Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Geloof je in de evolutietheorie ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128628)

The Syndrome 19 september 2009 16:13

Geloof je in de evolutietheorie ?

Gelieve het hier enkel te hebben over hoeveel mensen vandaag de dag nog in de evolutietheorie geloven , over de evolutietheorie an sich zijn hier al genoeg afgezaagde draden .

Firestone 19 september 2009 16:18

Wie in de evolutietheorie gelooft heeft er niks van begrepen.
Wie peilingen als deze opstelt evenmin.

schaduw 19 september 2009 19:52

De evolutietheorie lijkt mij momenteel de meest geloofwaardige theorie. Ik heb er wel al wat over gelezen en in tegen stelling tot al de creasionistische nonsens geloof ik wel dat we in de goede richting zitten. Maar ik zou er niet van verschieten mocht binnen nog eens 2000 jaar blijken dat we er toch weer naast zaten en dat het nog iets anders is. Ik kan wel geloven dat we nu echte bewijzen hebben met het ontcijferen van ons dna maar vermits ik daar niets van ken, zelf geen dna lees, ... blijft het voorlopig bij geloven. Ik heb het wel moeilijk met geloven dat we het nu bij het rechte eind zouden hebben doordat we vroeger ook dachten dat we het bij het rechte eind hadden met een schepping in zeven dagen door iets dat we god noemen. Zou moeten lukken dat ik net in een tijd leef waar we alles (bijna) bij het rechte eind hebben. Later kan misschien nog blijken dat we een aantal dingen serieus fout geïnterpretteerd hebben door bvb informatie die we nog niet hebben, ... . Er is ook nog zoveel dat we niet weten, zoveel hiaten, ... . Ik zie wel overal evolutie. Je kunt er niet naast kijken. God zie ik niet. Door middel van meditatie ga ik pogen mijn linker hersenhelft uit te schakelen zodat ik het een zijn met alles kan gewaarworden. Misschien brengt dat me nog op andere gedachten maar ik denk het niet.

jevaly 19 september 2009 20:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Firestone (Bericht 4343883)

quoted for truth

Bertie 19 september 2009 22:09

Citaat:

Goed geprobeerd. Jammer voor je maar ook jou overtuiging is een geloof.

De enige andere optie is: jij reisde terug in de tijd kwam je je viervoetige voorouders tegen.

Argusx43 19 september 2009 22:12

De evolutietheorie is gewoon een primitief geloof in een 'modern' jasje.

Bertie 19 september 2009 22:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door schaduw (Bericht 4344279)
God zie ik niet.

Je hersencellen evenmin

Bertie 19 september 2009 22:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Argusx43 (Bericht 4344484)

:thumbsup:

Erasmus Darwin (de opa van..) heeft de theorie van de evolutie rechtstreeks van het oude Egypte gestolen.

Andro 19 september 2009 22:34

Nutteloze poll...

Kapitein Nemo 19 september 2009 23:06

Citaat:

²

Citaat:

De evolutietheorie lijkt mij momenteel de meest geloofwaardige theorie.

Correctie: Het is niet een theorie, maar dé theorie.

Adam Smith 19 september 2009 23:53

Citaat:

Dan ben ik benieuwd naar uw omschrijving van creationisme....

koppijn 20 september 2009 04:10

Citaat:

Dat is duidelijk, er staat nog tweemaal hetzelfde in die peiling creationisme op semi wetenschappelijke basis = intelligent ontwerp of intelligent design.
Eigenlijk een moderne variant van het klassiek creationisme.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Intelligent_design

koppijn 20 september 2009 04:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Adam Smith (Bericht 4344604)
Dan ben ik benieuwd naar uw omschrijving van creationisme....

Creationisme = primitief geloof in een primitief jasje
Intelligent design = primitief geloof in een modern jasje
Evolutietheorie = onderdeel van de biologische wetenschappen

nihao 20 september 2009 06:33

Citaat:

3

Distel 20 september 2009 07:42

Citaat:

De evolutietheorie lijkt mij momenteel de meest geloofwaardige theorie. Ik heb er wel al wat over gelezen en in tegen stelling tot al de creasionistische nonsens geloof ik wel dat we in de goede richting zitten. Maar ik zou er niet van verschieten mocht binnen nog eens 2000 jaar blijken dat we er toch weer naast zaten en dat het nog iets anders is. Ik kan wel geloven dat we nu echte bewijzen hebben met het ontcijferen van ons dna maar vermits ik daar niets van ken, zelf geen dna lees, ... blijft het voorlopig bij geloven. Ik heb het wel moeilijk met geloven dat we het nu bij het rechte eind zouden hebben doordat we vroeger ook dachten dat we het bij het rechte eind hadden met een schepping in zeven dagen door iets dat we god noemen. Zou moeten lukken dat ik net in een tijd leef waar we alles (bijna) bij het rechte eind hebben. Later kan misschien nog blijken dat we een aantal dingen serieus fout geïnterpretteerd hebben door bvb informatie die we nog niet hebben, ... . Er is ook nog zoveel dat we niet weten, zoveel hiaten, ... . Ik zie wel overal evolutie. Je kunt er niet naast kijken. God zie ik niet. Door middel van meditatie ga ik pogen mijn linker hersenhelft uit te schakelen zodat ik het een zijn met alles kan gewaarworden. Misschien brengt dat me nog op andere gedachten maar ik denk het niet.

Het grote verschil met nu en toen is dat we ons nu baseren op kennis en observatie, terwijl we ons toen baseerden op mythologie en bangmakerij. Dat sluit nog niet uit dat we ernaast kunnen zitten, maar het maakt de kans een heel pak kleiner en het maakt "toen" en "nu" eigenlijk helemaal niet meer vergelijkbaar.

Distel 20 september 2009 07:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Bertie (Bericht 4344478)
Goed geprobeerd. Jammer voor je maar ook jou overtuiging is een geloof.

Het is een logische conclusie, gebaseerd op waarneming en bewijs.

Citaat:

De enige andere optie is: jij reisde terug in de tijd kwam je je viervoetige voorouders tegen.
Of we pasten gewoon wetenschap toe.

Distel 20 september 2009 07:51

Citaat:

De evolutietheorie is een wetenschappelijke theorie, gestaafd door bergen van bewijs. Ik kan er ook niet aan doen dat ze uw debiel scheppingsverhaaltje met de grond gelijk maakt.

Cisalpina 20 september 2009 09:51

de andere draad over de evolutieleer was zeker te lang geworden dat jullie hier een nieuwe zijn begonnen? :-)

dezer dagen lijkt de Creator zich overigens vooral bezig te houden met het ontwikkelen en jaarlijks uitbrengen van een aangepast griepvirus, als was dat de zoveelste Fifa-game.

vraag is verder nog waarom de evolutietheorie en een Intelligente Designer elkaar zouden moeten uitsluiten?

liberalist_NL 20 september 2009 11:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door The Syndrome (Bericht 4343878)
Gelieve het hier enkel te hebben over hoeveel mensen vandaag de dag nog in de evolutietheorie geloven , over de evolutietheorie an sich zijn hier al genoeg afgezaagde draden .

De evolutietheorie legt enkel uit hoe leven van simpel naar complex is verworden. Het heeft niets met de oorsprong van het alles te maken. Die oorsprong vinden ligt ook buiten het bereik van de menselijke intelligentie/capaciteit.

Kapitein Nemo 20 september 2009 11:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 4344918)
vraag is verder nog waarom de evolutietheorie en een Intelligente Designer elkaar zouden moeten uitsluiten?

Omdat leven geen intelligent ontwerp is, misschien? Een menselijke ingenieur zou het waarschijnlijk beter doen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:46.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be