Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   Veggidag (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128735)

guido 007 22 september 2009 17:33

Veggidag

Na Gent wil ook Hasselt de Veggidag invoeren.

Waar moeien ze zich eigenlijk mee?

Een Veggidag zou beter zijn voor het milieu.

Natuurlijk zijn het ambtenaarkes die dit vanachter hun bureel bedenken, als ze echte fysieke inspanningen moesten doen zoals mensen in de bouw zouden ze het nogal gauw laten.

Waarom willen de Veggi's hun levenswijze aan ons opdringen? Wij, de mensen zijn omnivors, al van in het prille begin. Het moet ieders vrije keuze zijn om al dan niet vegetarier te zijn.

Xenophon 22 september 2009 17:42

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door guido 007 (Bericht 4349197)

Natuurlijk zijn het ambtenaarkes die dit vanachter hun bureel bedenken, als ze echte fysieke inspanningen moesten doen zoals mensen in de bouw zouden ze het nogal gauw laten.

Waarom willen de Veggi's hun levenswijze aan ons opdringen? Wij, de mensen zijn omnivors, al van in het prille begin. Het moet ieders vrije keuze zijn om al dan niet vegetarier te zijn.

Fanatieke gekken he.

Rudy 22 september 2009 19:50

Citaat:

Guido. Je hebt gelijk, leg maar eens uit dat smout, liefst met veel zout, best goed is voor wie veel fysieke arbeid levert.
Maar dit is volgens mij de boodschap niet.
Ik denk dat er te weinig groenten worden gegeten. Net als melk gedronken. Overschotten worden aan de armen uitgedeeld.
Ah, ik zou er niet zo zwaar aan tillen. Ieder weet voor zichzelf wat het beste is.
Ik ben roker, en ik weet dat roken niet gezond is. Ben ik nu een masochist?

IronChef 22 september 2009 19:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4349539)
Ik ben roker, en ik weet dat roken niet gezond is. Ben ik nu een masochist?

Nee, je bent een junkie. ;-)

IronChef 22 september 2009 20:07

Dingen zoals deze veggiedag zijn ongelooflijk idioot.

Geen enkel mens dat nog bij zijn gezond verstand is, zou er over denken om meer dan een halve seconde acht te slaan op zo'n progressieve, weldenkende, geheven wijsvingertjes campagne.

Rudy 22 september 2009 20:22

Ik eet graag groenten. Liefst rauw, of in de soep. Rauw, als apperitiefhapje, met wat mayonaise of coctailsaus, en uiteraard met porto (of iets dergelijks)

Xenophon 22 september 2009 20:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy (Bericht 4349646)
Ik eet graag groenten. Liefst rauw, of in de soep. Rauw, als apperitiefhapje, met wat mayonaise of coctailsaus, en uiteraard met porto (of iets dergelijks)

Ja natuurlijk, dat is lekker ook.

De schoofzak 22 september 2009 21:28

Alleen de naam al: veggie ....

thefishdoesntthink 22 september 2009 22:23

Te veel vlees is slecht voor uzelf en voor de aarde op alle mogelijke vlakken. En bijna elke westerling eet te veel vlees. Beter een vleesdag invoeren in heel België; enkel vlees op zondag bijvoorbeeld. Eat more plants! http://www.newscientist.com/article/...re-plants.html

Heftruck 22 september 2009 22:41

cookie monster 22 september 2009 22:42

:lol:

Jarno 22 september 2009 23:57

Citaat:

Als de stad het promoot van een dag in de week geen vlees te eten is dat niet het opdringen van vegetarisme, eerder wat hip doen om stemmen te winnen. dit staat in mijn ogen geheel los van het feit dat mensen over het algemeen teveel vlees eten.

Woetse 23 september 2009 02:09

Dit heeft helemaal niets met opdringen te maken. Het is een soort van sensibiliseringscampagne waarbij zowel volwassenen als kinderen de positieve kanten en de veelzijdigheid van een vegetarisch dieet leren kennen. Er zijn daar veel te veel vooroordelen rond ontstaan en die wil men hierin tegengaan. Ik denk dat dat zeker geen slechte zaak is. De taak van een overheid is toch om hun bevolking zo gezond mogelijk te houden? En deze campagne heeft ook niet zo'n negatieve sfeer zoals dat bij de campagnes tegen roken het geval is.

freespirit 23 september 2009 02:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door thefishdoesntthink (Bericht 4349903)
Te veel vlees is slecht voor uzelf en voor de aarde op alle mogelijke vlakken. En bijna elke westerling eet te veel vlees. Beter een vleesdag invoeren in heel België; enkel vlees op zondag bijvoorbeeld. Eat more plants! http://www.newscientist.com/article/...re-plants.html

Ik ben die 'gezondheidsbetutteling' meer dan beu ! laat mensen toch eten wat ze willen. Die ziekelijke fetish genaamd 'gezond leven' of 'minder eten' lijkt wel het nieuwe dogma, nu de kerkelijke (voor de 'ex-christenen' onder ons toch) eindelijk hun waarde en impact hebben verloren. Maar in de plaats van de Bijbel zijn gedrochten als 'de Flair' gekomen. Wie veggie wil zijn heeft daar wat mij betreft alle recht toe, maar ze moeten zich nu ook niet arrogant t.o.v. de 'normale mensen' gaan gedragen, wat steeds meer dreigt te gebeuren. Ik vind dat vele veggies nogal een elitaire dunk over zichzelf hebben, laten we het houden op een soort van 'ecochique'. En dit niet enkel op het gebied van al dan niet 'ongezond' (?) vlees eten. Er zijn verschillende mensen die hun hele leven praktisch elke dag 'vet spek' eten en hun honderd halen. Waarom zouden ze dan hun voedingsgewoonten moeten wijzigen ? Ikzelf blijf in alle geval mijn porties vlees eten. Ik ga mijn biefstukskes en worstjes niet laten voor een mogelijke theorie dat vlees eten onze ondergang betekent. Dit is helemaal niet wetenschappelijk bewezen. Ik denk dat de mensheid meer gebaat is bij zoveel mogelijk afwisseling in het voedsel, een volstrekt omnivoorschap. We zijn immers genetische alleseters voor iets ...

artisjok 23 september 2009 05:38

Citaat:

Minder vlees eten is inderdaad beter voor het milieu; en voor onze gezondheid. Wij eten immers te veel vlees.

De veggidag heeft niet de ambitie om iets op te dringen.
De veggidag heeft enkel de ambitie om mensen eens te doen nadenken.

Goldband 23 september 2009 06:15

[quote=guido 007;4349197]N
Citaat:

a Gent wil ook Hasselt de Veggidag invoeren.

Waarom zo negatief? Waarom die ambtenaarkes aanvallen? Het zou me trouwens verbazen dat zij de 'veggiedag' verzinnen tussen het afstempelen van rijbewijzen en het sorteren van aanvraagformulieren door ;-)

Citaat:

Oei, is er een algemeen vleesverbod die dag? Worden er patrouilles uitgezonden om uw broodje martino in beslag te nemen en je administratief aan te houden? Sturen ze knokploegen naar steakhuizen?

Of ging het gewoon om een bewustwording? Een dagje waar het veggie eten even in de kijker wordt gezet? Een campagne waar je al dan niet kunt in meegaan ...

Andro 23 september 2009 06:51

Veggi, is dat een soort coma toestand?

Herr Flick 23 september 2009 07:54

Citaat:

Ik stel voor die dag een extra entrecotte of stuk van het edele dier het zwijn te nuttigen teneinde de boycot van deze groene gekken te niet te doen, laat me weten welke dag en ik speel met plezier 3 stukken vlees naar binnen ;-)

thefishdoesntthink 23 september 2009 08:18

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4350054)
Ik ben die 'gezondheidsbetutteling' meer dan beu ! laat mensen toch eten wat ze willen. Die ziekelijke fetish genaamd 'gezond leven' of 'minder eten' lijkt wel het nieuwe dogma, nu de kerkelijke (voor de 'ex-christenen' onder ons toch) eindelijk hun waarde en impact hebben verloren. Maar in de plaats van de Bijbel zijn gedrochten als 'de Flair' gekomen. Wie veggie wil zijn heeft daar wat mij betreft alle recht toe, maar ze moeten zich nu ook niet arrogant t.o.v. de 'normale mensen' gaan gedragen, wat steeds meer dreigt te gebeuren. Ik vind dat vele veggies nogal een elitaire dunk over zichzelf hebben, laten we het houden op een soort van 'ecochique'. En dit niet enkel op het gebied van al dan niet 'ongezond' (?) vlees eten. Er zijn verschillende mensen die hun hele leven praktisch elke dag 'vet spek' eten en hun honderd halen. Waarom zouden ze dan hun voedingsgewoonten moeten wijzigen ? Ikzelf blijf in alle geval mijn porties vlees eten. Ik ga mijn biefstukskes en worstjes niet laten voor een mogelijke theorie dat vlees eten onze ondergang betekent. Dit is helemaal niet wetenschappelijk bewezen. Ik denk dat de mensheid meer gebaat is bij zoveel mogelijk afwisseling in het voedsel, een volstrekt omnivoorschap. We zijn immers genetische alleseters voor iets ...

Het gaat mij vooral om het ecologische aspect, niet voor de persoonlijke gezondheid. Gooit gij vuil in't bos? Iedereen mag zelf kiezen of die dat doet?
En dat is ongelooflijk keihard en keiveel wel wetenschappelijk bewezen, de hele tijd, .. in mijn vorige post nog artikeltje uit newscientist...

Herr Flick 23 september 2009 08:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4350054)

We moeten trouwens vlees eten, veganisten krijgen niet alle noodzakkelijke aminozuren binnen. Vegetariers (die wel vis, eieren etc... ) eten krijg die wel binnen. Maar ze moeten dan wel veel eiwitvervangers eten en andere producten waar de nodige voedingsmiddelen inzitten.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be