Politics.be

Politics.be (https://forum.politics.be/index.php)
-   Maatschappij en samenleving (https://forum.politics.be/forumdisplay.php?f=10)
-   -   VDAB: Westvlams voe behunners (https://forum.politics.be/showthread.php?t=129523)

Aftersun 10 oktober 2009 08:59

VDAB: Westvlams voe behunners

Ik las gisteren in de metro, dat de vdab in west-vlaanderen nu ook begint met een cursus : westvlaams voe beginners

dit doen ze omdat vele Allochtonen nederlands leren en ze dan op het werk nog steeds niet goed genoeg kunnen communiceren met hun collega's, doordat ze hen niet aanpassen en een klein beetje mooier nederlands praten.

Ik vind het normaal dat Allochtonen die hier werk zoeken zich moeten aanpassen en nederlands leren.
Maar dan vind ik ( ik ben zelf een west-vlaming) dat ook de mensen die moeten samenwerken gewoon een klein beetje moeite moeten doen om nederlands te praten, uit respect voor die persoon of personen.

Nu moeten ze na hun cursus nederlands, west-vlaams leren.
En dan vinden ze 3 jaar later werk in de limburg en mogen ze een cursus volgen voor limburgs voor beginners.
Dat vind ik ronduit belachelijk!!

Zelf de vdab van antwerpen dacht dat het om een grap ging!!

Xenophon 10 oktober 2009 09:11

Dat is mooi meegenomen voor die mensen, dan weten ze tenminste waarover het gaat als "hele pataten" tersprake komen.

Nynorsk 10 oktober 2009 09:13

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aftersun (Bericht 4381602)
Ik las gisteren in de metro, dat de vdab in west-vlaanderen nu ook begint met een cursus : westvlaams voe beginners

dit doen ze omdat vele Allochtonen nederlands leren en ze dan op het werk nog steeds niet goed genoeg kunnen communiceren met hun collega's, doordat ze hen niet aanpassen en een klein beetje mooier nederlands praten.

Ik vind het normaal dat Allochtonen die hier werk zoeken zich moeten aanpassen en nederlands leren.
Maar dan vind ik ( ik ben zelf een west-vlaming) dat ook de mensen die moeten samenwerken gewoon een klein beetje moeite moeten doen om nederlands te praten, uit respect voor die persoon of personen.

Nu moeten ze na hun cursus nederlands, west-vlaams leren.
En dan vinden ze 3 jaar later werk in de limburg en mogen ze een cursus volgen voor limburgs voor beginners.
Dat vind ik ronduit belachelijk!!

Zelf de vdab van antwerpen dacht dat het om een grap ging!!

in west-vlaanderen gaan wonen en werken vereist altijd een zekere integratie, zelfs voor een oostvlaming als ik. �*lles in west-vlaanderen is in het westvlaams.
ge kunt daar kritiek op hebben, ik vind het vooral charmant. en als ge iets niet begrijpt kunt ge't altijd vragen.

zo'n cursus organiseren is wellicht trouwens één van de nuttiger dingen waar de vdab zich mee bezighoudt :?

Aftersun 10 oktober 2009 09:17

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4381617)
in west-vlaanderen gaan wonen en werken vereist altijd een zekere integratie, zelfs voor een oostvlaming als ik. �*lles in west-vlaanderen is in het westvlaams.
ge kunt daar kritiek op hebben, ik vind het vooral charmant. en als ge iets niet begrijpt kunt ge't altijd vragen.

zo'n cursus organiseren is wellicht trouwens één van de nuttiger dingen waar de vdab zich mee bezighoudt :?

Daar geef ik je volledig gelijk.
Maar ik vind het gewoon een ambetant gevoel dat west-vlamingen ( vooral min 30ers) zich niet aanpassen aan allochtonen. Terwijl ze dat wel doen tegenover oost-vlamingen/ antwerpenaars ... ( ik heb het over min dertigers hé ;) )

Nynorsk 10 oktober 2009 09:22

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Aftersun (Bericht 4381618)
Daar geef ik je volledig gelijk.
Maar ik vind het gewoon een ambetant gevoel dat west-vlamingen ( vooral min 30ers) zich niet aanpassen aan allochtonen. Terwijl ze dat wel doen tegenover oost-vlamingen/ antwerpenaars ... ( ik heb het over min dertigers hé ;) )

ik denk dat het probleem toch meer is dat allochtonen in contact komen met mensen die gewoon nooit AN geleerd hebben of het gewoon nog nooit gesproken hebben. Bejaarden bijv, en heel wat mensen met een laag opleidingsniveau.
sowieso lijkt het mij belangrijk dat je de mensen kunt verstaan in het gebied waar ge woont.
als je dan in west-vlaanderen gaat wonen, waar het dialect écht wel de primaire taal is, dan moet ge dat toch wel verstaan.

Aftersun 10 oktober 2009 10:33

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk (Bericht 4381627)
ik denk dat het probleem toch meer is dat allochtonen in contact komen met mensen die gewoon nooit AN geleerd hebben of het gewoon nog nooit gesproken hebben. Bejaarden bijv, en heel wat mensen met een laag opleidingsniveau.
sowieso lijkt het mij belangrijk dat je de mensen kunt verstaan in het gebied waar ge woont.
als je dan in west-vlaanderen gaat wonen, waar het dialect écht wel de primaire taal is, dan moet ge dat toch wel verstaan.

Daar maak je een juist standpunt.
Maar als ze binnen 3 jaar moeten verhuizen door omstandigheden en ze ondertussen het Nederlands niet meer of zeer weinig gebruiken, dan raken ze in de problemen, want dan moeten ze weer van nul af beginnen.

Het is goed dat ze de kans hebben om het te leren, tis maar ik ben westvlaming en als ik geen moeite doe in oost-vlaanderen, antwerpen, limburg, brussel... dan verstaan ze mij niet, dan sta je daar als allochtoon, na een cursus van de vdab.
Geloof mij, West-Vlaams en Nederlands is een wereld van verschil...
Gelwofd mie, Westvlams en oeze talu i ne weiruld va verskil...

kiko 10 oktober 2009 12:05

Belachelijk. En niet echt een compliment voor de West-Vlamingen, die blijkbaar AN niet willen of kunnen spreken tegen allochtonen.

azert 10 oktober 2009 12:20

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door kiko (Bericht 4381877)
Belachelijk. En niet echt een compliment voor de West-Vlamingen, die blijkbaar AN niet willen of kunnen spreken tegen allochtonen.

dialect is geheimtaal geworden.
Ze verplichten eerst de allochtonen en de Franstaligen om NL te leren maar als ze het dan leren dan schakelen de Vlamingen over op dialect zodat de allochtonen en Franstaligen weer buitengesloten worden.

Coekie 10 oktober 2009 12:39

Hoe doet ge dat eigenlijk, iemand een spraakgebrek aanleren?

Xenophon 10 oktober 2009 12:48

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4381900)
Ze verplichten eerst de allochtonen en de Franstaligen om NL te leren maar als ze het dan leren dan schakelen de Vlamingen over op dialect zodat de allochtonen en Franstaligen weer buitengesloten worden.

Arme allochtonen en Franstaligen.

Scherven A. Mok 10 oktober 2009 13:14

Het wordt tijd dat die West-Vlamingen zich aan passen aan de rest van het land of ze kunnen de vlieger op en terug van waar ze komen.

Heftruck 10 oktober 2009 13:20

Merk op:
  • "Immigranten moeten nederlands leren! Ze moeten zich integreren! GROM GROM GROM!"
  • "Het is schandalig dat sommige franstaligen het nederlands minderwaardig vinden en overal in het frans bediend willen worden! GROM GROM GROM!"
  • "Immigranten moeten geen west-vlaams leren! Het is een minderwaardig gebrabbel! Die West-Vlamingen moeten maar nederlands leren! GROM GROM GROM!"

Hypocriet noemt men dat.

Marie van de koster 10 oktober 2009 13:53

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4381983)
Het wordt tijd dat die West-Vlamingen zich aan passen aan de rest van het land of ze kunnen de vlieger op en terug van waar ze komen.

:lol:

hotschizodiscocop 10 oktober 2009 13:57

Ik vind het sympathiek dat men het West-Vlaams in stand wil houden maar met belastinggeld kunnen er toch meer belangrijke dingen worden geleerd aan immigranten.

hotschizodiscocop 10 oktober 2009 13:57

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Scherven A. Mok (Bericht 4381983)

Dat is waarschijnlijk een slagerij. :twisted:

hotschizodiscocop 10 oktober 2009 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Coekie (Bericht 4381938)
Hoe doet ge dat eigenlijk, iemand een spraakgebrek aanleren?

Dat is het punt niet. Het gaat erom dat in deze tijden we ons niet kunnen permitteren om met belastinggeld (belastingen zijn nog steeds uitoefening van fysieke macht) nieuw aangekomen Belgen met futiliteiten te laten bezighouden.

hotschizodiscocop 10 oktober 2009 13:59

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Xenophon (Bericht 4381954)
Arme allochtonen en Franstaligen.

Moeten we WEERAL medelijden hebben? ;-)

hotschizodiscocop 10 oktober 2009 14:00

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door Heftruck (Bericht 4381995)
Merk op:
  • "Immigranten moeten nederlands leren! Ze moeten zich integreren! GROM GROM GROM!"
  • "Het is schandalig dat sommige franstaligen het nederlands minderwaardig vinden en overal in het frans bediend willen worden! GROM GROM GROM!"
  • "Immigranten moeten geen west-vlaams leren! Het is een minderwaardig gebrabbel! Die West-Vlamingen moeten maar nederlands leren! GROM GROM GROM!"

Hypocriet noemt men dat.

also known as the Law of the land ;-)

hotschizodiscocop 10 oktober 2009 14:01

Citaat:

Oorspronkelijk geplaatst door azert (Bericht 4381900)

Geheimtaal yeah right, gezichten en gebaren zeggen genoeg. Die allochtonen zijn zo stom nog niet hoor ;-)

Goldband 10 oktober 2009 17:35

Onaanvaardbaar. Dat de West-Vlaming eens een tweede taal leert (het algemeen Nederlands) en iets verder kijkt dan de 'gezelligheid' van een taaltje dat alleen gesproken wordt door een heel klein groepje mensen.

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 01:00.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be