Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Reclame mag geen leugens bevatten, ook voor geloofsboeken? (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129319)

Travis66 6 oktober 2009 08:52

Reclame mag geen leugens bevatten, ook voor geloofsboeken?

Er is net een europese maatregel ingevoerd die reclameboodschappen verbied foutieve informatie te bevatten.
Als je dus beweert dat een bepaald product een positief effect op de gezondheid heeft, moet je daar ook wetenschappelijke bewijzen voor hebben. Het resultaat is dat drie kwart van de reclameboodschappen voor voedingsproducten worden geweigerd in huidige vorm. Mooi zo.

Kan dat ook doorgetrokken worden naar geloofsboeken? Je mag nog enkel een hemel beloven als je kan bewijzen dat die bestaat EN dat jouw reglementen recht geven op een ticketje En dat jouw god degene is die de ticketjes verdeeld.

Zou dat niet gewoon logisch zijn?

IronChef 6 oktober 2009 16:28

Ik heb een veel beter idee: laten we alle romans verbieden.

Daar staan toch alleen maar dingen in die niet echt gebeurd zijn.

globalmedia 6 oktober 2009 16:58

laten we verliefdheden ook meer verbieden

driewerf 6 oktober 2009 17:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4374545)

:cheer: Fahrenheit 451 :cheer:

Bertie 6 oktober 2009 18:10

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Travis66 (Bericht 4373761)
Er is net een europese maatregel ingevoerd die reclameboodschappen verbied foutieve informatie te bevatten.
Als je dus beweert dat een bepaald product een positief effect op de gezondheid heeft, moet je daar ook wetenschappelijke bewijzen voor hebben. Het resultaat is dat drie kwart van de reclameboodschappen voor voedingsproducten worden geweigerd in huidige vorm. Mooi zo.

Kan dat ook doorgetrokken worden naar geloofsboeken? Je mag nog enkel een hemel beloven als je kan bewijzen dat die bestaat EN dat jouw reglementen recht geven op een ticketje En dat jouw god degene is die de ticketjes verdeeld.

Zou dat niet gewoon logisch zijn?

Ik voel me niet aangesproken.

Wat Christendom betreft zijn er geen regelementen (géén enkele!) die iemand móet volgen om zichzelf te redden. Zo werkt bij de Joden en Muslims en atheisten maar helemal niet wat betreft de enige ware (bijbelse) Christendom. Dat is juist het unieke aan het Christendom (verschilt van ALLE andere religies/tradities/filosofietjes...etc)

De wetten en regels zijn er om een verschillende reden, NIET om een of ander 'ticket' te bemachtigen
.

hotschizodiscocop 6 oktober 2009 18:11

Reclame kan niet anders dan leugenachtig zijn. De mensen moeten maar meer verantwoordelijkheid voor zichzelf opnemen.

Johan Bollen 6 oktober 2009 18:50

Moeilijk te controleren zo'n maatregel lijkt me. Als een reklamespotje een gelukkig uitziend slank meisje naast een dikmakende hamburger zet zonder comentaar, 'mag' dat dan wel, of enkel als ze er letterlijk bij zeggen 'blijf gezond eet een hamburger'? Dat laatste gebeurd zowiezo niet zo vaak. Meestal is de reklame subtieler.

Wat betreft boeken. Leugenachtige geschiedenis wordt 'fictie' en geen 'non-fictie'. De boeken zelf hoef je niet te verbieden, de categorie waaronder je ze plaatst kan bestudeerd worden.

Dat doet me de vraag stellen... Waar vind je de bijbel ed terug in de Bibliotheek...bij fictie of non fictie?

liberalist_NL 6 oktober 2009 18:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door IronChef (Bericht 4374545)

Zijn geloofsboeken geschreven als fictie dan? Misschien kunt u dat de gelovigen vertellen.

Savatage 6 oktober 2009 18:54

Laten we geobsedeerde anti-gelovigen ook verbieden.

liberalist_NL 6 oktober 2009 18:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4374853)

Jij doet me denken aan Bijbelvrouwtjes die vaccinaties willen tegenhouden.

hotschizodiscocop 6 oktober 2009 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4374861)

Die bijbelvrouwtjes zouden wel eens stukken slimmer als jij kunnen zijn als het om vaccinaties gaat ;-)

Flanelcondoom 6 oktober 2009 18:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Savatage (Bericht 4374853)

Eens een goed idee van jou seg.

globalmedia 6 oktober 2009 18:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4374861)

jij doet mij aan een geindoctrineerde denken die graag met het vingertje naar een andere geindoctrineerden wijst:-D

hotschizodiscocop 6 oktober 2009 18:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia (Bericht 4374869)
jij doet mij aan een geindoctrineerde denken die graag met het vingertje naar een andere geindoctrineerden wijst:-D

Jij slaat de nagel op de kop ;-)

globalmedia 6 oktober 2009 19:02

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop (Bericht 4374871)
Jij slaat de nagel op de kop ;-)

en dat geld voor velen op dit forum;-)

liberalist_NL 6 oktober 2009 19:03

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door globalmedia (Bericht 4374869)

Er is mij nooit verteld wat ik moest geloven. Geen indoctrinatie dus. Het is wel een van mijn levensdoelen anderen te bevrijden van hun jeugdindoctrinatie en bovendien toekomstig kindermisbruik in de vorm van religieuze opvoeding te voorkomen.

hotschizodiscocop 6 oktober 2009 19:07

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL (Bericht 4374881)
Er is mij nooit verteld wat ik moest geloven. Geen indoctrinatie dus. Het is wel een van mijn levensdoelen anderen te bevrijden van hun jeugdindoctrinatie en bovendien toekomstig kindermisbruik in de vorm van religieuze opvoeding te voorkomen.

Dus jij vindt echt niks louche aan vaccins? ;-)

Flanelcondoom 6 oktober 2009 19:08

Citaat:

Hoe hebben je ouders je dan leren omgaan met het metafysische?

Geert C 6 oktober 2009 19:09

Citaat:

Dit kan je gewoon niet menen. 8O

globalmedia 6 oktober 2009 19:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Geert C (Bericht 4374894)
Dit kan je gewoon niet menen. 8O

geert wilders gekte:-D

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be