Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Mobiliteit & verkeersveiligheid (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=210)
-   -   18/09/09 : Luik opent splendide Gare des Guillemins (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128630)

Descartes Jr 19 september 2009 19:28

18/09/09 : Luik opent splendide Gare des Guillemins
 
Reynders mocht de Thalys begroeten
onder zijn Luikse stalen voute.
Het nieuwe station
blinkt leuk in de zon
maar laat de clochard koude voeten.



Spanish architect - Belgian engineering

Fallen Angel 19 september 2009 21:12

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4344229)
Reynders mocht de Thalys begroeten
onder zijn Luikse stalen voute.
Het nieuwe station
blinkt leuk in de zon
maar laat de clochard koude voeten.



Spanish architect - Belgian engineering

Calatrava :-)

Geeft mij altijd een dubbel gevoel.
Esthetisch/conceptueel altijd bijzonder goed geslaagd.
Constructief/technologisch logica soms iets minder verfijnd.

Descartes Jr 19 september 2009 21:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4344397)
Calatrava ...
Constructief/technologisch logica soms iets minder verfijnd.

Ik moet je vanuit professioneel standpunt eigenlijk tegenspreken ... de stabiliteit is een meesterstukje !

Henri1 20 september 2009 14:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4344229)
Reynders mocht de Thalys begroeten
onder zijn Luikse stalen voute.
Het nieuwe station
blinkt leuk in de zon
maar laat de clochard koude voeten.



Spanish architect - Belgian engineering

U kent Liège blijkbaar niet echt goed.

Liège is immers één van de weinige steden in België waar clochards niet doodvriezen.
Ze worden dagelijks van de straat gehaald en naar opvangtehuizen gebracht voor overnachting.

Descartes Jr 20 september 2009 14:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4345446)
U kent Liège blijkbaar niet echt goed.

Liège is immers één van de weinige steden in België waar clochards niet doodvriezen.
Ze worden dagelijks van de straat gehaald en naar opvangtehuizen gebracht voor overnachting.

Nu ja, overdag in de winter is 't daar ook koud zunne ;-)

Fallen Angel 20 september 2009 15:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4344406)
Ik moet je vanuit professioneel standpunt eigenlijk tegenspreken ... de stabiliteit is een meesterstukje !

Dat in Luik misschien wel.

Maar in zijn ander werk zitten hiaten.

Deze heeft een overgecompliceerde zonnewering en vervalt daardoor tot niet meer dan een architectuur gimmick.


En deze is bijvoorbeeld zuiver sculpturaal. Dit is het werk van een middelmatige landschapskunstenaar, niet van een architect.


Calatrava dreigt trouwens ook een 'one trick pony' te worden zoals Frank Gehry.

forzaflandria 21 september 2009 16:20

Mooi werk, maar het zal de gebruiker moeten zijn die kan oordelen of het allemaal praktisch ingericht is.

Descartes Jr 21 september 2009 16:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4345531)
Dat in Luik misschien wel.

Maar in zijn ander werk zitten hiaten.

Deze heeft een overgecompliceerde zonnewering en vervalt daardoor tot niet meer dan een architectuur gimmick.

Eigenlijk is zo'n werk voor een architect vrij makkelijk : je laat je verbeelding gaan en tekent erop los

De ingenieur zal er wel voor zorgen dat het stabiel is ... :roll:

freespirit 21 september 2009 16:51

Ik vind Luik Guillemins een prachtig station en één van de meest geslaagde voorbeelden van postmoderne architectuur in ons landje. Het komt dan ook van Calatrava, de meester in zijn soort en ongetwijfeld de grootste architect van de jongste decennia. Ik heb onlangs nog zijn constructies in Valencia bewonderd en deze zijn gewoon onbeschrijfelijk. De BAM had beter ook Calatrava aangesproken voor hun beruchte 'Lange Wapper', het zou in alle geval al esthetisch op wat meer getrokken hebben.

Zeno! 21 september 2009 19:25

Het station is nog maar het begin van de facelift van de stationsbuurt.

Zo goed als alles van aan het station tot aan de Maas gaat tegen de vlakte. Verbaas uzelf:

http://www.youtube.com/watch?v=ot2mGZe_pqU

Zwartengeel 21 september 2009 19:44

Bij het zien van dit alles vraag ik me nog meer dan vroeger af hoelang de stations van Brussel nog gedoemd zijn de vervallen puinhoop te blijven die ze nu zijn...

Fallen Angel 21 september 2009 20:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4347278)
Eigenlijk is zo'n werk voor een architect vrij makkelijk : je laat je verbeelding gaan en tekent erop los

De ingenieur zal er wel voor zorgen dat het stabiel is ... :roll:

De truc is de balans te vinden tussen verbeelding, praktische overwegingen en innovatie.

Iedereen met genoeg verbeelding kan zich de nieuwe Zaha Hadid noemen.
Weinigen de nieuwe Le Corbusier, Louis Kahn.
Een Belgisch bureau waar ik veel bewondering voor heb is Samyn en Partners.


PS: Iemand al het nieuwe ontwerp van Zaha Hadid voor de brandweerkazerne in Antwerpen gezien. Op de achtergrond zie je de nieuwe lange wapperbrug.

nihao 21 september 2009 20:37

We zullen je moeten teleurstellen, zwartengeel. Na Luik zijn de centen op...

Zeno! 21 september 2009 20:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4347708)
Bij het zien van dit alles vraag ik me nog meer dan vroeger af hoelang de stations van Brussel nog gedoemd zijn de vervallen puinhoop te blijven die ze nu zijn...

Het is inderdaad onvoorstelbaar dat stations overal ten lande worden vernieuwd, terwijl de Brusselse stations verder verkrotten of slechts een MINIMALE opknapbeurt krijgen (zoals Brussel Centraal onlangs). Noord en Zuid zijn ronduit Middeleeuws. Vaak het eerste dat toeristen van België zien...

Zeno! 21 september 2009 20:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4347756)
De truc is de balans te vinden tussen verbeelding, praktische overwegingen en innovatie.

Iedereen met genoeg verbeelding kan zich de nieuwe Zaha Hadid noemen.
Weinigen de nieuwe Le Corbusier, Louis Kahn.
Een Belgisch bureau waar ik veel bewondering voor heb is Samyn en Partners.


PS: Iemand al het nieuwe ontwerp van Zaha Hadid voor de brandweerkazerne in Antwerpen gezien. Op de achtergrond zie je de nieuwe lange wapperbrug.

Dit is het gekozen ontwerp voor het nieuwe havenhuis dat bovenop de (oude) brandweerkazerne zal gebouwd worden. Het is echt een pareltje :cheer:
De brandweer is onlangs verhuisd naar een gloednieuwe megakazerne.

Nu maar hopen dat al die verdomde nimby's onze Lange Wapper niet verkloten! :evil::evil::evil::evil::evil::evil::evil:

Svennies 21 september 2009 22:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4347278)
Eigenlijk is zo'n werk voor een architect vrij makkelijk : je laat je verbeelding gaan en tekent erop los

De ingenieur zal er wel voor zorgen dat het stabiel is ... :roll:

Alléén is den ingenieur vergeten om de liften terdege te checken, na één dag liet de panoramische lift het al afweten....

Descartes Jr 22 september 2009 05:38

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Svennies (Bericht 4348025)
Alléén is den ingenieur vergeten om de liften terdege te checken, na één dag liet de panoramische lift het al afweten....

Bij mijn weten is de stabiliteitsingenieur niet verantwoordelijk voor de liften. Dat is de verantwoordelijkheid van de liftenconstructeur en eventueel het controle-organisme op de liften.

Descartes Jr 22 september 2009 05:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Fallen Angel (Bericht 4347756)
Iemand al het nieuwe ontwerp van Zaha Hadid voor de brandweerkazerne in Antwerpen gezien. Op de achtergrond zie je de nieuwe lange wapperbrug.

Dat moet deugd doen, naar beneden komen via glijpalen van 25 m. :roll::roll::roll:

brother paul 22 september 2009 07:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Descartes Jr (Bericht 4348178)
Dat moet deugd doen, naar beneden komen via glijpalen van 25 m. :roll::roll::roll:

je kunt het buske talk klaarzetten ? ofwel zo'n miniwatervalletje maken langs de glijpaal, zodat uw handen gekoeld worden terwijl je glijdt.

Nu weer een boot in een huis, we hebben hier al een paar boten op land liggen. Zoals het gerechtsgebouw in antwerpen zijn zeilkes, of van die ziekenhuizen waar de gevel een boot symboliseert in kortrijk bvb

Nu zo'n transparante gebouwen zijn dus immense serres in de zomer, en ijspaleizen in de winter... Het ideaal is natuurlijk om die energie van de opwarming door te sluizen naar het gebouw eronder en omgekeerd. Maar enfin dat is niet voor een architect zo'n details, die moeten zich gewoon maar bezighouden met de vorm.

Fallen Angel 22 september 2009 10:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door brother paul (Bericht 4348210)
Nu zo'n transparante gebouwen zijn dus immense serres in de zomer, en ijspaleizen in de winter... Het ideaal is natuurlijk om die energie van de opwarming door te sluizen naar het gebouw eronder en omgekeerd. Maar enfin dat is niet voor een architect zo'n details, die moeten zich gewoon maar bezighouden met de vorm.

*kuch* *kuch*

De architect(en) concipieër(t)(en) het volledige gebouw. Hij/Ze moet(en) dus over alle onderdelen een beslissing nemen.
De detailtekeningen en fijne berekeningen zijn meestal wel voor de technische tekenaars en ingenieurs.


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:05.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be