Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Binnenland (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=13)
-   -   Grootste Belg Wallonië = Jacques Brel / Vlaanderen = pater Damiaan (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129304)

MORPHEUS 5 oktober 2009 21:15

Grootste Belg Wallonië = Jacques Brel / Vlaanderen = pater Damiaan

Reeds geruime tijd geleden werd de grootste Belg aller tijden verkozen.
De bedoeling was om in geheel België met één lijst van genomineerden te komen.

Dat is niet gelukt. Te groooooooot verschil tussen cultuur tussen noord en zuid. Zelfs dat lukte niet in België

Elk landsdeel had zijn eigen lijst volgens eigen cultuur.

In Wallonië werd dat Jacques Brel. Een erg goede zanger die rookte en dronk en het niet naliet om te provoceren. Volgens het cultuur in Walonnië is dit de grootse Belg aller tijden ( mag ik Brel vergelijken met Arno?)

In Vlaanderen werd dit Damiaan. Iemand die zichzelf opofferde , waar zelfs Eddy Merkcx veel bewondering voor heeft. De grootste Belg aller tijden volgens de Vlamingen wordt nu wereldwijd heilig verklaard…….

Moet ik er nog een tekening bij maken dat er geen Belgische cultuur bestaat…………….

O ja, slechtste Belg aller tijden volgens de Vlamingen = Marc Dutroux. Volgens de Walen Filip Dewinter , sorry Philippe Dewinter

system 5 oktober 2009 21:19

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4373156)

Reeds geruime tijd geleden werd de grootste Belg aller tijden verkozen.
De bedoeling was om in geheel België met één lijst van genomineerden te komen.

Dat is niet gelukt. Te groooooooot verschil tussen cultuur tussen noord en zuid. Zelfs dat lukte niet in België

Elk landsdeel had zijn eigen lijst volgens eigen cultuur.

In Wallonië werd dat Jacques Brel. Een erg goede zanger die rookte en dronk en het niet naliet om te provoceren. Volgens het cultuur in Walonnië is dit de grootse Belg aller tijden ( mag ik Brel vergelijken met Arno?)

In Vlaanderen werd dit Damiaan. Iemand die zichzelf opofferde , waar zelfs Eddy Merkcx veel bewondering voor heeft. De grootste Belg aller tijden volgens de Vlamingen wordt nu wereldwijd heilig verklaard…….

Moet ik er nog een tekening bij maken dat er geen Belgische cultuur bestaat…………….

O ja, slechtste Belg aller tijden volgens de Vlamingen = Marc Dutroux. Volgens de Walen Filip Dewinter , sorry Philippe Dewinter

Als u aan de Limburgers zou vragen wie de grootste Vlaming is en aan de Brabanders, dan komen er meer dan waarschijnlijk ook twee verschillende figuren naar voren. U zoekt spijkers op laag water.

Depth of Field 5 oktober 2009 21:19

Samengevat: de Vlamingen kiezen voor een aardige, zelfopofferende man, de Walen voor een nestbevuiler die regematig de Vlamingen schoffeerde in zijn liekes.

Een metafoor voor België, als het ware.

system 5 oktober 2009 21:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field (Bericht 4373168)
Samengevat: de Vlamingen kiezen voor een aardige, zelfopofferende man, de Walen voor een nestbevuiler die regematig de Vlamingen schoffeerde in zijn liekes.

Zwak, zéér zwak.

Scarabaeida 5 oktober 2009 21:24

Op de dertiende plaats van de Francofone lijst staat koning Leopold II. Pater Damiaan staat op de derde plaats.

Henri1 5 oktober 2009 21:25

Grootste Belg ?
Een Fransman die de Hollanders hier verdreven heeft. ;-)

Everytime 5 oktober 2009 21:26

Citaat:

Correctie : Jacques Brel heeft de Vlaams-Nationalisten aangevallen! Helemaal niet de "andere" Vlamingen!
http://www.youtube.com/watch?v=RHfOJm2xpfs

Scarabaeida 5 oktober 2009 21:26

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4373190)
Grootste Belg ?
Een Fransman die de Hollanders hier verdreven heeft. ;-)

Charles Rogier? ;) Die haalde de top honderd niet eens...

MORPHEUS 5 oktober 2009 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door system (Bericht 4373175)
Zwak, zéér zwak.

----------------------
het verkiezen van de grootste Belg - idool - is een indicatie naar waar men opkijkt in een samenleving.

De analyse van Depth of field vind ik helemaal niet zwak.

Wallinië kijkt op in de eerste plaats naar iemand die rookt , drinkt , zingt en Vlamingen aanvalt.

freespirit 5 oktober 2009 21:30

Citaat:

Het zit iets anders in elkaar, iets dat de clichés bevestigt: de Vlamingen tonen aan dat ze nog steeds bekrompen katholieken zijn, gedomineerd door tante nonnekes en paterkens, weliswaar met goede bedoelingen. De Walen bevestigen dat ze kettingrokende anarchisten zijn, krypto-communisten die vooral niet burgelijk willen leven en 'hard werken' niet als de ultieme deugd zien, maar wel het hedonistisch genieten.

Beiden zullen wel hun plus- en minpunten hebben , zeker ?

Henri1 5 oktober 2009 21:30

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scarabaeida (Bericht 4373193)
Charles Rogier? ;) Die haalde de top honderd niet eens...

In ons hart staat hij onbetwistbaar op numero uno.

De Waal 5 oktober 2009 21:31

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door freespirit (Bericht 4373209)
Het zit iets anders in elkaar, iets dat de clichés bevestigt: de Vlamingen tonen aan dat ze nog steeds bekrompen katholieken zijn, gedomineerd door tante nonnekes en paterkens, weliswaar met goede bedoelingen. De Walen bevestigen dat ze kettingrokende anarchisten zijn, krypto-communisten die vooral niet burgelijk willen leven en 'hard werken' niet als de ultieme deugd zien, maar wel het hedonistisch genieten.

Beiden zullen wel hun plus- en minpunten hebben , zeker ?

2

Depth of Field 5 oktober 2009 21:32

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4373192)
Correctie : Jacques Brel heeft de Vlaams-Nationalisten aangevallen! Helemaal niet de "andere" Vlamingen!

freespirit 5 oktober 2009 21:33

Citaat:

Brel had niets tegen de modale Vlaming en hield zelfs van hun 'levensstijl'. Wel had hij iets tegen het hypocriete episcopaat en de bekakte burgerij. Net zoals tegen de Vlaamse extreme separatisten. En daar kan ik enkel maar achter staan. Zijn levensstijl is inderdaad soms op het randje, maar dat doet geen afbreuk aan zijn statement. Hij is volgens mij zowat de Louis Paul Boon van het chanson.

Everytime 5 oktober 2009 21:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door MORPHEUS (Bericht 4373208)
----------------------
het verkiezen van de grootste Belg - idool - is een indicatie naar waar men opkijkt in een samenleving.

De analyse van Depth of field vind ik helemaal niet zwak.

Wallinië kijkt op in de eerste plaats naar iemand die rookt , drinkt , zingt en Vlamingen aanvalt.

Serge Gainsbourg rookte ook, drinkte ook, zong ook. En dan? Hij blijft een grote naam in de Franse chanson net als Jacques Brel! En Brel valt niet Vlamingen aan maar een deel daarvan, te weten de Vlaams-Nationalisten.

Scarabaeida 5 oktober 2009 21:36

Citaat:

Eén van de weinige artiesten die alle Belgen tot op de jonge generatie nog bindt, zelfs over ideologie heen, dat was Brel.
Hij wist wel weinig over Vlaanderen jammer genoeg.
Volgens hem was Vlaanderen een regio zonder taal en zijn Vlamingen niet in staat met elkaar te communiceren, omdat de Vlaamse taal een slordig amalgaam van dialecten is. Dat fimpje staat niet meer op youtube zo ver ik weet...

Nu nog, heb ik zowel Walen als Franstalige Brusselaars geweten die zelfs expliciet vermelden dat men in Vlaanderen flamand spreekt (et non néerlandais). Vaak is het goed bedoeld doch, maar duidelijk wel aangeleerd door een leraar of andere spilfiguur. Ik zie dit als een nagalm van virulent-katholieke hollandofobe Vlaamse kleinheid die pastoors en leraren hier op kinderen inlepelden in de XIXde en vroege XXste eeuwen.

Depth of Field 5 oktober 2009 21:37

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4373226)
Serge Gainsbourg rookte ook, drinkte ook, zong ook. En dan? Hij blijft een grote naam in de Franse chanson net als Jacques Brel! En Brel valt niet Vlamingen aan maar een deel daarvan, te weten de Vlaams-Nationalisten.

En wat is er verkeerd aan Vlaams-Nationalisme?

Waarom is Belgisch nationalisme "goed", en Vlaams nationalisme "verkeerd?

MORPHEUS 5 oktober 2009 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Everytime (Bericht 4373226)

-----------------------
Brel is volgens mij een goede zanger. Maar is kleingeld tegen wat damiaan heeft gedaan. Ik heb niet de bedoeling om Brel af te breken. enkel de grote kloof te tonen tussen Noord en Zuid. L'union fait la .....farce.

Henri1 5 oktober 2009 21:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Depth of Field (Bericht 4373235)
En wat is er verkeerd aan Vlaams-Nationalisme?

Waarom is Belgisch nationalisme "goed", en Vlaams nationalisme "verkeerd?

Kent U het verhaal van de kip en het ei ?

Wie was eerst ?

Depth of Field 5 oktober 2009 21:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Henri1 (Bericht 4373243)
Kent U het verhaal van de kip en het ei ?

Wie was eerst ?

Ik was het eerst met mijn vraag.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:38.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be