![]() |
Blancostemmen omzetten in lege zitjes
N-VA wil blancostemmen omzetten in lege zitjes in parlement
Eindelijk worden gepatenteerde blancostemmers zoals ik parlementair vertegenwoordigd! http://www.standaard.be/Artikel/Deta...kelId=K42G85QB Er is één probleem als consequente blancostemmer moet ik dan nu op N-VA gaan stemmen opdat dit wet wordt? Dat is toch niet erg consequent!8O |
Citaat:
|
Een bizar voorstel. Nooit eerder gehoord. In de praktijk zal het niet veel uitmaken, want lege zetels stemmen niet.
|
1 Bijlage(n)
Citaat:
http://www.nee-antwerpen.be/nieuws.htm Bijlage 57017 |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
Overigens,kent U een parlementair? ja waarschijnlijk. Kent U er tien,ik bedoel,waar die voor staan,wat hen aandrijft ? Het wordt al wat moeilijker nietwaar ;-) Dat is waarom ik ook vind dat lege zitjes leeg moeten zijn,en ik dus akkoord ben met de starter van deze draad...teveel parlementairen zijn al "anoniem" bezig,vermoedelijk komt dat de "etat-major" van hun partij goed uit maar het maakt ons parlement te zwak.... bemerk ook hoe vlotjes verkozenen vertrekken naar "besturende" niveau's ,of bijklussen,of hoeveel "reserves" daar maar gaan zitten......Tot zover het prestige van een parlementair mandaat... Er is daar bijvoorbeeld een zekere burgemeester van Antwerpen die in het Vlaamse Parlement...euh....tja I |
Citaat:
|
Onrealistisch voorstel. Als je dan nog de stemplicht afschaft, ga je dan ook de mensen die niet opkomen om te stemmen ook blanco zetels geven? Dan heeft "blanco" direct een meerderheid in het parlement.
|
Citaat:
|
Euh.....
Hoe gaan die lege zitjes hun stem uitbrengen ? |
Citaat:
|
Citaat:
|
Blanco stemmen omzetten in lege zitjes is oneerlijk want niet alle kiezers die blanco stemmen willen door een lege zetel vertegenwoordigd worden, de kiezers die "bewust blanco" stemmen zijn allicht zelfs maar een kleine minderheid. Eerlijker zou dan zijn een nieuwe optie "Geen van bovenstaande" aan het stembiljet toe te voegen, op die manier worden enkel de kiezers die expliciet en bewust aangeven dat ze door geen enkele partij vertegenwoordigd wensen te worden vertegenwoordigd door lege zetels. :-P
Dit voorstel daarentegen zou de ene keuzebeperking vervangen door een andere, want je zou mensen gaan dwingen te kiezen tussen stemmen voor een partij of stemmen voor een lege zetel. Dat terwijl het doel van blanco stemmen, onthoudingen dus, net is dat je géén keuze maakt. |
Citaat:
|
Citaat:
|
Citaat:
|
dat bevalt mij wel allemaal.... maar of het er ooit komt :roll:
|
Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 07:29. |
Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be