Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Staatsinrichting (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=17)
-   -   In geval van hereniging : Hoe verschillend denken Vlamingen en Nederlanders ? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129228)

Henri1 4 oktober 2009 09:27

In geval van hereniging : Hoe verschillend denken Vlamingen en Nederlanders ?

Misschien een draad in de marge ingeval van utopie.

We spreken een taal die wel op elkaar gelijk.
Maar hoezeer verschillen we echt ?

In dat verband schieten volgende denkcriteria me door het hoofd :

Verschillen in :
- Godsdienst.
- Eten & drinken.
- Reizen.
- Solidariteit.
- Zuinigheid (gierigheid).
- Vrijetijdsbesteding.
- Seks.

U mag de lijst altijd "zinnig" aanvullen.

Ik ben benieuwd.

Hollander 4 oktober 2009 09:49

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4369736)

Verschillen in :
- Godsdienst.
- Eten & drinken.
- Reizen.
- Solidariteit.
- Vrijetijdsbesteding.
- Seks.

Ik ben benieuwd.

Ik ben best bereid aan zo'n discussie deel te nemen, maar u vervalt nu echter al in algemeenheden en vooroordelen. Dat maakt de kans niet groter dat dit een openhartig topic wordt.

Wellicht kunt u zelf aftrappen en een echt verschil aanduiden en onderbouwen.

Henri1 4 oktober 2009 09:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Hollander (Bericht 4369753)
Ik ben best bereid aan zo'n discussie deel te nemen, maar u vervalt nu echter al in algemeenheden en vooroordelen. Dat maakt de kans niet groter dat dit een openhartig topic wordt.

Wellicht kunt u zelf aftrappen en een echt verschil aanduiden en onderbouwen.

Het is niet de bedoeling te vervallen in algemeenheden en vooroordelen.

Het is de bedoeling op een constructieve wijze verschillen te belichten.

Cisalpina 4 oktober 2009 09:58

Citaat:

Verschillen in :
- Godsdienst.
- Eten & drinken.
- Reizen.
- Solidariteit.
- Vrijetijdsbesteding.
- Seks.

Ik ben benieuwd.

Al die verschillen, als ze al bestaan, zijn overkoombaar zolang er oprecht wederzijds respect bestaat.

Henri1 4 oktober 2009 10:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 4369768)
Al die verschillen, als ze al bestaan, zijn overkoombaar zolang er oprecht wederzijds respect bestaat.

Oké, maar laat ons het deze keer eens over de verschillen hebben, losstaand van het feit of ze "overkoombaar" zijn of niet.

Spinoza 4 oktober 2009 10:08

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4369774)
Oké, maar laat ons het deze keer eens over de verschillen hebben, losstaand van het feit of ze "overkoombaar" zijn of niet.

Een groot verschil is nou juist dat Nederlanders het nooit over de verschillen hebben. Voor de Vlamingen is het vermeende calvinisme van de Hollander een enorm issue. Omgekeerd is het katholicisme van de Vlaming nauwelijks een onderwerp van gesprek. Het mekkeren over verschillen is kennelijk typisch Vlaams. Is dat "overkoombaar", Henri?

Shadowke 4 oktober 2009 10:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Spinoza (Bericht 4369783)
Een groot verschil is nou juist dat Nederlanders het nooit over de verschillen hebben. Voor de Vlamingen is het vermeende calvinisme van de Hollander een enorm issue. Omgekeerd is het katholicisme van de Vlaming nauwelijks een onderwerp van gesprek. Het mekkeren over verschillen is kennelijk typisch Vlaams. Is dat "overkoombaar", Henri?

kom nou Spinoza.
ben je weer aant kamscheren?

Txiki 4 oktober 2009 10:16

Toeval of niet, gisteren had ik een gesprek met iemand uit een buurdorp over de al dan niet gewenste fusie tussen onze gemeenten. Misschien moet ik maar een topic starten over de verschillen tussen de bewoners van beide gemeenten? :roll:

Henri1 4 oktober 2009 11:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4369800)
Toeval of niet, gisteren had ik een gesprek met iemand uit een buurdorp over de al dan niet gewenste fusie tussen onze gemeenten. Misschien moet ik maar een topic starten over de verschillen tussen de bewoners van beide gemeenten? :roll:

Over welke gemeenten gaat het ?

Sidharta 4 oktober 2009 13:14

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Cisalpina (Bericht 4369768)

Wat zijn overeenkomsten en wat zijn verschillen?
Mensen uit het Noorden en het Zuiden kunnen veel overeenkomsten hebben in leefstijl en opvatingen en ook verschillen.
Verschillen kun je ook hebben met mensen uit je eigen stad en streek en lopen niet paralel met Noord en Zuid.
Verschillen kunnen er zijn tussen stad en platteland.
Verschillen kunnen er zijn tussen Oost en West.
Kortom mensen uit een dezelfde taal en cultuurgebied ,kunnen op verschillende noemers overeenkomsten en verschillen hebben.

Shadowke 4 oktober 2009 13:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Sidharta (Bericht 4370148)
Wat zijn overeenkomsten en wat zijn verschillen?
Mensen uit het Noorden en het Zuiden kunnen veel overeenkomsten hebben in leefstijl en opvatingen en ook verschillen.
Verschillen kun je ook hebben met mensen uit je eigen stad en streek en lopen niet paralel met Noord en Zuid.
Verschillen kunnen er zijn tussen stad en platteland.
Verschillen kunnen er zijn tussen Oost en West.
Kortom mensen uit een dezelfde taal en cultuurgebied ,kunnen op verschillende noemers overeenkomsten en verschillen hebben.

correct.

Ernst Niessen 4 oktober 2009 13:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4369800)

Schitterend!

Op wereldschaal zijn Nederland en Vlamingen gemeenten. Deze Europese stadsaglomeraties moeten gefuseerd worden tot één bloeiende, groeiende en sterke gemeente.

Jantje 4 oktober 2009 13:37

Er is een groot en onoverkoombaar verschil tussen Vlaanderen en Den Haag.
Terwijl in Vlaanderen de nadruk ligt op heel het gewest, ligt in Den Haag de nadruk hoofdzakelijk op de 2 Hollandse provincies en word de rest slechts stiefmoederlijk bedeeld.

Om je een concreet voorbeeld te geven, moest Den Haag het voor het zeggen hebben over Antwerpen, dan lag die haven binnen de kortst mogelijke tijd dicht om Rotterdam te doen groeien.
De Vlaamse kusthavens zouden gesloten worden en als onbelangrijk worden verklaard en als een hinder voor de economie van Rotterdam.

Cunning linguist 4 oktober 2009 13:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Jantje (Bericht 4370193)
Terwijl in Vlaanderen de nadruk ligt op heel het gewest, ligt in Den Haag de nadruk hoofdzakelijk op de 2 Hollandse provincies en word de rest slechts stiefmoederlijk bedeeld.

Om je een concreet voorbeeld te geven, moest Den Haag het voor het zeggen hebben over Antwerpen, dan lag die haven binnen de kortst mogelijke tijd dicht om Rotterdam te doen groeien.
De Vlaamse kusthavens zouden gesloten worden en als onbelangrijk worden verklaard en als een hinder voor de economie van Rotterdam.

Waar is deze stelling op gestaafd?

system 4 oktober 2009 13:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Ernst Niessen (Bericht 4370160)
Schitterend!

Op wereldschaal zijn Nederland en Vlamingen gemeenten. Deze Europese stadsaglomeraties moeten gefuseerd worden tot één bloeiende, groeiende en sterke gemeente.

Prietpraat ja.

lomeanor 4 oktober 2009 13:49

Citaat:

Zelf als dat zo is, dan zou "Den Haag" in een herenigd Nederland sowieso minder invloed hebben dan vandaag. Mss tot grote vreugde van provincies zoals Limburg, Brabant en Zeeuws-Vlaanderen, die nauwer bij Vlaanderen aansluiten dan bij "Holland."

Ernst Niessen 4 oktober 2009 13:50

Citaat:

Jantje, dat is een tijd geleden!

Kunt u het bovenstaande, waarover ik mijn twijfels heb, staven met voorbeelden waaruit dat blijkt?

Dat de inkomsten van de Staat der Nederlanden deels voortvloeien uit de aardgasbaten van Slochteren (Groningen) en dat de Betuwelijn door Gelderland slechts van nut is voor Rotterdam, betekent niet dat 'Den Haag' een monsterlijk bestuursapparaat is.

Wel even realistisch blijven, hè?

Cunning linguist 4 oktober 2009 13:50

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4370217)
Prietpraat ja.

En waar baseer jij je oneliner op?

Hollander 4 oktober 2009 14:04

Citaat:

:rofl:

Nederland heeft nog andere havens dan Rotterdam hoor. Bovendien denk ik niet dat de bevolking van Rotterdam zit te wachten op extra Vlaamse industrie. Hou dat maar lekker daar.

Cunning linguist 4 oktober 2009 14:13

Citaat:

Verschillen in :
- Godsdienst.
- Eten & drinken.
- Reizen.
- Solidariteit.
- Vrijetijdsbesteding.
- Seks.

Ik ben benieuwd.

Als import op de Nederlandse en voorheen op de Vlaamse bodem en daarom neutraal t.o.v. van beide delen van het Nederlandstalige geheel kan ik deze lijst niet anders dan als onzin bestempelen. Over welke verschillen in godsdienst heb je het? De Nederlandse regering heeft zowel protestanten als katholieken als moslims als ongelovigen in zijn gelederen, o.a. drie katholieke ministers uit Limburg. Ook doen de godsdienstige verschillen in een seculier land er steeds minder toe. Verder heb ik niet alleen zuinige Nederlanders en gulle Vlamingen gekend, maar ook andersom. Dus ik zou me daar geen illusies over maken als ik jou was, deze eigenschap is niet landgebonden. Dat je overal in Vlaanderen lekker kunt eten en dat je nergens in Nederland voor lekker eten terecht kunt is ook een fabeltje. En van welk belang zijn verschillen in seks, vrijetijdsbesteding enz. als het om het hebben van gemeenschappelijke staatsstructuren gaat, al zouden dit soort verschillen wel bestaan?

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:07.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be