Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   het beste deel (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129109)

redwasp 1 oktober 2009 10:52

het beste deel

vrede,

in het tiende hoofdstuk van het lucasevangelie (luc 10:42) lezen we dat jezus (vrede zij met hem) zegt:

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Luc 10:42
Er is maar één ding noodzakelijk. Maria heeft het beste deel gekozen, en dat zal haar niet worden ontnomen.

de discussie tussen actieven en conteplatieven blijft duren. is maria een profiteur die teert op het werk van anderen? is ze een plantrekster die zich niets aantrekt van de noden om haar heen?

kunnen we het in deze wereld verantwoorden om zelf het deel van maria te kiezen en ons bij de voeten van de profeet terug te trekken, terwijl onze zuster al het werk voor ons doet? valt een leven van contemplatie, te midden van een wereld vol miserie, wel ethisch te verantwoorden?

het verlangen naar contemplatie, naar de zoete nabijheid van de profeet en naar de nectar van zijn woorden is hevig en diep, maar het gewoel van de wereld maant ons steeds opnieuw tot actie.

wat bedoelde jezus toen hij zei dat maria het beste deel had gekozen?

vrede,

redwasp

Visjnu 1 oktober 2009 13:13

Vrouwen zouden het grootste slachtoffer zijn van de huidige economische crisis. In ontwikkelingslanden worden op dit ogenblik namelijk veel meisjes van school gehouden om thuis bij te springen. Dit hypothekeert niet enkel de toekomst van deze vrouwen, maar ook de ontwikkeling van de maatschappij.

Ik lees deze passage als zeer progressief. Niet enkel in de historische context, een vrouw die onderricht krijgt van een rabbi, maar ook omdat hier resoluut de persoonlijke ontwikkeling (van de vrouw) als prioriteit gesteld wordt.

redwasp 1 oktober 2009 13:25

vrede,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Visjnu (Bericht 4365253)
Vrouwen zouden het grootste slachtoffer zijn van de huidige economische crisis. In ontwikkelingslanden worden op dit ogenblik namelijk veel meisjes van school gehouden om thuis bij te springen. Dit hypothekeert niet enkel de toekomst van deze vrouwen, maar ook de ontwikkeling van de maatschappij.

Ik lees deze passage als zeer progressief. Niet enkel in de historische context, een vrouw die onderricht krijgt van een rabbi, maar ook omdat hier resoluut de persoonlijke ontwikkeling (van de vrouw) als prioriteit gesteld wordt.

net in het gewoel van deze wereld, met al zijn economische, ecologische, sociale, politieke en militaire crises, klinken deze woorden van jezus (vrede zij met hem) vreemd. wij hebben het gevoel dat we iets moeten doen om de problemen van die wereld mee op te lossen, maar jezus leert ons dat niet martha (die doende was, die de hele tijd dingen deed uit liefde voor de anderen) maar maria (die zich overgaf aan contemplatie) het beste deel gekozen had. roept jezus ons op om onze inspanning voor een betere wereld achter ons te laten en ons over te geven aan de zaligheid van het godzoeken? is de boodschap van deze profeet zo radikaal dat we ons niet alleen voor onszelf geen zorgen moeten maken, maar ook voor onze medemensen? worden wij geen onmensen wanneer we onze inspanningen voor een betere wereld inruilen voor een leven van contemplatie, of is dit juist onze vermenselijking?

vrede,

redwasp

Geert C 1 oktober 2009 15:52

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4365287)
net in het gewoel van deze wereld, met al zijn economische, ecologische, sociale, politieke en militaire crises, klinken deze woorden van jezus (vrede zij met hem) vreemd. wij hebben het gevoel dat we iets moeten doen om de problemen van die wereld mee op te lossen, maar jezus leert ons dat niet martha (die doende was, die de hele tijd dingen deed uit liefde voor de anderen) maar maria (die zich overgaf aan contemplatie) het beste deel gekozen had. roept jezus ons op om onze inspanning voor een betere wereld achter ons te laten en ons over te geven aan de zaligheid van het godzoeken? is de boodschap van deze profeet zo radikaal dat we ons niet alleen voor onszelf geen zorgen moeten maken, maar ook voor onze medemensen? worden wij geen onmensen wanneer we onze inspanningen voor een betere wereld inruilen voor een leven van contemplatie, of is dit juist onze vermenselijking?

Persoonlijk denk ik dat Hij Martha leert dat ook zij tijd zou moeten maken voor contemplatie, ik zou daar niet de conclusie aan verbinden dat zij het zorgen voor haar gasten helemaal zou moeten opgeven. Er staat ook nergens dat Maria haar hele leven in contemplatie doorbracht, enkel dat zij tijdens Zijn aanwezigheid tijd maakte om naar Zijn woorden te luisteren. Het kan goed zijn dat Maria ook een heel actief leven leidde. Er moet dus ruimte zijn in ons leven voor contemplatie, zoals Jezus ons hier leert.

Maar de Bijbel leert ons bij monde van Jakobus, broeder van Jezus, ook het volgende:
Citaat:

Broeders en zusters, wat baat het een mens te beweren dat hij geloof heeft, als hij geen daden kan laten zien? Kan zo’n geloof hem soms redden? Stel dat een broeder of zuster geen kleren heeft en niets om te eten, en iemand van u zou hun zeggen: ‘Ga in vrede, houd u warm en eet maar goed’, zonder hun te geven wat ze nodig hebben, wat heeft dat voor zin? Zo is ook het geloof, op zichzelf genomen, als het zich niet uit in daden, dood.
(Er zijn ook verhalen waar Jezus zich in die zin uitlaat, maar dit is nu eenmaal een citaat dat ik ken. :oops:)

Ik denk dat een leven van contemplatie zeer waardevol kan zijn voor degenen die zich daartoe geroepen voelen (ieder z'n taak hé ;-)), maar een leven ten dienste van zijn naasten (niet dat een leven van contemplatie dat per definitie uitsluit) is minstens even waardevol. :-)

Zoethout002 1 oktober 2009 22:43

Uitprinten en overal opplakken.

Flanelcondoom 1 oktober 2009 22:49

Een zeer goede vraag, eentje die ik mijzelf ook al heb afgevraagd.

Eerlijk: ik weet er geen antwoord op. Wel kan ik zeggen dat dit wel valt onder de discussie licht/duister.

liberalist_NL 1 oktober 2009 23:35

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4364924)
vrede,

in het tiende hoofdstuk van het lucasevangelie (luc 10:42) lezen we dat jezus (vrede zij met hem) zegt:

de discussie tussen actieven en conteplatieven blijft duren. is maria een profiteur die teert op het werk van anderen? is ze een plantrekster die zich niets aantrekt van de noden om haar heen?

kunnen we het in deze wereld verantwoorden om zelf het deel van maria te kiezen en ons bij de voeten van de profeet terug te trekken, terwijl onze zuster al het werk voor ons doet? valt een leven van contemplatie, te midden van een wereld vol miserie, wel ethisch te verantwoorden?

het verlangen naar contemplatie, naar de zoete nabijheid van de profeet en naar de nectar van zijn woorden is hevig en diep, maar het gewoel van de wereld maant ons steeds opnieuw tot actie.

wat bedoelde jezus toen hij zei dat maria het beste deel had gekozen?

vrede,

redwasp

Het beste deel van de koe natuurlijk, de tournedeau.

koppijn 2 oktober 2009 00:34

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Zoethout002 (Bericht 4366227)

Uitprinten en overal opplakken.

Afval niet in de openbare ruimte achterlaten! AUB

Visjnu 2 oktober 2009 06:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4365287)
vrede,

vrede,

redwasp

Met deze interpretatie ga ik toch niet helemaal akkoord.

In de eerste plaats stel ik mij bij dit fragment de vraag waar Martha juist mee bezig is. Is hetgeen zij doet echt levensnoodzakelijk? Ik zie het werk van Martha als onderdeel van het verwelkomen (upedexato) van Jezus in de eerste strofe. Zij is met vanalles en nog wat bezig om Jezus als gast te eren. Maria is anderzijds echter niet zomaar tv aan het kijken, maar krijgt onderricht van Jezus. Zij eert Jezus ook, maar op een andere manier, als leraar. Het fragment gaat dan eerder over de vraag hoe men Jezus, of iemand in het algemeen, het best eert.

Net als GeertC zie ik dit fragement dan ook niet als een oproep tot een leven van contemplatie. Voor mij ligt de focus veel meer op het educatieve aspect, op het feit dat Maria haar kans grijpt op zelfontplooing. Het bezoek van Jezus was daarbij hoogstwaarschijnlijk een unieke gebeurtenis voor hen. Maria zit niet wat te bidden voor een kaarsje, maar is actief bezig met het onderricht krijgen van Jezus.

De woorden van Jezus doen mij bij deze interpratie helemaal niet zo vreemd aan. In mijn voorbeeld trachtte ik de passage te mappen naar het heden en de vraag of vrouwen in ontwikkelingslanden nu met de crisis beter thuis hun steentje bijdragen of toch naar school moeten gaan. Ik denk dat het fragment ons helpt om daarover beter na te denken.

redwasp 6 oktober 2009 18:54

vrede,

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4366240)
Een zeer goede vraag, eentje die ik mijzelf ook al heb afgevraagd.

Eerlijk: ik weet er geen antwoord op. Wel kan ik zeggen dat dit wel valt onder de discussie licht/duister.

naar het licht, maar hoe? actief of contemplatief.

in taizé had iemand een t-shirt pet als opdruk: "er komt een tijd dat het streven naar contemplatie een zuiver subversieve bezigheid wordt.'

vrede,

redwasp

Kallikles 11 oktober 2009 20:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door redwasp (Bericht 4374855)
naar het licht, maar hoe? actief of contemplatief.

Flanelcondoom doelt op het lichtende pad - iedereen kan verlicht worden t.o.v. het duistere pad - slechts de ingewijden kunnen verlicht worden.

liberalist_NL 11 oktober 2009 20:24

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Kallikles (Bericht 4384548)
Flanelcondoom doelt op het lichtende pad - iedereen kan verlicht worden t.o.v. het duistere pad - slechts de ingewijden kunnen verlicht worden.

Zonder Verlichtingswaarden lukt dat niet.

Flanelcondoom 11 oktober 2009 20:29

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4384569)

Lukt wat niet?

Kallikles 11 oktober 2009 20:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4384569)

:lol:

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be