Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Wat zijn Vlamingen? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=128993)

Zwartengeel 29 september 2009 11:32

Wat zijn Vlamingen?

Indien u in bovenstaande uw gading niet vindt, verklaar nader.

driewerf 29 september 2009 11:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4360932)

Een zeer belangrijke vraag, die je daar stelt. Op dit moment misschie puur theoretisch, maar voor indien er een onafhankelijk Vlaanderen zou komen, zal het plots wel belangrijk zijn.

Kijk, vandaag zijn er Belgen. Belg zijn, heeft net als alle andere erkende nationaliteiten, juridische en praktische gevolgen: het verleent stemrecht en opkomstrecht, het maakt dat je steeds beroep kan doen op de Belgische ambassade in het buitenland, etc.

Vandaag heeft het Vlaming-zijn geen juridische gevolgen. Er zijn geen Vlaamse ambassades. En wat stemrecht betreft, het volstaat om in het Vlaamse Gewest te wonen en Belg te zijn om stemrecht te hebben. Jean Dupont, fictieve franstaligen Belg, heeft, indien hij naar Vlaanderen verhuist, automatisch stemrecht voor de Vlaamse Raad. Zelfs al spreekt hij geen woord Nederlands. Hij zal nooit een inburgeringstest of wat dan ook moeten afleggen.

Maar indien er een onafhankelijk Vlaanderen zal komen, wie zal dan de Vlaamse nationaliteit krijgen?
Alle Belgen die in Vlaanderen wonen? Iedereen die op dat moment in Vlaanderen woont? Moet die nationaliteit aangevraagd worden? En wat met diegenen die dat niet doen? Zullen er "inburgeringstesten" ingevoerd worden? Voor wie?

Enfin, de vraag van Zwartengeel is niet onschuldig.
En ik hoop dat niemand de laatste mogelijkheid zal aanduiden.

Zwartengeel 29 september 2009 11:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4360965)
Maar indien er een onafhankelijk Vlaanderen zal komen, wie zal dan de Vlaamse nationaliteit krijgen?
Alle Belgen die in Vlaanderen wonen? Iedereen die op dat moment in Vlaanderen woont? Moet die nationaliteit aangevraagd worden? En wat met diegenen die dat niet doen? Zullen er "inburgeringstesten" ingevoerd worden? Voor wie?

Zelfs het antwoord van de partij waarvoor iedereen bevreesd wat er zal gebeuren indien zij de Vlaamse onafhankelijkheid zou uitroepen is op dat vlak vrij duidelijk.

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Karim Van Overmeire (Bericht 4140709)
Deze vraag kan aanleiding geven tot heel interessante (en eindeloze) discussies. Maar ik zie maar een reden waarom het antwoord op deze vraag relevant kan zijn: om te bepalen wie er in de toekomste Vlaamse staat het Vlaams staatsburgerschap heeft.

Mijn persoonlijk antwoord: vrij eenvoudig:
1. Al wie op het ogenblik van de splitsing op het grondgebied van Vlaanderen woont en de Belgische nationaliteit heeft. (Ik weet dat we dan veeeel te soepel zijn, maar bij onafhankelijkheid zijn stabiliteit, rechtszekerheid en internationale erkenning prioritair. En die krijg je niet wanneer je en passant tienduizenden mensen statenloos maakt).
2. Al wie daarna het Vlaamse staatsburgerschap verwerft op basis van de Vlaamse nationaliteitswetgeving. En die moet, wat mij betreft, veel strenger zijn dan de huidige Belgische.

Mr. Orange 29 september 2009 11:53

Wie zijn de Belgen: personen die binnen het Belgisch grondgebied wonen.

Wie zijn de Vlamingen: personen die binnen het Vlaams grondgebied wonen (Vlaams Gewest).

Cultureel gezien ligt dit natuurlijk wel wat anders. Er zijn bijvoorbeeld ook Vlaamse Brusselaars.

Zwartengeel 29 september 2009 11:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4360965)

Je hoop was blijkbaar ijdel. Maar het zou wel interessant zijn dat de persoon die deze optie gekozen heeft zijn keuze even motiveerde.

quercus 29 september 2009 12:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Driewerf
Een zeer belangrijke vraag, die je daar stelt. Op dit moment misschie puur theoretisch, maar voor indien er een onafhankelijk Vlaanderen zou komen, zal het plots wel belangrijk zijn.

Kijk, vandaag zijn er Belgen. Belg zijn, heeft net als alle andere erkende nationaliteiten, juridische en praktische gevolgen: het verleent stemrecht en opkomstrecht, het maakt dat je steeds beroep kan doen op de Belgische ambassade in het buitenland, etc.

Vandaag heeft het Vlaming-zijn geen juridische gevolgen. Er zijn geen Vlaamse ambassades. En wat stemrecht betreft, het volstaat om in het Vlaamse Gewest te wonen en Belg te zijn om stemrecht te hebben. Jean Dupont, fictieve franstaligen Belg, heeft, indien hij naar Vlaanderen verhuist, automatisch stemrecht voor de Vlaamse Raad. Zelfs al spreekt hij geen woord Nederlands. Hij zal nooit een inburgeringstest of wat dan ook moeten afleggen.

Enfin, de vraag van Zwartengeel is niet onschuldig.

Die vraag is inderdaad het overwegen waard. Maar ik denk dat het antwoord relatief eenvoudig is. Op het ogenblik van een Vlaamse onafhankelijkheidsverklaring krijgt iedereen die in het Vlaams Gewest is gedomicilieerd en voorheen Belg was automatisch de Vlaamse nationaliteit. Diegenen die zich daarmee niet akkoord verklaren moeten bij de aangewezen autoriteit (bv. het Gemeentebestuur) kenbaar maken welke nationaliteit zij dan wel wensen. Stel dat hun antwoord is: "De Belgische", dan zal het er vanaf hangen of er nog een petite Belgique bestaat. Is dat het wél het geval dan kunnen zij een aanvraag indienen bij de betrokken Belgische autoriteiten om hun Belgische nationaliteit te mogen bestendigen. Dan worden zij in Vlaanderen verblijvende buitenlander. Stel dat la Belgique helemaal niet meer bestaat, dan zullen de dwarsliggers in Vlaanderen zich bij die Vlaamse nationaliteit moeten neerleggen. Indien dit werkelijk onuitstaanbare trauma's zou veroorzaken is emigratie naar bv. la France nog steeds een uitweg. Ze kunnen daar dan de Franse nationaliteit aanvragen. Dat zal hen wel vlotjes worden toegekend.

driewerf 29 september 2009 12:21

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Mr. Orange (Bericht 4360983)
Wie zijn de Belgen: personen die binnen het Belgisch grondgebied wonen.

Wie zijn de Vlamingen: personen die binnen het Vlaams grondgebied wonen (Vlaams Gewest).

Er wonen geen buitenlanders in Belgie?

Jaani_Dushman 29 september 2009 12:25

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel (Bericht 4360932)

Spijtig genoeg geen publieke poll.

Hoe dan ook:
Wat zijn Vlamingen?
Inwoners van het gebied gevormd door het Vlaams en Brussels Gewest.

robert t 29 september 2009 13:16

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4361042)

Hoe dan ook:
Wat zijn Vlamingen?

Juist. De verhouding is wel 95 tegen 5 %.

Burkide 29 september 2009 13:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman (Bericht 4361042)

Hoe dan ook:
Wat zijn Vlamingen?

²

Al had ik liever gestemd voor 'inwoners van het gebied gevormd door het Vlaams en het Brussels Hoofdstedelijk Gewest' - het gaat immers vooralsnog om een specifieke hoofdstedelijke entiteit, en niet om een région �* part entière, n'en déplaise �* certains.

stropke 29 september 2009 13:55

Ik heb voor optie 2 gekozen. Strikt genomen zijn dat inwoners van provincie Vlaanderen Oost en West, dus het historisch graafschap.
In Brabant zijn het Brabanders en Limburgers in de Limburg
Maar in ruimere betekenis wordt tuurlijk het vlaams gewest bedoeld, of de nederlands sprekende inwoners van Belgie.

Txiki 29 september 2009 15:44

Ik heb de vierde optie gekozen, ook al voldoet die niet: wat met Vlamingen die in het buitenland wonen en/of daar geboren worden?

Nu ja:

Citaat:

It is the entitlement and birthright of every person born in Flanders to be part of the Flemish nation. That is also the entitlement of all persons otherwise qualified in accordance with law to be citizens of Flanders.

Membership of the Flemish nation is open to all those born in Flanders, irrespective of their cultural, religious or political traditions.
Maar ook hier ontbreekt een referentie naar de diaspora.

Txiki 29 september 2009 15:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 4361155)
Juist. De verhouding is wel 95 tegen 5 %.

Waarop slaat die verhouding?

Mr. Orange 29 september 2009 15:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door driewerf (Bericht 4361035)
Er wonen geen buitenlanders in Belgie?

En die geen buitenlander zijn.

Voila

robert t 29 september 2009 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4361469)
Waarop slaat die verhouding?

Op het aantal anderstalige kiezers versus kiezers die in Brussel op Vlaamse lijsten gestemd hebben.

farak 29 september 2009 16:26

Citaat:

Vlamingen zijn inwoners van Vlaanderen, oftewel de leden van de Vlaamse Gemeenschap, of ook alle inwoners van het Vlaams Gewest en die inwoners van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest die zich als Vlaming beschouwen.
Al de rest is bijzaak.

Burkide 29 september 2009 16:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door robert t (Bericht 4361536)
Op het aantal anderstalige kiezers versus kiezers die in Brussel op Vlaamse lijsten gestemd hebben.

Waarom zou dat relevantie hebben? En daarmee bedoel ik relevantie in de discussie rond de vraag wie Vlaming is, niet rond de vraag welke strategie de Vlaamse Beweging moet voeren t.a.v. Brussel.

Sidharta 29 september 2009 17:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door stropke (Bericht 4361245)
Ik heb voor optie 2 gekozen. Strikt genomen zijn dat inwoners van provincie Vlaanderen Oost en West, dus het historisch graafschap.
In Brabant zijn het Brabanders en Limburgers in de Limburg
Maar in ruimere betekenis wordt tuurlijk het vlaams gewest bedoeld, of de nederlands sprekende inwoners van Belgie.

Dus Limburgers zijn geen Vlamingen?:roll:

Ik denk niet dat System het hier met je eens is.

roger verhiest 29 september 2009 17:27

Het is hoog tijd dat er effectief een EU burgerschap ingevoerd wordt zodat alle bewoners van de Europese Unie de Europese Nationaliteit bezitten. Die kunnen dan specifiek in de deelstaat van de Unie, de gemeenten binnen die deelstaten hun stemrecht als burger van de EU mee beslissen over de lokale politiek van waar ze uiteindelijk wonen/ waar ze uiteindelijk belang bij hebben.

nihao 29 september 2009 17:36

Ik héb mijn gading niet gevonden. Wat is er mis met de Vlaamse Gemeenschap ?

(Behalve dan dat er geen beleid gevoerd wordt voor de Vlamingen in het Waalse gewest ?)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be