Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Geloven: hoe werkt dat? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128663)

Bhairav 20 september 2009 07:46

Geloven: hoe werkt dat?

Toch een belangerijke vraag.
Doet men de ogen toe en concentreert men dan op...wat?
Wat denken gelovigen dan? "Hmmmm... ik geloof..."?

Distel 20 september 2009 07:53

Zelfmisleiding, kiezen voor de gemakkelijkste weg, en vooral geen kritische vragen stellen, zijn volgens mij wel belangrijke ingredienten.

hotschizodiscocop 20 september 2009 07:57

Geloven werkt niet, het is gewoon. Dat is het punt. Niet alles kan wetenschappelijk worden verklaard. Daar is niks mis mee maar we moeten steeds waakzaam blijven dat toestanden zoals irrationaliteit en mysticisme ons overheidsbeleid niet gaan vervuilen zoals in de VS.

Vliegenmepper 20 september 2009 08:13

De essentie van geloven is iets voor waarheid aannemen zonder dat daar bewijs voor is

hotschizodiscocop 20 september 2009 08:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vliegenmepper (Bericht 4344856)
De essentie van geloven is iets voor waarheid aannemen zonder dat daar bewijs voor is

En in de privésfeer is daar niks verkeerd mee.

Vliegenmepper 20 september 2009 08:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop (Bericht 4344862)
En in de privésfeer is daar niks verkeerd mee.

Ik heb een oom die heel erg gelovig is... Zijn vrouw en kinderen zijn dat ook. Ik weet dat daar 's avonds nog gebeden wordt en in de Bijbel gelezen wordt.
Hij spreekt daar zelden of nooit over met anderen en loopt daar ook niet mee te koop. Hij respecteert anderen hun geloven of juist niet geloven. Hij doet ook geen enkele moeite om mensen op andere gedachten te brengen.
Dit gegeven alleen al zorgt ervoor dat ik enorm veel respect voor deze man heb. Het is een heel minzaam iemand. Helemaal niet schijnheilig... Zo hoort het ook

kiko 20 september 2009 09:27

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Vliegenmepper (Bericht 4344871)
Hij doet ook geen enkele moeite om mensen op andere gedachten te brengen.
Dit gegeven alleen al zorgt ervoor dat ik enorm veel respect voor deze man heb.

Ik begrijp wat je bedoelt, maar het is niet omdat hij "geen enkele moeite doet om mensen op andere gedachten te brengen" dat je per definitie enorm veel respect moet hebben voor iemand.

Eigenlijk zou het er nog aan mankeren dat hij andere mensen niet op andere gedachten probeert te brengen.

Daarnaast wil ik opmerken dat ik niet overtuigd ben dat diepgelovige mensen ècht respect kunnen hebben voor andere religies. Diep in zich is ieder overtuigd van zijn superieure religie, en vindt men andere overtuigingen maar zever in pakskes, ook al zal men het niet snel toegeven, of zelfs ten volle beseffen.

Flippend Rund 20 september 2009 09:43

Geloven is alleszins meer fun, en dus gezonder dan voortdurend twijfelen en alles in vraag te stellen. En het hoeft daarvoor niet eens waar te zijn, wat je gelooft. Probeer het eens voor een week, en merk het verschil.

Je moet natuurlijk niet proberen van iets te geloven dat je patent absurd vindt. Maar iets waarvan je intuitie zegt dat het misschien wel eens zou kunnen waar zijn.

Distel 20 september 2009 09:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 4344912)
Geloven is alleszins meer fun, en dus gezonder dan voortdurend twijfelen en alles in vraag te stellen.

Geloven dat je zal branden in de hel en jezelf daarom de geneugten des levens ontzeggen, lijkt mij maar weinig fun.

kiko 20 september 2009 10:05

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 4344912)
Je moet natuurlijk niet proberen van iets te geloven dat je patent absurd vindt. Maar iets waarvan je intuitie zegt dat het misschien wel eens zou kunnen waar zijn.

Bestaat dat, intuïtie ?

Pijlstaartrog 20 september 2009 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4344904)
Daarnaast wil ik opmerken dat ik niet overtuigd ben dat diepgelovige mensen ècht respect kunnen hebben voor andere religies. Diep in zich is ieder overtuigd van zijn superieure religie, en vindt men andere overtuigingen maar zever in pakskes, ook al zal men het niet snel toegeven, of zelfs ten volle beseffen.

Is dat niet ook precies hoe veel niet-gelovigen naar gelovigen kijken?

kiko 20 september 2009 10:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Pijlstaartrog (Bericht 4344940)
Is dat niet ook precies hoe veel niet-gelovigen naar gelovigen kijken?

Hoogstwaarschijnlijk.

Pijlstaartrog 20 september 2009 10:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4344943)
Hoogstwaarschijnlijk.

ok :)

hotschizodiscocop 20 september 2009 10:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4344939)
Bestaat dat, intuïtie ?

JA!!!!!!!!!!!!!!!!! :-P

kiko 20 september 2009 10:36

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop (Bericht 4344962)
JA!!!!!!!!!!!!!!!!! :-P

Sta me toe ten zeerste te twijfelen.

Flippend Rund 20 september 2009 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Distel (Bericht 4344922)
Geloven dat je zal branden in de hel en jezelf daarom de geneugten des levens ontzeggen, lijkt mij maar weinig fun.

Wie beweert dat je zoiets moet geloven? Geloof dan iets anders.

hotschizodiscocop 20 september 2009 10:41

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4344975)
Sta me toe ten zeerste te twijfelen.

Jammer voor u, maakt sommige dingen heel gemakkelijk terwijl andere keren de voorkennis/visies/gewaarwording angstaanjagend kan zijn. :twisted:

Flippend Rund 20 september 2009 11:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4344904)
IDaarnaast wil ik opmerken dat ik niet overtuigd ben dat diepgelovige mensen ècht respect kunnen hebben voor andere religies. Diep in zich is ieder overtuigd van zijn superieure religie, en vindt men andere overtuigingen maar zever in pakskes, ook al zal men het niet snel toegeven, of zelfs ten volle beseffen.

Je bent zelf niet gelovig, je hebt geen benul van wat gelovig zijn betekent, maar je weet wel beter wat diepgelovige mensen al dan niet kunnen respecteren dan diepgelovige mensen zelf? Hoe doe je dat?

kiko 20 september 2009 12:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flippend Rund (Bericht 4345061)
Je bent zelf niet gelovig

En dat kun je hard maken ? Of je slaat er zomaar wat naar ?

kiko 20 september 2009 12:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop (Bericht 4344978)
Jammer voor u, maakt sommige dingen heel gemakkelijk terwijl andere keren de voorkennis/visies/gewaarwording angstaanjagend kan zijn. :twisted:

Kan allemaal wel zijn, maar je hebt nog steeds niet aangetoond dat intuïtie bestaat.

Eigenlijk heeft tot op heden - 20 september 2009 - nog niemand aangetoond dat intuïtie bestaat, dus je zult wel begrijpen dat ik iets meer nodig heb dan bovenstaande post om van mening te veranderen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:30.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be