Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   De clash der provincies (https://forum.politics.be/showthread.php?t=12894)

Zeno! 27 april 2004 21:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Steenbok66

uiteraard, daarom horen wij niet thuis bij de 2 Vlaanderen, Brabant en Antwerpen...
wij zijn een gezellig volk...

Naar aanleding van deze uitspraak, van een forum-Limburger, dit topic.

Wat is onze provinciale identiteit? Wat maakt ons een West-Vlaming, Oost-Vlaming, Vlaams-Brabander, Antwerpenaar of Limburger? Waarin onderscheiden we ons van andere provincies?

Geef hier je mening over de (Vlaamse) provincies en hun inwoners. Wie zijn de sympathieksten en wie kan je niet uitstaan? :wink:

Ik zal (kort) beginnen 8)

1. VLAAMS-BRABANT

Aaaaah, home sweet home. Deze groene en jonge provincie heeft een rijk verleden. Gezellige historische stadjes, de wijngaarden van het Hageland, de rust van het Pajottenland en de pracht van de hoofdstad Leuven. Brabant is ook de provincie van het bier: Stella, Hoegaarden, Palm, Grimbergen, ...
De Brabanders zijn gemoedelijke mensen en levensgenieters.

2. ANTWERPEN

Dit is de provincie die het dichtst aanleunt bij Brabant. Al was het maar omdat de taal (het dialect) erg gelijklopend is. (met uitzondering van de st�*d Antwerpen natuurlijk)
Men zegt dat Antwerpenaren een grote mond hebben en zich niet laten doen. ... Daar kan ik mee akkoord gaan. :wink:

3. WEST-VLAANDEREN

Op het spraakgebrek na, best een leuke provincie :wink: , al was het maar omdat ze de kust hebben. De West-Vlamingen zelf komen soms nogal stuurs over... Ze worden woest wanneer ze zien dat ze op tv ondertitteld worden en bijvoorbeeld een Limburger niet. Wel, die ondertitteling is soms echt nodig. Neem het van mij, een neutrale Brabander, aan. 8)

4. OOST-VLAANDEREN

Sluit dicht aan bij West-Vlaanderen. Oost-Vlamingen spreken een beetje hetzelfde als West-Vlamingen, maar dan iets verstaanbaarder. :wink:
Het 'Gents' klinkt fantastisch.

5. LIMBURG

Deze provincie heeft een sterke provinciale identiteit. Limburgers voelen zich snel in hun eer gekrenkt en gaan dan samenspannen. Ze spreken trager, en net daarom is het perfect te verstaan. Ze vinden zichzelf een "gezellig volk", wat het ook is, maar denken daarom soms ten onrechte dat men dat in andere provincies niet is... :wink:

[dit topic is ludiek bedoeld, dus begin hier niet over politiek hé!]

Spetsnaz 27 april 2004 21:20

Nummer 2 is gewoon superieur aan al de anderen

Herman Desmedt ©HD 27 april 2004 21:27

Goed zo ! Alleen de Vlaamse provincies.
Je hebt dus meteen maar het kaf van het koren gescheiden!
Alles wat Kafka-aans is moeten we ons al niet meer aantrekken.

Awel, het Brabants bier mag er wezen. De rest ook !

Herman Desmedt ©HD 27 april 2004 21:38

Politiek of ludiek maakt niet uit : Er IS geen provinciaalse identiteit.
Er is veel minder verschil tussen Tessenderloo (Limb), Scherpenheuvel(Vl.Br) en Laakdal (Antw) dan tussen Tessenderloo en Maastricht of tussen Scherpenheuvel en Bever of tussen Laakdal en Bornem.
Elke twee subregio's verder heb je méér verschil dan tussen aangrenzende. Die provinciegrenzen zijn puur administratieve lijnen die eigenlijk nergens op slaan.

Dus één Vlaanderen. Die verzameling dialecten is ook duidelijk verschillend van wat er in andere regio's gesproken wordt, dus is die regio-grens wèl aanvaardbaar.

Dimitri 27 april 2004 22:08

ZUID-HOLLAND

Een afwisselende provincie met de moderne havenstad Rotterdam, de statige bestuursstad Den Haag, de gezellige steden Leiden en Delft, het weidse groene landschap in Midden-Holland, de glazen stad van het Westland, de kleurrijke bloemenvelden in de Bollenstreek, de brede stromen, de mooie duinen en het vlakke strand. Geen grootse bieren, geen ondertitelingen, geen mensen met een minderwaardigheidscomplex, maar toch is het hier best uit te houden. 8)

En als het eens stevig wil vriezen, dan binden wij de ijzers onder voor een tochtje over een van de vele sloten en vaarten in de polder:

Maus 27 april 2004 22:55

Ik mis mijn woonplaats ... Pluto!

Herman Desmedt ©HD 28 april 2004 04:04

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Maus
Ik mis mijn woonplaats ... Pluto!

Nogal koud, en weinig licht en zo.

Mars dat is al iets beter.

cyrus_v2000 28 april 2004 07:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz

Dank u om ons imago hoog te houden :D
We zijn nog niet genoeg gekend als "dikke nekken" in Antwerpen :P

Maareksem boven 8)

ossaert 28 april 2004 09:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
4. OOST-VLAANDEREN

Sluit dicht aan bij West-Vlaanderen. Oost-Vlamingen spreken een beetje hetzelfde als West-Vlamingen, maar dan iets verstaanbaarder. :wink:

1. Ik vind het schandalig dat u ons pas op de vierde plaats noemt..

2. U kent blijkbaar niet zoveel van de Oost-Vlaamse dialecten (wat een miskenning!). Het sappige Gentse stadsdialect is een eiland, terwijl men ten westen van die stad al inderdaad min of meer West-Vlaams spreekt. In het Land van Waas wordt dan weer een ietwat eigen dialect gesproken (waar geleidelijk van west naar oost al wat Brabants insluipt), terwijl het bizarre, maar geestige Aalsters al een compleet ander paar mouwen is. Maar, op één punt heb je wel gelijk: we zijn inderdaad verstaanbaarder.

3. Ik wil de oude vlag terug! Deze is echt niet om aan te zien, en na Antwerpen de lelijkste!

Griffin 28 april 2004 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
ZUID-HOLLAND

Een afwisselende provincie met de moderne havenstad Rotterdam, de statige bestuursstad Den Haag, de gezellige steden Leiden en Delft, het weidse groene landschap in Midden-Holland, de glazen stad van het Westland, de kleurrijke bloemenvelden in de Bollenstreek, de brede stromen, de mooie duinen en het vlakke strand. Geen grootse bieren, geen ondertitelingen, geen mensen met een minderwaardigheidscomplex, maar toch is het hier best uit te houden. 8)
[/img]

:mrgreen:

Voor die busladingen toeristen is Delft misschien gezellig ja ;)
En dat landschap kun je idd mooi bekijken als je in de file staat op één van de drukke wegen in de regio :D :D

De Garde 28 april 2004 10:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zeno!
4. OOST-VLAANDEREN

1. Ik vind het schandalig dat u ons pas op de vierde plaats noemt..

2. U kent blijkbaar niet zoveel van de Oost-Vlaamse dialecten (wat een miskenning!). Het sappige Gentse stadsdialect is een eiland, terwijl men ten westen van die stad al inderdaad min of meer West-Vlaams spreekt. In het Land van Waas wordt dan weer een ietwat eigen dialect gesproken (waar geleidelijk van west naar oost al wat Brabants insluipt), terwijl het bizarre, maar geestige Aalsters al een compleet ander paar mouwen is. Maar, op één punt heb je wel gelijk: we zijn inderdaad verstaanbaarder.

3. Ik wil de oude vlag terug! Deze is echt niet om aan te zien, en na Antwerpen de lelijkste!

Ik kan je niet beter steunen.

Het vlakke, landelijke Meetjesland met zijn gekende streekspecialiteiten is een prachtstreek.

Het Oudenaardse en de Zwalmstreek, prachtig om te fietsen.

De Vlaamse Ardennen rond Ronse waar ieder jaar wielergeschiedenis geschreven wordt.

Maar, Oost-Vlaanderen is een papieren provincie, waar iedere streek een eigen identiteit heeft. Ik voel me dan ook absoluut geen Oostvlaming. Mijn dialect is een Vlaams dialect, dat inderdaad aansluit bij het Brugs. In het Waasland spreekt men een soort Antwerps, in het Aalsterse sluit het ook aan bij een ander Brabants dialect.

En we zijn verstaanbaar? Op naar het ABO (Algemeen Beschaafd Oostvlaams).

Tja, en die vlag: rottig hé!

De Garde 28 april 2004 10:41

Dit gezegd zijnde: ik kan best overweg met andere 'provincialen', zolang ze maar beseffen dat het taaltje dat ze spreken geen Beschaafd Nederlands is. Ik heb ook niet de pretentie dat te spreken.

Gentenaar 28 april 2004 11:06

Hoe lang moet ik nog wachten op het Oostvlaams Blok?

De vlag van Oost-Vlaanderen klopt trouwens niet! gele achtergrond, zwarte leeuw, rode klauwen en tong.

ossaert 28 april 2004 11:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
In het Waasland spreekt men een soort Antwerps, in het Aalsterse sluit het ook aan bij een ander Brabants dialect.

Dat het Aalsters quasi-Brabants is, daar kan ik mee leven, maar dat het Waaslands Antwerps is... Ik heb al voor minder gevochten! :wink:

Het Bevers heeft inderdaad al wat van het Antwerps, maar de Schelde is voorlopig een afdoende barrière; Antwerpen LO is daarentegen een bron van taalverloedering. Als je dan verder gaat kijken naar het 'platte' Sint-Niklaas (dat een min of meer eigen stadsdialect is) of vooral het fantastische Lokers, dan zit daar weinig Antwerps in.

Spetsnaz 28 april 2004 12:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door cyrus_v2000
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spetsnaz

Dank u om ons imago hoog te houden :D
We zijn nog niet genoeg gekend als "dikke nekken" in Antwerpen :P

Maareksem boven 8)

Een districtsgenoot ? ;)

Kotsmos 28 april 2004 12:36

Brabant is nogal superieur. Oost-Vlamingen en Antwerpenaren denken dat van zichzelf. West-Vlamingen en Limburgers zijn randgebieden die nog beschaafd moeten worden.

De Garde 28 april 2004 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar

De vlag van Oost-Vlaanderen klopt trouwens niet! gele achtergrond, zwarte leeuw, rode klauwen en tong.

Is gewijzigd bij de creatie van Vlaams-Brabant.

De Garde 28 april 2004 14:51

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kotsmos
Brabant is nogal superieur. Oost-Vlamingen en Antwerpenaren denken dat van zichzelf. West-Vlamingen en Limburgers zijn randgebieden die nog beschaafd moeten worden.

Alleen denken, mijn beste? Neen, neen, weten !

PEKING OOST-VLAAMS!!

De Garde 28 april 2004 14:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door ossaert
Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door De Garde
In het Waasland spreekt men een soort Antwerps, in het Aalsterse sluit het ook aan bij een ander Brabants dialect.

Dat het Aalsters quasi-Brabants is, daar kan ik mee leven, maar dat het Waaslands Antwerps is... Ik heb al voor minder gevochten! :wink:

Het Bevers heeft inderdaad al wat van het Antwerps, maar de Schelde is voorlopig een afdoende barrière; Antwerpen LO is daarentegen een bron van taalverloedering. Als je dan verder gaat kijken naar het 'platte' Sint-Niklaas (dat een min of meer eigen stadsdialect is) of vooral het fantastische Lokers, dan zit daar weinig Antwerps in.

Het zal misschien zijn omdat ik een bloedhekel heb aan Antwerps.
Trouwens, ik zeg altijd:'er is meer dan de Schelde dat ons scheidt!'. Zit Lokeren eigenlijk wel in het Waasland? Het is maar een vraag hoor.

De Garde 28 april 2004 14:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Gentenaar

Als we nu eens een manifest zouden ineenboksen? In het genre van :

'Het Oostvlaams Blok eist de onvoorwaardelijke installatie van een Oost-Vlaamse republiek en teruggave van de ons ontstolen gebieden (Brugge, Kortrijk, Brussel,....)'

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:44.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be