Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Over koetjes en kalfjes... (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=9)
-   -   werken in de EU (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129465)

longhorn 8 oktober 2009 23:02

werken in de EU

Sorry van een serieuze vraag te moeten stellen in K&K maar mag ik met de Belgische nationaliteit in alle andere landen van de EU werken of is er nog een werkvergunning nodig?

Tavek 8 oktober 2009 23:15

Met uw belgisch paspoort moogt gij in de hele EU werken zonder al te veel paperassenmoeilijkheden.

Ge moet enkel u in regel stellen met de lokale wetgeving ivm gezondheidszorg en dergelijke (bvb de zorgverzekering in NL, de mutualiteit in belgie...). Maar er is niets dat u tegenhoudt om gewoon te soliciteren binnen de EU en een contract te tekenen.

Ik spreek uit ervaring.

TomB 9 oktober 2009 00:03

Ge moogt overal werken, maar in sommige landen moet ge wel een hoop paperassen invullen.

lomeanor 9 oktober 2009 07:19

En ge zult wrs uw diploma moeten laten gelijkstellen. (Wat ook niet zo moeilijk is)

Tavek 9 oktober 2009 10:44

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4379494)
En ge zult wrs uw diploma moeten laten gelijkstellen. (Wat ook niet zo moeilijk is)

Bedrijven eisen dat niet. Het is de overheid die hier moeilijk in doet.

Txiki 9 oktober 2009 10:55

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door longhorn (Bericht 4379302)
Sorry van een serieuze vraag te moeten stellen in K&K maar mag ik met de Belgische nationaliteit in alle andere landen van de EU werken of is er nog een werkvergunning nodig?

Je hebt inderdaad geen werkvergunning nodig. Eventueel wel een verblijfsvergunning.

Let er vooral op dat je papieren voor het ziekenfonds in orde zijn. In feite volstaat het aanvankelijk door aan je ziekenfonds zo'n Europese verzekeringskaart te vragen. Die zijn een jaar geldig en als je dan iets voorkrijgt, ben je sowieso nog gedekt.

Normaalgezien zorgt je werkgever ervoor dat je in regel komt met het lokale sociale zekerheidssysteem.
Let er wel voor op dat als je ooit zou terugkomen, je voldoende bewijzen meebrengt dat je er gewerkt hebt en dat je er in regel was met de sociale zekerheid.

Als je ter plaatse zou moeten rondrijden met een voertuig met de lokale nummerplaten, zal je je rijbewijs moeten laten omzetten naar dat van het land. In Spanje is dat toch zo. Rij je er rond met een voertuig met Belgische nummerplaten, is er uiteraard geen probleem.

Let er ook op welk statuut je gaat hebben. Kijk daarvoor eens op de site van de vdab.

Het hangt er uiteraard ook een beetje van af waar je juist zou gaan werken.

Txiki 9 oktober 2009 10:56

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4379791)

Klopt

lomeanor 9 oktober 2009 11:09

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4379791)

En de "Ordes van Geneesheren" :-(

Tavek 9 oktober 2009 14:31

Bedrijven, en vooral grotere bedrijven, kunnen veel beter de waarde van een diploma inschatten dan overheidsinstanties die moeten uitgaan van bvb vlaamse diplomas.

Nu zeker met het Bachelor/Master systeem. Wat wel een rol gaat beginnen spelen is de naam op het diploma. Bepaalde instituten hebben meer "aanzien" dan anderen. Als je met een diploma van de Uhasselt of de HUB probeert te soliciteren in pakweg GB of Duitsland, ga je toch wat meer moeite mogen doen dan iemand van de KUL, Ugent of TU Delft.

lombas 9 oktober 2009 15:05

Werken voor de EU is nog leuker...

8-)

parcifal 9 oktober 2009 15:23

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4379494)

Niet moeilijk? Zolang je binnen de EU migreert niet, maar anders.... :x
Mijn vriendin is Phd in ukraine, en we zijn aan het zien om haar diploma hier te laten erkennen.

Ik denk dat we momenteel ongeveer aan een kleine 10 kilo documenten zitten die moeten ingediend worden. :-(

Mitgard 9 oktober 2009 15:27

lombas, tof dat jij je steentje bijdraagt aan de verdere ontplooiing van het verenigde Europa. echt, dat is een nobele taak.
want slechts met vereende krachten kunnen wij, de oude wereld, de bakermat van alles wat schoonheid en kennis is, standhouden. ja slechts in eendracht en broederlijkheid kunnen wij als nazaten van de franken, de longobarden, de vandalen, de bourgondiërs, de karolingers, de noormannen en de romeinen standhouden in de 21ste eeuw.
daarom moeten wij liefhebben wat ons bindt in bloed, cultuur, afkomst, bodem.
daarom moeten wij dapper zijn in het verdedigen van wat wij liefhebben.
want ik weet dat in menig nobel hart nog het credo brorrelt, als een slapende vulkaan die men reeds lang dood waande:
voor ons ligt europa, in ons ligt europa, en na ons komt europa!

Tavek 9 oktober 2009 15:32

Bij de EU lopen er secretaresses rond met masterdiplomas, die meer verdienen als de gemiddelde hoogleraar op een unief bvb.

De verklaring die ik gehoord heb, is dat veel van het werk zo ambtelijk,saai en afstompend is dat men wel hoge salarissen moet betalen om gekwalificeerde mensen te vinden.

Txiki 9 oktober 2009 15:54

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 4380210)
Mijn vriendin is Phd in ukraine, en we zijn aan het zien om haar diploma hier te laten erkennen.

Ik denk dat we momenteel ongeveer aan een kleine 10 kilo documenten zitten die moeten ingediend worden. :-(

Niet te verstaan...

parcifal 9 oktober 2009 16:11

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Txiki (Bericht 4380272)
Niet te verstaan...

Mja, ik versta wel dat ze een chirurg met diploma uit Lome in Togo hier niet zo maar een operatiezaal onder z'n kont gaan schuiven, maar het ziet er naar uit dat ze de ambtelijke lijdensweg toch wel speciaal lastig maken.

Kalm blijven en geduld oefenen is de enige manier.

Txiki 9 oktober 2009 16:15

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 4380298)
Mja, ik versta wel dat ze een chirurg met diploma uit Lome in Togo hier niet zo maar een operatiezaal onder z'n kont gaan schuiven, maar het ziet er naar uit dat ze de ambtelijke lijdensweg toch wel speciaal lastig maken.

Kalm blijven en geduld oefenen is de enige manier.

Ooit hier al eens gekeken? http://www.markantvzw.be/dochtersvan....jsp?id=340940

longhorn 9 oktober 2009 20:53

Allemaal bedankt voor de toelichtingen. (kleine)Kans bestaat dat ik een job neem in Londen.

lomeanor 9 oktober 2009 21:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door parcifal (Bericht 4380210)

Ik had het inderdaad enkel over migraties binnen de EU.

lomeanor 9 oktober 2009 21:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Tavek (Bericht 4380227)
Bij de EU lopen er secretaresses rond met masterdiplomas, die meer verdienen als de gemiddelde hoogleraar op een unief bvb.

Zoudt ge daar als doktoor kunnen solliciteren? ;-)

Tavek 9 oktober 2009 22:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door lomeanor (Bericht 4380862)
Zoudt ge daar als doktoor kunnen solliciteren? ;-)

Ik vrees er voor. Het is een gigantische ambtelijke papiermolen waar weinig wetenschap of techniek aan te pas komt.

En ik classificieer uw beroep onder wetenschap, zoals ge mij dat in der tijd hebt uitgelegd ;)

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:13.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be