Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Godsdienst en levensovertuiging (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=111)
-   -   Godsbewijs. (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129365)

jamás será vencido 7 oktober 2009 00:12

Godsbewijs.

Kan er iemand bewijzen dat God bestaat?

Metternich 7 oktober 2009 00:19

Geloof is geen wetenschap. Ik herken Zijn aanwezigheid in de dagdagelijkse dingen.

jamás será vencido 7 oktober 2009 00:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Metternich (Bericht 4375393)
Geloof is geen wetenschap. Ik herken Zijn aanwezigheid in de dagdagelijkse dingen.

Nog maar net een debat gezien tussen Marijnissen en een bisschop uit Nederland. De bisschop zei dat hij verschillende godsbewijzen had, maar haalde enkel Thomas Van Aquino aan. Heel interessant debat, ik vroeg me daarom af of er nog godsbewijzen bestonden.

Ik ben ook benieuwd naar het volgende: Op welke manier herken je de aanwezigheid van een God in de dagdagelijkse dingen?

Johan Bollen 7 oktober 2009 00:23

Ik herinner me een foto van een podlood hier op het forum dat diende als bewijs voor het bestaan van God en het niet bestaan van zwevende koffiepotten als het bewijs voor het niet bestaan van God. Ik waarschuw je maar aan wat je je kan verwachten ivm je vraag.

Mijns inziens kan God's bestaan niet 'bewezen' worden. De pretentie God te kunnen bewijzen heb ik de neiging godslasterlijk te noemen, voor degenen die in God menen te geloven of 'zijn' bestaan menen te weten. Aan degenen die menen dat het te bewijzen is dat God niet bestaat wil ik vragen geen vermeende 'waarschijnlijkheden' voor waarheid aan te nemen, zeker gezien die 'kansberekening' niet op iets waarneembaars gebaseerd kan zijn.

Ik kan niet antwoorden op de vraag of god bestaat. Op dit moment vind ik de vraag zowel als het antwoord irrelevant.

Flanelcondoom 7 oktober 2009 00:50

Goden trachten te bewijzen, daar moet je dom voor zijn.

jamás será vencido 7 oktober 2009 00:58

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4375420)

Hangt ervan af, wat je als bewijs ziet. Het standpunt van de bisscop was: Als je met de rede nadenkt, kan je haast niet anders dan logisch concluderen dat er een God is, en dan haalde hij een aantal argumenten aan. Uiteraard is dat geen wetenschappelijk bewijs. Wel een interessante alternatieve visie over wat je als een bewijs kan bekijken.

Die man beweerde dat hij door middel van logica en reden kon bewijzen dat God bestond.

Johan Bollen 7 oktober 2009 01:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 4375429)
Die man beweerde dat hij door middel van logica en reden kon bewijzen dat God bestond.

een 'persoonlijk' bewijs misschien. Ik vraag me af waarom dat iemand überhaupt een bewijs nodig heeft om te 'geloven'. Zo'n houding toont een 'zwak' geloof mijns inziens.

Nyquist 7 oktober 2009 08:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 4375429)

De man is fout.

jamás será vencido 7 oktober 2009 11:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nyquist (Bericht 4375617)
De man is fout.

Maakt mij weinig uit. Meer nog zijn redeneringen kunnen ook fout zijn. Dat wilt daarom nog niet zeggen dat zijn redeneringen niet boeiend kunnen zijn.

jamás será vencido 7 oktober 2009 11:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4375447)
een 'persoonlijk' bewijs misschien. Ik vraag me af waarom dat iemand überhaupt een bewijs nodig heeft om te 'geloven'. Zo'n houding toont een 'zwak' geloof mijns inziens.

Omdat je nooit zomaar iets gelooft zonder reden. Het is dus interessant om te weten waarom iemand gelooft.

hotschizodiscocop 7 oktober 2009 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 4375388)
Kan er iemand bewijzen dat God bestaat?

Thomas Aquinas was een verstandig man, hij heeft geprobeerd maar het is hem niet gelukt.
Het punt van spiritualiteit is dat het niet kan worden bewezen. Het is er gewoon.

hotschizodiscocop 7 oktober 2009 12:39

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door jamás será vencido (Bericht 4375826)
Omdat je nooit zomaar iets gelooft zonder reden. Het is dus interessant om te weten waarom iemand gelooft.

Nog interessanter is om te weten hoe het kan dat mensen zich gelukkig kunnen voelen in een puur rationalistische, atheistische, materialistische gedachtengang. :|

hotschizodiscocop 7 oktober 2009 12:40

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4375420)

Thomas Aquinas is anders wel één van de grootste lichten uit de geschiedenis. :|

Flanelcondoom 7 oktober 2009 12:43

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop (Bericht 4376025)
Thomas Aquinas is anders wel één van de grootste lichten uit de geschiedenis. :|

Maar jij niet. Toen had men zoiets als scholastiek.

frank1234 7 oktober 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop (Bericht 4376015)
Thomas Aquinas was een verstandig man, hij heeft geprobeerd maar het is hem niet gelukt.
Het punt van spiritualiteit is dat het niet kan worden bewezen. Het is er gewoon.

of het is er gewoon niet

hotschizodiscocop 7 oktober 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Flanelcondoom (Bericht 4376033)
Maar jij niet. Toen had men zoiets als scholastiek.

:lol:

hotschizodiscocop 7 oktober 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 (Bericht 4376036)
of het is er gewoon niet

Jammer voor u. :-P

frank1234 7 oktober 2009 12:45

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Bollen (Bericht 4375447)

dus alles wat ik je probeer wijs te maken geloof jij?

frank1234 7 oktober 2009 12:46

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door hotschizodiscocop (Bericht 4376038)
Jammer voor u. :-P

waarom jammer voor mij ??:?

hotschizodiscocop 7 oktober 2009 12:47

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door frank1234 (Bericht 4376042)
waarom jammer voor mij ??:?

Dat wil zeggen dat u niet echt leeft maar slechts oppervlakkig een gefabriceerde beperkte dimensie van de werkelijkheid observeert. Geniet verder van de anesthesie.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be