkramen, en ik zou hier graag een deftige discussie willen.

Het forumonderdeel "immigratie en integratie" bestaat niet voor niets. Bovendien is het openen van topics in het verkeerde subforum tegen het forumreglement:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door forumreglement
Te vermijden op vraag van de moderatie:
* onderwerp in een verkeerd subforum posten (1 bp)

Raf 18 september 2009 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vandaele (Bericht 4341103)
Maar ik vermoed dat deze discussie je niet gemakkelijk ligt en dat dat de reden is waarom je er geen draad over wilt. Mijn bedoeling is aan te tonen (of laten weerleggen) dat er een structureel wanbeleid is in die gemeenten.

Deze discussie interesseert me hoegenaamd niet en wat jouw bedoeling is zo mogelijk nog minder. Dat heeft niets te maken met "gemakkelijk liggen" of niet. Dat heeft te maken met de toepassing van het forumreglement. Een reglement dat voor iedereen geldt, ook voor jou.

Herr Flick 18 september 2009 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4341096)

Mijnen auto staat daar nu nie geparkeerd, maar hij heeft daar vroeger wel in de buurt gestaan ? Staat die van u daar ? Ik denk het niet, anders zou het u wel deglijk intereseren.

De flikken moeten daar niet meer komen met een waterkanon, maar met een bataljon parra`s tot de tanden gewapend en dat ze daar elke relschopper maar een rameling met de wapenstok geven die hij voor de rest van zijn leven zal onthouden.

Heel da familieke dat daar keet is gaan schoppen oppaken , goederen en huis verbeurd verklaren en den eerste vlieger richting heimat op.

Zo lost ge dergelijke problemen op.

grimbergen 18 september 2009 07:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vandaele (Bericht 4341103)

Kijk politiekers hebben stemmen nodig. Als 80% van de bevolking in die gemeenten moslim is en het graag uithangt, dan stemen de ouders van die kinderen op diegene die hun etterbakken (kinderen) met rust laten. Simpel toch? Politiek e(i)n de islam allebei even simpel.

vandaele 18 september 2009 07:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4341105)
Het forumonderdeel "immigratie en integratie" bestaat niet voor niets. Bovendien is het openen van topics in het verkeerde subforum tegen het forumreglement:

Waarom moet dit in godsnaam in "immigratie en integratie"? Er staat toch nergens iets over de afkomst van die jongeren, noch in HLN, noch in de Standaard.
Ik zou het niet te snel op de vreemden steken, Raf, geen voorbarige conclusies trekken. ;-)
Dit ruikt naar vooroordelen.

vandaele 18 september 2009 07:32

Raf, het feit dat jij, zonder te weten om welke mensen het gaat, onmiddellijk denkt aan "vreemdelingen", zegt veel over je manier van denken. Dat heet stigmatiseren. Wie zegt dat het niet om een familie hooligans gaat van "den Anderlecht"?
Jij gaat er a priori van uit dat het om migranten gaat. Zulke denkwijzen zijn er mede de oorzaak van dat mensen van vreemde origine zich onterecht geviseerd voelen.
Denk in het vervolg eens na, of lees de artikels in kwestie eens (ik heb er twee gepost). Zelfs een Filip De Winter legt meer terughoudendheid aan de dag, voor hij dergelijke reacties geeft.

Raf 18 september 2009 07:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick (Bericht 4341107)
Mijnen auto staat daar nu nie geparkeerd, maar hij heeft daar vroeger wel in de buurt gestaan ? Staat die van u daar ? Ik denk het niet, anders zou het u wel deglijk intereseren.

De flikken moeten daar niet meer komen met een waterkanon, maar met een bataljon parra`s tot de tanden gewapend en dat ze daar elke relschopper maar een rameling met de wapenstok geven die hij voor de rest van zijn leven zal onthouden.

Heel da familieke dat daar keet is gaan schoppen oppaken , goederen en huis verbeurd verklaren en den eerste vlieger richting heimat op.

Zo lost ge dergelijke problemen op.

Een interessantere discussie is het duidelijke falen van ons onderwijssysteem.

Raf 18 september 2009 07:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door vandaele (Bericht 4341112)
Waarom moet dit in godsnaam in "immigratie en integratie"? Er staat toch nergens iets over de afkomst van die jongeren, noch in HLN, noch in de Standaard.
Ik zou het niet te snel op de vreemden steken, Raf, geen voorbarige conclusies trekken. ;-)
Dit ruikt naar vooroordelen.

Toch wel. In HLN staat wel degelijk dat het om 60 allochtonen gaat.

driewerf 18 september 2009 07:39

Citaat:

Jij gaat er dus vanuit dat er alleen en uitsluitend migranten aan die rellen meedoen.
Jij gaat er vanuit dat de rellen veroorzaakt zijn door het migrant zijn.

Het eerste zou heel misschien waar kunnen zijn.
Het tweede niet.

vandaele 18 september 2009 07:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Raf (Bericht 4341130)
Toch wel. In HLN staat wel degelijk dat het om 60 allochtonen gaat.

Waar? Ik zie dat niet staan.
Citaat:

Bij rellen met jongeren in de Brusselse gemeente Sint-Jans-Molenbeek zijn gisterenavond negen agenten gewond geraakt. Het gaat om agenten van de zone Brussel West en van de zone Brussel Hoofdstad/Elsene. De politie is slaags geraakt met de Molenbeekse jongeren na de arrestatie van een veertienjarige.

Stenen
De jongen had de politie al enkele dagen uitgedaagd en beledigd. Toen de agenten hem omstreeks donderdagavond om 19 uur thuis kwamen arresteren in de Vanderstichelenstraat, liep het weer mis. Verschillende familieleden protesteerden luidkeels en dat leidde ertoe dat een groepje van een twintigtal mensen zich rond de politie verzamelde. Toen die met stenen begonnen te gooien, trokken de agenten zich met de jonge arrestant terug in het commissariaat in de Brievendragerstraat.

Stenen, bis
Korte tijd later kwam de familie van de jongen daar opnieuw verhaal halen, ditmaal vergezeld van een zestigtal mensen. Dat leidde tot trekken en duwen en een aantal jongeren begonnen het commissariaat te bekogelen met stenen. In het geharrewar moest de familie van de jonge arrestant vluchten en raakten twee agenten van de zone Brussel West gewond. Eén kreeg een kasseisteen tegen het been en de andere kreeg een zware vuistslag in het gezicht.

Naar Leopold II-laan
De politie van Brussel West kreeg versterking van andere zones en van twee waterkanonnen en een helikopter van de federale politie. Dat bracht de rust enigszins weer in de straten rond het commissariaat, maar even later liep de spanning op in de Ribeaucourtstraat en de Leopold II-laan.

Bekogeld
Daar begonnen jongeren in groepjes van tien tot vijftien de politie uit te dagen en rel te schoppen. Een patrouille van de zone Brussel Hoofdstad/Elsene die ter versterking was opgeroepen, werd bekogeld en daarbij raakten vier agenten gewond.

De politie zette een honderdtal agenten in om de rust te doen weerkeren. (belga/mvl)
17/09/09 22u30

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:53.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be