Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   Machinist overwerkt, NMBS betaalt taxi (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128604)

Libro 18 september 2009 21:52

Machinist overwerkt, NMBS betaalt taxi

Omdat de machinist zijn 9 uur werken had bereikt, werden de passagiers van een trein in het holst van de nacht in een taxi gezet. Nooit leren plannen bij de NMBS?:evil:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...urt-taxi.dhtml

netslet 18 september 2009 22:00

Werknemersrechten.

Libro 18 september 2009 22:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 4342756)
Werknemersrechten.

Akkoord maar dit voorval was te vermijden met een degelijke planning.

netslet 18 september 2009 22:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4342761)
Akkoord maar dat is te vermijden met een degelijke planning.

In hun plan zat alleszins de inzet van taxi's in. Wat dat betreft zijn de passagiers wel correct behandeld geweest lijkt het. 't ging die mensen dan ook waarschijnlijk meer om van punt a naar b te geraken dan om het treinreizen op zich.

Dan zijn er misschien een klein beetje extra kosten geweest en daar moet dan inderdaad rekening mee gehouden worden. Er zijn dus extra gegevens voorhanden om rekening mee te houden bij het maken/verfijnen van een planning. Jochei!

Iedereen content.

Libro 18 september 2009 22:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 4342767)
In hun plan zat alleszins de inzet van taxi's in. Wat dat betreft zijn de passagiers wel correct behandeld geweest lijkt het. 't ging die mensen dan ook waarschijnlijk meer om van punt a naar b te geraken dan om het treinreizen op zich.

Dan zijn er misschien een klein beetje extra kosten geweest en daar moet dan inderdaad rekening mee gehouden worden. Er zijn dus extra gegevens voorhanden om rekening mee te houden bij het maken/verfijnen van een planning. Jochei!

Iedereen content.

Kan je evengoed meteen de auto nemen.

netslet 18 september 2009 22:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4342777)
Kan je evengoed meteen de auto nemen.

Die mensen die op die trein wachten hadden naar alle waarschijnlijkheid geen eigen auto bij zich. Ze hadden alleszins niet de intentie om een voertuig mee te sleuren en benzine te betalen. Ze hadden immers allemaal al een treinticket gekocht.

En de mensen die jou mening aangedaan waren die avond, die leefden inderdaad samen met hun auto nog lang en gelukkig.

Nee, hebt gij eigenlijk persoonlijk iets tegen openbaar vervoer? :-P

Libro 18 september 2009 23:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 4342791)
Nee, hebt gij eigenlijk persoonlijk iets tegen openbaar vervoer? :-P

Ja:-P

netslet 18 september 2009 23:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4342882)
Ja:-P

Had dat dan gezegd!

Al die zever voor niks getypt.

We zullen iedereen gelukkig maken en de discussie als volgt afronden: ik post een foto ter propoganda van de trein en jij mag daaronder een afbeelding van je favoriete autobak posten.

netslet 18 september 2009 23:26

Libro 19 september 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door netslet (Bericht 4342924)
Had dat dan gezegd!

't Is maar dat het openbaar vervoer altijd als mirakeloplossing voor mobiliteit en milieu wordt voorgesteld, op basis van argumenten die een belediging zijn voor mijn intelligentie. Op den duur begint een mens dan ook alle gevoel voor nuance te verliezen en ben ik altijd wel te vinden voor een potje OV-bashen. Het is inderdaad een geste naar de reiziger toe om in voorliggend geval een taxi te voorzien (ze hadden hem evengoed in de kou kunnen laten staan zoals bij de eerste de beste wilde staking) maar dat belet niet dat ik er toch het mijne van denk.

schaduw 19 september 2009 17:12

Het is verboden voor treinbestuurders om langer dan 9 uur te rijden behalve in bepaalde reeksen van het goederenvervoer (ook adr). Reservebestuurders reizigers zullen op dat uur niet meer voor handen zijn geweest. Taxi's kunnen voor de nmbs gemakkelijk nog goedkoper uitkomen dan het hele treinstel elektriciteit te laten gebruiken voor een klein aantal personen. Iedereen happy behalve de openbaar vervoer bashers.

stapas 19 september 2009 17:46

Het lijkt me een pragmatische oplossing die taxi's. En als de trein niet al te vol zat ook een goedkope oplossing. Akkoord, het mag niet gebeuren, maar het lijkt me hier prima opgelost.

De Nederlandse of Britse spoorwegen zouden de reizigers wellicht ergens midden in de nacht 3 uur laten staan wachten.

Dronkoers 22 september 2009 17:47

Sommige machinisten zijn om niks verlegen eh

Zwitser 23 september 2009 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stapas (Bericht 4344046)
De Nederlandse of Britse spoorwegen zouden de reizigers wellicht ergens midden in de nacht 3 uur laten staan wachten.

De Nederlandse of Britse (of Duitse of Franse) spoorwegen waren ook met taxis afgekomen. Ze zijn immers verplicht om (binnen redelijke grenzen) het nodig te doen opdat je op je bestemming aankomt.

Herr Flick 23 september 2009 08:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Libro (Bericht 4342741)
Omdat de machinist zijn 9 uur werken had bereikt, werden de passagiers van een trein in het holst van de nacht in een taxi gezet. Nooit leren plannen bij de NMBS?:evil:

http://www.hln.be/hln/nl/957/Belgie/...urt-taxi.dhtml

Die machinist kan daar overigens niets aan doen,de regelmenten zijn duidelijk en als hij zich daar niet aan houd, dan is hij verantwoordelijk in geval van een ongeval.

Bij piloten gebeurd identiek hetzelfde, als een vliegtuig of een trein dus meer vertraging maakt, kan de maximum "veilige" arbeidstijd overschreden worden en dan mag men niet meer rijden, vliegen, voor truck en bus chaufeurs geld ook dergelijke regeling.

farak 25 september 2009 16:21

De vraag is hoe lang het nog duurde alvorens hij op bestemming was. In België kan dit niet lang zijn. Wa ne zeveraar. Als we allemaal de regeltjes elke keer zo strikt naleven, zal er nog veel veranderen.

Geen dokters op speodgevallen want die mogen ook maar 8 uur doen. Ik zou die eens naar huis willen zien gaan.

Sorry, de volgende dokter komt binnen 6 uur, even wachten nog. Danke

roger verhiest 25 september 2009 16:28

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dronkoers (Bericht 4349214)
Sommige machinisten zijn om niks verlegen eh

Die werken hun 9 uur en niet langer ten einde de andere verkeersdeelnemers en hun passagiers niet in gevaar te brengen. Ik heb groot respect voor het europees treinpersoneel, dat ik als zeer correct en behulpzaam ervaar -
spijtig is dat we nog steeds met "nationale" spoorwegen zitten die geen oog hebben voor de grote reizigersvraag op internationale verbindingen -
wat het internationaal treinreizen absurd duur maakt in vergelijking met de goedkope luchtvaartmaatschappijen en de internationale lijnbusoperatoren.

Scherven A. Mok 25 september 2009 16:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door farak (Bericht 4354494)
De vraag is hoe lang het nog duurde alvorens hij op bestemming was. In België kan dit niet lang zijn. Wa ne zeveraar. Als we allemaal de regeltjes elke keer zo strikt naleven, zal er nog veel veranderen.

Geen dokters op speodgevallen want die mogen ook maar 8 uur doen. Ik zou die eens naar huis willen zien gaan.

Sorry, de volgende dokter komt binnen 6 uur, even wachten nog. Danke

Als een treinbestuurder langer dan negen uur rijdt en er springt weer eens iemand onder de trein of iemand zigzagt door de gesloten overweg wat bijna dagelijkse kost is dan wordt de treinbestuurder verantwoordelijk gesteld. En zo zijn er nog wel enkele voorbeelden van dingen die zwaar fout kunnen gaan. Een dokter wordt meestal nog bijgestaan door enkele andere mensen en kan op een foutje door vermoeidheid gewezen worden. De treinbestuurder zit alleen en een klein foutje kan zeer zware gevolgen hebben.

farak 25 september 2009 16:38

Dat wil ik eens zien. Een trein die ontspoort en waar de verantwoordelijkheid in de schoenen van de machinist wordt geduwd, die 9 uur reed. In theorie misschien, in praktijk zal dit toch niet gebeuren??

Scherven A. Mok 25 september 2009 16:45

Ik wil dat liever niet zien.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:37.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be