![]() |
Wat zijn Vlamingen?
Indien u in bovenstaande uw gading niet vindt, verklaar nader.
|
Citaat:
Kijk, vandaag zijn er Belgen. Belg zijn, heeft net als alle andere erkende nationaliteiten, juridische en praktische gevolgen: het verleent stemrecht en opkomstrecht, het maakt dat je steeds beroep kan doen op de Belgische ambassade in het buitenland, etc. Vandaag heeft het Vlaming-zijn geen juridische gevolgen. Er zijn geen Vlaamse ambassades. En wat stemrecht betreft, het volstaat om in het Vlaamse Gewest te wonen en Belg te zijn om stemrecht te hebben. Jean Dupont, fictieve franstaligen Belg, heeft, indien hij naar Vlaanderen verhuist, automatisch stemrecht voor de Vlaamse Raad. Zelfs al spreekt hij geen woord Nederlands. Hij zal nooit een inburgeringstest of wat dan ook moeten afleggen. Maar indien er een onafhankelijk Vlaanderen zal komen, wie zal dan de Vlaamse nationaliteit krijgen? Alle Belgen die in Vlaanderen wonen? Iedereen die op dat moment in Vlaanderen woont? Moet die nationaliteit aangevraagd worden? En wat met diegenen die dat niet doen? Zullen er "inburgeringstesten" ingevoerd worden? Voor wie? Enfin, de vraag van Zwartengeel is niet onschuldig. En ik hoop dat niemand de laatste mogelijkheid zal aanduiden. |
Citaat:
Citaat:
|
Wie zijn de Belgen: personen die binnen het Belgisch grondgebied wonen.
Wie zijn de Vlamingen: personen die binnen het Vlaams grondgebied wonen (Vlaams Gewest). Cultureel gezien ligt dit natuurlijk wel wat anders. Er zijn bijvoorbeeld ook Vlaamse Brusselaars. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Hoe dan ook: Wat zijn Vlamingen? Inwoners van het gebied gevormd door het Vlaams en Brussels Gewest. |
Citaat:
|
Citaat:
Al had ik liever gestemd voor 'inwoners van het gebied gevormd door het Vlaams en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest' - het gaat immers vooralsnog om een specifieke hoofdstedelijke entiteit, en niet om een région �* part entière, n'en déplaise �* certains. |
Ik heb voor optie 2 gekozen. Strikt genomen zijn dat inwoners van provincie Vlaanderen Oost en West, dus het historisch graafschap.
In Brabant zijn het Brabanders en Limburgers in de Limburg Maar in ruimere betekenis wordt tuurlijk het vlaams gewest bedoeld, of de nederlands sprekende inwoners van Belgie. |
Ik heb de vierde optie gekozen, ook al voldoet die niet: wat met Vlamingen die in het buitenland wonen en/of daar geboren worden?
Nu ja: Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Voila |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Ik denk niet dat System het hier met je eens is. |
Het is hoog tijd dat er effectief een EU burgerschap ingevoerd wordt zodat alle bewoners van de Europese Unie de Europese Nationaliteit bezitten. Die kunnen dan specifiek in de deelstaat van de Unie, de gemeenten binnen die deelstaten hun stemrecht als burger van de EU mee beslissen over de lokale politiek van waar ze uiteindelijk wonen/ waar ze uiteindelijk belang bij hebben.
|
Ik héb mijn gading niet gevonden. Wat is er mis met de Vlaamse Gemeenschap ?
(Behalve dan dat er geen beleid gevoerd wordt voor de Vlamingen in het Waalse gewest ?) |
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be